Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 4. maj 2015 stillet mig følgende
spørgsmål 97 alm. del efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 97
Ministeren
22. maj 2015
J nr. 2015-1182
/
"Hvor stor en procentfortrængning af CO2 vil der være på bundlinjen, når hele CO2-
effekten fra produktionen af dansk produceret bioethanol indgår, til sammenligning
med brug af benzin og diesel?"
Svar
Maabjerg Energy Concept (MEC) forventer at kunne producere ca. 80 mio. liter
bioethanol om året. Det svarer til ca. 3 pct. af det danske benzinforbrug i 2020.
Effekten af et sådan iblandingskrav kan regnes på to måder. Enten for hele
produktionsvejen (fra vugge til grav) eller alene emissioner forbundet med brugen af
brændstoffet. Når transportsektorens CO2-emissioner opgøres i det danske nationale
CO2-regnskab, regnes der alene med brugen af brændstoffet. Her indgår
biobrændstoffer således med en CO2-emission på 0.
Benzin
2.g. bioethanol
CO2-fortrængning
ved 80 mio. l
bioethanol
136.000 ton CO2
123.000 ton CO2
Vugge til grav
Kun brug i transport
93,3 g CO
2-ævk
./MJ
73 g CO
2-ævk
./MJ
13 g CO
2-ævk
./MJ
0 g CO
2-ævk
./MJ
Vugge til grav emissioner stammer fra VE-direktivet.
Når man kun regner for transportsektoren, er fortrængningen 100 pct. Når der regnes
i et vugge-til-grav perspektiv, er fortrængningen ca. 86 pct.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen