Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
1487615_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 5. januar 2015 stillet mig følgende
spørgsmål 43 alm. del, stillet på udvalgets vegne af Steen Gade, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 43
Ministeren
20. januar 2015
J nr. 2015-31
/
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. december 2014 fra
SilkeborgModFjernvarmeTvang om tvang til fjernvarme, jf. KEB alm. del - bilag 124."
Svar
Lysbro, Funder og Funder Kirkeby er tre områder i Silkeborg, der via
projektgodkendelse er blevet konverteret fra individuel naturgasforsyning til
fjernvarme. Silkeborg Kommune har desuden pålagt tilslutningspligt til fjernvarme.
Det indebærer, at ejendommene i områderne efter en 9-årsfrist, dvs. fra 2021, skal
betale for fjernvarme (de faste afgifter), også når de ikke aftager fjernvarme.
Ejendommene i områderne må fortsat installere og anvende andre varmekilder.
Konvertering af områder med individuel naturgasforsyning til fjernvarme er i tråd med
regeringens overordnede målsætning om, at el- og varmeforsyningen i 2035 skal
dækkes af vedvarende energi. Reglerne i projektbekendtgørelsen fremmer den
samfundsøkonomisk bedste forsyning af et givet område. Et område kan alene
godkendes til f.eks. fjernvarmeforsyning, hvis fjernvarme har vist sig at være
samfundsøkonomisk mere fordelagtig end den eksisterende forsyning i området.
Reglerne om tilslutningspligt kan sikre et varmegrundlag for den samfundsøkonomisk
bedste forsyning. I de nævnte områder vil tilslutningspligten give incitament til, at
mange ejendomme også de facto vil konvertere fra naturgasforsyning til fjernvarme.
Det sidste er især vigtigt for på længere sigt at kunne afvikle naturgasforsyningen.
Det er nemlig samfundsøkonomisk set langt fra optimalt at have to kollektive
forsyninger i samme område.
I nogle tilfælde antages det ikke hensigtsmæssigt, at ejendomme bliver pålagt at
betale for den kollektive forsyning i området. I disse tilfælde er der efter reglerne i
tilslutningsbekendtgørelsen krav på fritagelse fra tilslutningspligt. Bl.a. er ejendomme
med vedvarende energianlæg fritaget fra tilslutningspligten. Der skal i så fald være
tale om vedvarende energianlæg, der er installeret i ejendommen før det tidspunkt,
hvor kommunalbestyrelsen pålægger tilslutningspligt, ligesom der ikke må være tale
om kombi-anlæg, der også kan fyre med fossile brændsler.
SilkeborgModFjernvarmeTvang har spurgt om et naturgasfyr, hvortil der købes
biogascertifikater eller anvendes biogas som brændsel, kan kvalificeres som et
vedvarende energianlæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Hensigten med fritagelsen for vedvarende energianlæg har været at bakke op om
investeringer i vedvarende energi, som en boligejer har foretaget på eget initiativ, før
tilslutningspligten blev pålagt. Disse husejere skulle ikke pålægges nye investeringer,
så længe deres vedvarende energianlæg ikke var udtjent. Ud fra denne betragtning
kan man ikke ligestille en investering i et gasfyr med en investering i et vedvarende
energianlæg, hvis fyret oprindeligt er installeret med henblik på at modtage naturgas.
Desuden vil et gasfyr ikke udelukkende kunne fyre med vedvarende energikilder,
men derimod være et kombi-anlæg, der kan anvende både naturgas og VE-gas.
Jeg finder, at spørgsmål om fritagelse fra tilslutningspligt bør behandles lokalt. Det
tager reguleringen også udgangspunkt i. Det er Silkeborg Kommune, der kan træffe
konkret afgørelse om mulighederne for fritagelse. Kommunens afgørelse herom er, at
et naturgasfyr ikke kan betragtes som et vedvarende energianlæg, heller ikke når
man køber naturgas med biogascertifikater. Energiklagenævnet har ved afgørelse af
14. oktober 2014 også tilkendegivet, at det forhold, at klager agter at købe
biogascertifikater, efter Klagenævnets opfattelse, ikke medfører, at naturgaskedlen
dermed bliver et vedvarende energianlæg i bestemmelsens forstand. Det må
antages, at denne vurdering ikke ændres ved reel anvendelse af biogas til at fyre
naturgaskedlen med. Der vil stadig være tale om et kombi-anlæg, der også kan fyre
med fossile brændsler, og som oprindeligt er etableret til fyring med naturgas.
Jeg kan desuden oplyse, at Silkeborg Kommune er i gang med at undersøge, om en
ejendom i en konkret sag skal blive fritaget fra tilslutningspligt, fordi det er
uforholdsmæssigt bekosteligt at skifte til fjernvarme. Dette spørgsmål er også blevet
forelagt Energiklagenævnet, som har ophævet kommunens afgørelse og hjemvist
sagen til fornyet behandling i kommunen. Det betyder, at denne konkrete ejendom pt.
ikke er pålagt tilslutningspligt. Fritagelsesbestemmelsen for tilfælde, hvor
tilslutningspligt kræver en uforholdsmæssig bekostelig omstilling, anvendes typisk til
at forebygge, at huse med elvarme bliver tvunget til at installere et helt nyt indvendigt
vandbåret system for at kunne modtage kollektiv varmeforsyning. Ejendomme med
individuel naturgasforsyning har derimod allerede et internt vandbåret system og vil
derfor normalt kunne modtage fjernvarme uden betydelige ekstra investeringer.
Områderne er i overensstemmelse med reglerne pålagt tilslutningspligt til Silkeborg
Forsynings fjernvarmenet. Fjernvarmenettet forsynes af et af Danmarks mest
effektive naturgasbaserede kraftvarmeanlæg. Energi- og klimamæssigt vil det være
langt bedre, hvis biogassen blev anvendt på dette værk frem for i individuelle
naturgaskedler.
I øvrigt kan jeg oplyse udvalget om, at Energistyrelsen den 22. september 2014 har
sendt SilkeborgModFjernvarmeTvang et brev, hvori flere af de stillede spørgsmål er
blevet besvaret.
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen