Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
1485569_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 19. december 2014 stillet mig føl-
gende spørgsmål 41 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 41
I forlængelse af KEB alm. del – svar på spm. 28 bedes ministeren kommentere
det yderligere materiale, udvalget har modtaget i forbindelse med Sammenslutningen
af Sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klits foretræde for udvalget den 11.
december 2014, jf. KEB alm. del – bilag 90 og 95.
Ministeren
14. januar 2015
J nr. 2014-3444
Svar
Sammenslutningen af Sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit er bekym-
rede over, at der eventuelt kommer en kystnær havvindmøllepark, ”Vesterhav Syd”,
nord for Hvide Sande Havn. Bekymringerne går især på det udvalgte havvindmølle-
områdes nærhed til kysten, kystlandskabets rekreative og naturmæssige værdier, og
at havvindmølleparken kan blive en trussel mod turisterhvervet.
De kystnære havvindmøller placeres minimum 4 km fra kysten af hensyn til udsigten
fra kysten. Der er ved at blive udarbejdet en vurdering af virkning på miljøet (VVM).
Formålet med en VVM-redegørelse er at tilvejebringe det bedst mulige grundlag for
både offentlig debat og for den endelige beslutning om projektets gennemførelse. I
VVM-redegørelsen vurderes projektets direkte og indirekte virkninger på miljøet, her-
under virkninger på mennesker, fauna og flora, jordbund, vand, luft, klima og land-
skab, materielle goder og kulturarv samt samspillet mellem disse faktorer.
VVM-redegørelsen inkluderer mange grundige og kvalificerede visualiseringer for de
forskellige muligheder for opstilling af havvindmøller. Visualiseringerne offentliggøres
efter tidsplanen sammen med resten af VVM-redegørelserne i slutningen af april
2015.
En myndighedshøring og en offentlig høring vil sikre, at alle hensyn bliver varetaget
på den bedst mulige måde.
Sammenslutningen er bekymret over, at kystnære havvindmøller vil skade turister-
hvervet. Til det kan jeg oplyse, at lokale kræfter i Ringkøbing Skjern har givet udtryk
for det modsatte – og de er klar til at udnytte en eventuelt kommende havvindmølle-
park ved f.eks. at arrangere bådture ud til parken. Ved Anholt-parken har man haft
gode erfaringer med dette.
Det skal også bemærkes, at værditabsordningen også omfatter sommerhuse. Det
betyder, at hvis en eventuelt kommende kystnær havvindmøllepark forårsager et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
værditab på en beboelsesejendom, der overstiger 1 % af beboelsesejendommens
værdi, så er opstiller forpligtet til at erstatte dette beløb.
Det bemærkes at, placeringen af havvindmølleparkerne tættere på kysten end de
store havvindmølleparker, som f.eks. Horns Rev, alt andet lige kan føre til lavere bud
pr. kWh, når udbuddet af de kystnære parker efter tidsplanen afgøres i 2016. De
kystnære parker har således kortere kabler til at føre strømmen i land, kortere sejldi-
stance under anlæg og vedligehold samt nogle steder lavere vanddybder.
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen