Kirkeudvalget 2014-15 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1507772_0001.png
Notat
Spørgsmål J til mundtlig besvarelse i samråd i KIU onsdag
den 11. marts 2015
Charlotte Dyremose og Christian Langballe har stillet spørgsmålet.
Dette notat indeholder forslag til kirkeministerens besvarelse af samråds-
spørgsmålet.
Dato: 9. marts 2015
Dokument nr. 17726/15
Sagsbehandler
Eva Stilov
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0002.png
Notat
Samrådsspørgsmål J:
”Ministeren bedes i et kommende samråd gennemgå rappor-
ten om den landsdækkende statistiske undersøgelse, som Fol-
kekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV) har under ud-
arbejdelse.”
Forslag til svar:
Undersøgelsen fra Folkekirkens Uddannelses- og
Videnscenter blev som bekendt offentliggjort på FUV’s
hjemmeside den 2. februar, og jeg sendte samme dag
rapporten til udvalget.
Side 2
Dokument nr. 17726/15
Jeg vil i min gennemgang af FUV’s rapport fremhæve
udvalgte fokuspunkter, som udtrykker væsentlige
pointer i rapporten, men der er naturligvis mulighed
for, at vi i de efterfølgende spørgsmål også kommer ind
på andre dele af rapporten.
Rapporten fra FUV er udarbejdet på baggrund af et
spørgeskema, der blev udsendt til omkring 2200
præster. Lidt mere end 1300 præster har besvaret dele
af spørgeskemaet, mens lidt over 800 præster har
svaret på hele spørgeskemaet.
[Som begrundelse for, at ikke alle præster har besvaret
undersøgelsen nævner FUV blandt andet, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0003.png
Notat
o
Nyansatte præster ikke deltog, idet de ikke havde
et sammenligningsgrundlag fra sidste sæsons
konfirmationsforberedelse.
o
Nogle præster er på seniorordning og har ikke
længere konfirmander.
o
Nogle provster ikke længere har konfirmations-
forberedelse.
1
]
Side 3
Dokument nr. 17726/15
Indledning
FUV fremhæver indledningsvist i rapporten den kgl.
anordnings krav om, at undervisningsforløbet er på
mindst 48 lektioner og så vidt muligt 56 lektioner af 45
minutters varighed. Undervisningen skal foregå i to
ugentlige lektioner eller i en kombination af ugelek-
tioner og mere samlede moduler eller halv- eller
heldagsundervisning, hvor det tjener undervisningens
formål.
FUV nævner, at man ikke kan vide om nogle af de
ændrede tidspunkter skyldes pædagogiske overvejelser,
FUV nævner i alt 13 korte mulige begrundelser i rapporten p. 3-4, og de tre nævnte
punkter er således blot udtryk for et tilfældigt udpluk. FUV angiver ikke, hvorledes
præsterne fordeler sig i de 13 begrundelseskategorier. Det anføres i forlængelse heraf
p. 4, øv, at: ”En egentlig svarprocent ikke kan udregnes, da vi ikke har kendskab til,
hvor mange præster, der rent faktisk forbereder konfirmander i år og også gjorde det
sidste år. Derfor må der tages et generelt forbehold over for, om alle resultater kan
siges at være repræsentative for alle landets præster, som har konfirmationsforbere-
delse”.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0004.png
Notat
eller om ændringen er begrundet i skolens behov for at
ændre tidspunktet pga. skolereformen.
Side 4
Dokument nr. 17726/15
Jeg er enig i rapportens betragtninger om, at både
folkeskoleloven og den kgl. anordning er udtryk for
bindende regler, og at man som følge heraf må forsøge
at nå frem til en praksis, der tilgodeser begge regelsæt
og begge parter, altså både skolen og folkekirken.
[Det fremgår også af rapporten, at skolereformen en del
steder har gjort det vanskeligt at overholde anordning-
ens § 13, stk. 1, hvoraf det fremgår, at antallet af kon-
firmander på et hold ikke må overstige holdstørrelsen
for skoleklassen, og at der tilsigtes en gennemsnitlig
holdstørrelse på 22. ]
Den tidsmæssige placering af konfirmationsforberedelsen
Det fremgår videre af rapporten (på side 4 nederst), at
72 % af timerne i konfirmationsforberedelsen ligger
inden for skoletiden, mens 28 % ligger uden for skole-
tiden.
FUV peger på, at der altid har været nogle geografiske
områder, der har haft konfirmationsforberedelse uden
for skoletiden, f.eks. hovedstadsområdet. I de tilfælde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0005.png
Notat
har placeringen ikke noget at gøre med skolereformens
implementering i folkeskolen.
Side 5
Dokument nr. 17726/15
Ifølge FUV er der imidlertid mange, der har fået ændret
deres traditionelle konfirmationsforberedelsestids-
punkt, hvad enten der har været tale om morgentimer
eller ej.
