Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
1484280_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 16. december 2014 stillet mig
følgende spørgsmål 35 alm. del, stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V),
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 35
"Ministeren anmodes om at kommentere henvendelsen fra Carsten Aamand,
Aamand
Udlejningscenter
A/S,
Vojens,
vedrørende
”vejledning
om
certificeringsordning og byggesagsbehandling af transportable telte og
konstruktioner”, jf. KEB alm. del – bilag 102"
Svar
Henvendelsen fra Carsten Aamand, Aamand Udlejningscenter A/S, vedrører den
certificeringsordning for transportable konstruktioner, som har til formål at forenkle de
administrative regler i forbindelse med opstilling af transportable konstruktioner,
samtidig med at det påses, at konstruktionerne har et forsvarligt sikkerhedsniveau.
I det følgende vil jeg kommentere henvendelsen.
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at telte og andre midlertidige konstruktioner
siden 1961 har været omfattet af byggeloven og dermed også bygningsreglementet
og de heri gældende bestemmelser om byggetilladelse og krav til stabilitet af
bærende konstruktioner. Der er altså ikke tale om, at der med certificeringsordningen
stilles skærpede krav til konstruktioner, da konstruktioner, såsom telte, i mange år
har skullet byggesagsbehandles og opføres, så reglerne i bygningsreglementets
overholdes.
Certificeringsordningen for transportable telte og konstruktioner har udelukkende til
formål at forenkle reglerne om ansøgning om byggetilladelse for transportable
konstruktioner samtidig med, at hensynet til sikkerheden varetages, når transportable
konstruktioner stilles op og bruges i forbindelse med koncerter, sportsstævner, by- og
markedsfester osv. Certificeringsordningen giver således mulighed for, at en
transportabel konstruktion kan blive certificeret, således, at konstruktionen ikke skal
byggesagsbehandles hver gang, den opstilles.
I forhold til de nærmere regler for dimensioneringen af transportable konstruktioner
kan jeg oplyse, at reglerne i bygningsreglementets kapitel 4 gør det muligt i
forbindelse med opsætning af telte og tilsvarende konstruktioner at begrænse
anvendelsen til særlige vindforhold, snelaster mv., når konstruktionerne opsættes
midlertidigt. Disse begrænsninger skal i så fald fremgå af godkendelsen, som efter
Ministeren
9. januar 2015
J nr. 2014-3388
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
den 1. januar 2015 enten kan være en byggetilladelse eller en certificering. Det
enkelte telt må således ikke anvendes på anden vis eller i andre situationer end det,
som er omfattet af den pågældende godkendelse.
Energistyrelsen har løbende været i dialog med parterne i teltudlejerbranchen i
forbindelse med udarbejdelsen af certificeringsordningen, ligesom branchen har
været hørt i forbindelse med den ændring af byggeloven og bygningsreglementet,
som ligger til grund for ordningen.
Der er udarbejdet en omfattende vejledning til certificeringsordningen, som forklarer
indholdet og anvendelsen af certificeringsordningen. Vejledningen forklarer således
de juridiske forhold, forhold med relevans for kommunerne, som er
bygningsmyndighed, de tekniske krav til konstruktionerne, hvilken dokumentation,
der er brug for m.v.
Energistyrelsen har oplyst, at vejledningen om certificeringsordningen efter ønske fra
branchen vil blive udbygget med en beskrivelse af, hvorledes de gældende regler om
konstruktioners stabilitet kan anvendes i forbindelse med dimensionering af
midlertidige konstruktioner. Dette tillæg til vejledningen vil gøre det muligt for ejere af
transportable konstruktioner, såsom telte, at få indsigt i, hvordan man vil kunne
opfylde de gældende krav på området, når der enten søges byggetilladelse eller
certificering af transportable konstruktioner.
Med hensyn til akkrediteringen af certificeringsorganer er jeg enig i, at det selvfølgelig
er afgørende for, at certificeringsordningen kan fungere, at der er akkrediterede
certificeringsorganer. Jeg kan oplyse, at Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK)
netop har akkrediteret den første virksomhed til at blive certificeringsorgan.
For så vidt angår forslaget om uddannelseskrav til de personer, der stiller
konstruktionerne op, er der ikke hjemmel i byggeloven til at stille sådanne krav.
Byggelovgivningen regulerer ikke selve opførelsesprocessen i forbindelse med
byggearbejder og opstilling af konstruktioner. Byggelovgivningen indeholder derimod
krav til, hvordan den færdigopførte bygning eller konstruktion skal være udformet, og
hvilket sikkerhedsniveau bygningen skal leve op til. Kravene i byggelovgivningen skal
således overholdes, uanset af hvem og hvordan en bygning eller en konstruktion
opføres.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen