Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 13. maj stillet mig følgende
spørgsmål 105 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 105
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. maj 2015 fra Advokatfirmaet
Svendsen om ni grundejerforeninger ved Jammerland Bugt om kystnære
vindmøller under åben dør-proceduren, jf. KEB alm. del - bilag 263.
Svar
Advokatfirmaet Svendsen har henvendt sig til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
for at gøre ”opmærksom på, demokratiske og juridiske problemer i forbindelse med
ansøgning om tilladelser i henhold til ”åben dør”, herunder
Miljøministeriets/Naturstyrelsens indflydelse”.
I brevet gør advokatfirmaet Svendsen en række påstande gældende. Energistyrelsen
har følgende bemærkninger:
Kystnære udbud og ”åben dør” er underlagt de samme gældende regler, jævnfør
VE-lovens §§ 22-29. I begge tilfælde høres relevante myndigheder med ressort
på havet samt kommuner, før der gives en forundersøgelsestilladelse. Hvis der
ikke er noget i lovgivningen eller arealinteresser, der forhindrer
havvindmølleparken, gives forundersøgelsestilladelsen.
Vedrørende de kystnære udbud var det kun de seks områder med bedst
samfundsøkonomi og kommunal opbakning, der blev prioriteret til at være del af
de mulige placeringer for det statslige udbud af kystnære havvindmøller i statsligt
udbud.
Som opfølgning på energiaftalen fra marts 2012 indgik partierne bag
energiaftalen en aftale om rammerne for udbuddet af kystnære havvindmøller i
november 2012. Her blev det besluttet at styrke det lokale medejerskab i
møllerne i forbindelse med udbuddet af kystnære havvindmølleparker ved at lade
køberetsordningen og værditabsordningen gælde for disse møller. Begge
ordninger gjaldt i forvejen for møller stillet op efter åben-dør-proceduren.
Ministeren
20. maj 2015
J nr. 2015-1293