Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
1440384_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 12. december 2014 stillet mig
følgende spørgsmål 32 alm. del, stillet efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 32
Ministeren
6. januar 2015
J nr. 2014-3339
/
”Vil ministeren - i lyset af de danske PSO-regler og sagen med EU - nærmere
belyse, hvilke støtteregler der anvendes i det engelske havmølleprojekt, hvor
DONG indgår, og som - ifølge artiklen i Ingeniøren (Ing.dk) den 10. december
2014: ”Dong Energy får ja til stor britisk havmøllepark” - godkendes af den britiske
regering med attraktive afregningsvilkår for elproduktionen, svarende til
fra 1,26 kr. pr. produceret kWh vindstrøm i parkernes første 15 år, fra parken
sættes i drift i 2020, og hvorledes disse støtteregler svarer til de modeller, der
pt. er på tale som mulighed i Danmark fra 2017?”
Svar
Fem engelske havmølleprojekter har i maj 2014 fået tilsagn om støtte fra den britiske
regering, herunder tre projekter hvor DONG Energy enten er eneejer eller deler
ejerskabet med flere andre investorer. Tilsagnene blev givet med forbehold for EU-
Kommissionens godkendelse.
Nedenfor er indsat navnene på projekterne og støtteniveauet for de tre projekter med
DONG ejerskab:
Projekt
Burbo Bank Extension
Offshore Wind Farm
Walney Extension
Offshore Wind Farm.
Hornsea Offshore Wind
Farm Project One
Idriftsættelse (forventet)
31/03/2017
31/03/2017
Garanteret pris i 15 år
omregnet til kr. per kWh
Ca. 1,40 kr.
Ca. 1,40 kr.
31/3/2019
Ca. 1,30 kr.
Støtten gives som en garanteret pris i 15 år og udgøres af et pristillæg, som svinger
med markedsprisen på elektricitet. Det er samme model, som anvendes i udbuddene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
af de danske havmølleparker. De garanterede priser er 2012-priser og bliver - i
modsætning til de hidtidige danske havmølleparker - inflationsreguleret.
De garanterede priser er ikke fastlagt i udbud (som i Danmark), men baserer sig på
administrative beregninger af de forventede omkostninger til etablering af nye
havmølleparker. I beregningerne indgår en række faktorer som for eksempel kapital-
og finansieringsomkostninger, driftsomkostninger, indtægterne fra det britiske el-
marked samt hensynet til at opfylde de britiske VE-målsætninger. De forskellige
priser afspejler, at den britiske regering forventer, at priserne falder i perioden.
De tre tilsagn og herunder de underliggende omkostningsberegninger er blevet
godkendt som lovlig statsstøtte af EU-Kommissionen d. 23. juli 2014, som bl.a. har
undersøgt om priserne medfører overkompensation.
Danmark forventer fortsat at anvende udbud i forbindelse med kommende
havmølleparker - en model, regeringen mener bedst fremmer konkurrencen og
dermed priserne på udbygningen af havvind.
EU Kommissionen har problematiseret, at det danske PSO-system diskriminerer
importeret el, da PSO pålægges al el som forbruges, hvorimod støtteordningerne,
som PSO’en finansierer, alene støtter projekter beliggende i Danmark. Det er
således håndteringen af diskriminationsspørgsmålet, der overvejes i forbindelse med
PSO-sagen, mens der ikke er rejst tvivl om den danske udbudsmodel for havvind.
Der er nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe vedrørende en langsigtet løsning på
PSO-diskriminationsproblemet, som undersøger alternative muligheder for at
imødekomme Kommissionens synspunkter. Arbejdet gennemføres i tæt kontakt med
Kommissionen.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen