Kirkeudvalget 2014-15 (1. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1490771_0001.png
Kirkeudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 12 (Alm. del):
I brev af 15. januar 2015 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 12:
”Ministeren bedes orientere udvalget om mulighederne for (igen) at få
mulighed for at fordele de afledede forskydninger af skolefagene på
grund af konfirmandundervisningen over såvel 7., 8. og 9. klasse – og
ikke som nu kræve al timeudligning realiseret inden for et enkelt skoleår
(det 7. skoleår), hvad der har vist sig at betyde et meget stort pres på
timeplanlægningen.”
Svar:
Med folkeskolereformen indførtes pr. 1. august 2014 lovkrav (§ 14 b)
om, at skolerne årligt skal tilrettelægge undervisningstiden, så den har en
samlet varighed på 1.400 timer på 7.-9. klassetrin. Inden for den samlede
undervisningstid skal der mindst gennemføres et samlet antal årlige un-
dervisningstimer i fagene dansk, matematik og historie på disse klassetrin
(§ 16). Hensigten med indførelsen af de nye og mere enkle regler om
undervisningstimetal i folkeskolen var at forenkle en ordning, som af
mange kommuner og skoleledere blev oplevet som bureaukratisk og
uforholdsmæssigt tidskrævende at administrere.
Det er ikke muligt inden for de gældende regler at have færre undervis-
ningstimer på 7. eller 8. klassetrin og indhente disse undervisningstimer
på et andet klassetrin. Det samlede loft for undervisningstiden medfører,
at der i et skoleår i gennemsnit kun kan gennemføres 35 undervisnings-
timer pr. uge.
Som jeg nævnte på samrådet, har jeg ikke på nuværende tidspunkt planer
om at ændre lovgivningen, da reformens enkelte dele først skal have mu-
lighed for at blive gennemført i praksis.
28-01-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Undervisningsministeriet forbereder et samlet evaluerings- og følge-
forskningsprogram til folkeskolereformen. Heri vil indgå undersøgelser
af betydningen af en længere og mere varieret skoledag.
Med venlig hilsen
Christine Antorini