Del af den understøttende undervisning (side 5 nederst)
Det fremgår af rapporten, at konfirmationsforbered-
elsen visse steder er en del af den understøttende
undervisning. I disse tilfælde deltager alle skolebørn på
7. eller 8. klassetrin i undervisningen, hvad enten de
skal konfirmeres eller ej.
Jeg skal hertil bemærke, at konfirmationsforberedelsen
ikke kan være en del af den understøttende under-
visning.
Den generelle tendens i ændringerne hos den enkelte præst
(side 5 øverst og side 6)
Af rapporten fremgår det også, at 74 % af præsterne har
angivet, at tidspunktet for konfirmationsforberedelse er
ændret fra sidste skoleår som en direkte konsekvens af
skolereformen. 26 % har angivet, at det ikke er tilfældet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0006.png
Notat
Undersøgelsen viser, at der særligt er tre områder, hvor
skolereformen tidsmæssigt har haft betydning for
konfirmationsforberedelsen, nemlig:
1. 20 % havde tidligere konfirmationsforberedelse
inden for skoletiden, men har det nu uden for
skoletiden.
2. 54 % havde tidligere konfirmationsforberedelse i
morgen- /formiddagstimer, men har det nu om
eftermiddagen i skoletiden.
3. 18 % havde tidligere ugentlig undervisning jævnt
fordelt over hele året og har nu hele dage i
skoletiden.
2
Side 6
Dokument nr. 17726/15
For alle sognetypers vedkommende udover hoved-
stadsområdet er den generelle tendens, at forbe-
redelsestidspunktet er gået fra at være morgen-
/formiddagstimer til eftermiddagstimer inden for
skoletiden.
FUV bemærker her, at procentsatserne skal regnes ud fra de 74 %, der har oplevet
ændringer som direkte følge af skolereformen. Det vil eksempelvis sige, at de 20 %, der
angiver at være flyttet fra inden for skoletid til uden for skoletid, udgør 15 % af den
population, der har svaret.
[Kirkeministeriet har i øvrigt foretaget følgende supplerede beregninger for de to øvri-
ge kategorier: Ad 2 – de 54 %, der angiver at være flyttet fra morgen-/formiddagstimer
til eftermiddagen i skoletiden, udgør 40 % af den population, der har svaret. Ad 3 – de
18 %, der angiver at være flyttet fra ugentlig undervisning jævnt fordelt over hele året
til hele dage i skoletiden, udgør 13 % af den population, der har svaret. Til det samlede
regnestykke skal endvidere føjes 2 % x 4, jf. diagrammet i rapporten p. 6].
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0007.png
Notat
Forhandlingerne og det daglige samarbejde med skolen
(side 9 midt)
FUV har også undersøgt, hvordan forhandlingerne med
skolelederen har påvirket det daglige samarbejde med
skolen.
Side 7
Dokument nr. 17726/15
Her fremgår det blandt andet af rapporten, at skole-
reformen overordnet set ikke i væsentlig grad har haft
negativ indvirkning på forholdet mellem skole og kirke
som sådan.
Skolelederne har under implementeringen af skole-
reformen været presset på flere fronter (utilfredse
lærere, sammenfald med arbejdstidsreform, skeptiske
forældre etc.), men samarbejdet med skolen om kon-
firmationsforberedelsen synes ikke at have presset
præsterne væsentligt.
FUV anfører dog, at der samtidigt foreligger en hel
række udtalelser fra præsterne, som nuancerer tallene.
Disse udtalelser går på, at skolelederen har været flink
og velvilligt indstillet, men at skolederen på grund af
skolereformen ikke har kunnet imødekomme
præsternes ønsker om placering af konfirmations-
forberedelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0008.png
Notat
Nogle præster har ganske enkelt givet op over for det,
som de har oplevet som en overmagt. Det har ikke
forhindret samarbejdet på andre punkter (f.eks.
kirkebesøg for diverse klasser, rundvisninger, kunst- og
salmesangsprojekter etc.), men præsterne nævner, at de
har måttet ”føje sig” på en måde, som de ikke tidligere
har oplevet. Hvor skolereformen altså ikke har haft
afgørende indflydelse på samarbejdet med skolen –
måske pga. præsternes attitude/accepterende holdning
- har skolereformen haft indflydelse på præsterne
arbejdsglæde. 9 % har således oplevet
forhandlingssituationen som negativ.
Side 8
Dokument nr. 17726/15
Præsternes arbejdsglæde set i forhold til ændringerne af
den tidsmæssige placering af konfirmationsforberedelsen
(side 10 midt)
FUV’s opgørelse om præsterenes arbejdsglæde i forhold
til ændring af tidspunktet for konfirmationsforbered-
else viser blandt andet, at de præster, der har fået flyttet
konfirmationsforberedelsen til et tidspunkt uden for
skoletid, er mere utilfredse end gennemsnittet af dem,
der har oplevet andre ændringer i den tidsmæssige
ramme for konfirmationsforberedelsen.
Tilgange til konfirmationsforberedelsen og den
tidsmæssige placering i forhold til pædagogisk metode
(Side 10 nederst og ff)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0009.png
Notat
FUV har også spurgt præsterne om, i hvor høj grad 1)
den dannende tilgang; 2) den forkyndende tilgang; 3)
den kundskabsmeddelende tilgang og 4) den social-
relationelle tilgang indgår i præsternes tilgang til
konfirmationsforberedelsen.
Side 9
Dokument nr. 17726/15
FUV’s undersøgelse viser, at den forkyndende tilgang
fylder mest, men dog er relativt tæt fulgt af de tre øvrige
tilgange, der ligger forholdsvist lige. For langt de fleste
præster spiller alle tilgange en forholdsvis stor rolle og
er muligvis praktisk set nogle gange vanskelig at skelne
fra hinanden.
Jeg vil endelig fremhæve, at FUV’s undersøgelse også
viser, at lidt over en fjerdedel
3
af dem, der har svaret ja
til, at tidspunktet for konfirmationsforberedelsen har
ændret sig, også har svaret ja til, at de pædagogiske
tilgange har ændret sig.
Det har blandt andet vist sig, at brugen af foredrag som
pædagogisk metode er faldende i signifikant grad
samtidigt med, at brugen af fysiske aktiviteter er den
aktivitet, der er steget mest. Kreative aktiviteter,
ekskursioner/besøg og teknologiske virkemidler bliver
alle brugt i højere grad end før skolereformen.
Korrigeret fra en ’tredjedel’ telefonisk af lektor, ph.d. Leise Christensen den 11. febru-
ar 2015.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0010.png
Notat
Side 10
Dokument nr. 17726/15
FUV anfører her, at når konfirmationsforberedelsen er
gået fra at finde sted i formiddagstimerne til i
eftermiddagstimerne og fra to-timers moduler til halv-
eller heldagsmoduler, vil det kunne mærkes i
konfirmationsforberedelsens tilrettelæggelse.
Det vurderes i rapporten, at det simpelthen kræver
andre metoder at undervise unge, der har brugt en lang
dag i skolen, inden de møder til konfirmationsforbe-
redelse. Ligesom det stiller andre krav at undervise
unge, der kommer til konfirmationsforberedelse en hel
dag i steder for blot et par timer ad gangen.
Ved heldagsundervisning er der bedre mulighed for at
undervise under brug af kreative metoder, da der er
bedre tid til at gøre f.eks. musikken, dramastykkerne
eller kunstværkerne færdige og tilmed diskutere og
analysere de opnåede resultater.
FUV peger også på, at man må formode, at også det
socialt-relationelle kommer til at spille en større rolle,
fordi man er sammen længere tid ad gangen og måske
tilmed oplever et fællesskab omkring et måltid.
Afslutning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0011.png
Notat
Både FUV’s undersøgelse og ministeriets undersøgelse
viser, at skolereformen har betydet større eller mindre
ændringer i tilrettelæggelsen af konfirmationforbered-
elsen. Det mener jeg vi skal være opmærksomme på
fremover.
Side 11
Dokument nr. 17726/15
Konkret har jeg derfor udsendt et brev til samtlige
biskopper, provster og præster, hvor jeg har fremhævet
tre punkter i rapporten, som det kan være nyttigt at
have in mente, når man skal forhandle med skolen om
konfirmationsforberedelsens tilrettelæggelse.
Det drejer sig om følgende punkter:
o
Der skal afsættes den nødvendige tid til konfir-
mationsforberedelsen inden for rammen af
normal skoletid.
o
Timetallet og kravene til den maksimale hold-
størrelse i den kgl. anordning skal overholdes.
o
Konfirmationsforberedelsen kan ikke være en del
af den understøttende undervisning.
Jeg kan også nævne, at undervisningsministeren har
sendt et brev til alle kommunalbestyrelser om
rapporten. I dette brev bliver det bl.a. indskærpet, at
konfirmationsforberedelsen ikke kan være en del af den
understøttende undervisning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507772_0012.png
Notat
Side 12
Dokument nr. 17726/15
Disse breve vil blive suppleret af nye
spørgsmål og svar
på Undervisningsministeriets hjemmeside.
Jeg vil også tage initiativ til en drøftelse med biskop-
perne, hvor jeg blandt andet vil nævne muligheden for,
at undersøgelsen kan danne baggrund for, at
konfirmationsforberedelsens tidsmæssige placering og
præsternes arbejdsglæde kan tages op i MUS-samtaler,
sådan som også FUV foreslår i rapporten.