Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
1530065_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 8. maj 2015 stillet mig følgende
spørgsmål 100 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 100
”Ministeren bedes kommentere det materiale vedrørende efterforskning og indvinding
af skifergas, udvalget har modtaget i forbindelse med Birte Fuentes
Lopez m.fl.’s foretræde den 7. maj 2015, jf. KEB alm. del – bilag 258”
Svar
Det omfattende materiale, som udvalget har modtaget i forbindelse med Birte Fuen-
tes Lopez m.fl.’s foretræde den 7. maj 2015, udtrykker bekymring i forbindelse med
Total's og Nordsøfondens boring i Vendsyssel.
Vi er meget tidligt i efterforskningen efter naturgas i skiferlag (skifergas) i Danmark.
Vi ved ikke, om der er skiferlag med indhold af naturgas i Danmark. Derfor ved vi
heller ikke, om det er muligt at producere naturgas fra skiferlag i Danmark. Det vil
den efterforskningsboring, som er påbegyndt i Nordjylland i tilladelse 1/10, kunne
give mere information om.
Regeringen ser gerne, at indvindingen af olie og gas i Danmark kan bidrage til at
finansiere vores velfærdssamfund. Såvel efterforskning som indvinding af olie og gas
skal selvfølgelig ske på en forsvarlig måde, både hvad angår sikkerhed og miljø. Det
gælder naturligvis også for skifergas.
Tilladelserne gives endvidere som kombinerede tilladelser. Det indebærer, at rettig-
hedshaveren til en tilladelse har ret til at få tilladelsen forlænget med henblik på ind-
vinding, hvis rettighedshaveren erklærer sit fund kommercielt og agter at foretage
indvinding. Det er endvidere en forudsætning, at det efterforskningsprogram, rettig-
hedshaveren har påtaget sig, er gennemført. Dette fremgår af undergrundlovens §
13, stk. 2.
En tilladelse til efterforskning og indvinding af olie og gas efter undergrundslovens §
5 fritager således ikke selskaberne for at indhente de tilladelser og godkendelser, der
i øvrigt er nødvendige i medfør af undergrundsloven og anden lovgivning. Hvis sel-
skaberne bag en tilladelse ikke kan indhente de nødvendige tilladelser eller opfylde
de krav, som lovgivningen fastsætter, herunder miljø- og sikkerhedsmæssige krav, vil
det i sin yderste konsekvens kunne indebære, at selskaberne ikke vil kunne gennem-
føre et arbejdsprogram eller få mulighed for at indvinde en eventuel forekomst.
Ministeren
18. maj 2015
J.nr. 2014-1654
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om kommentar til materialet vedrørende efterforskning og indvinding af skifergas, klima-, energi- og bygningsministeren
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Jeg tager det alvorligt, at der fra flere sider er udtrykt bekymring omkring mulige kon-
sekvenser i forbindelse med skifergasaktiviteter. Derfor indførte regeringen i 2012 en
midlertidig pause for nye tilladelser til efterforskning og indvinding efter skifergas på
land.
Den midlertidige pause indførtes for at undersøge muligheden for at fremme en pro-
duktion af skifergas, der kan ske sikkerheds- og miljømæssig fuldt forsvarligt. Der
skal gennemføres en evaluering af de erfaringer, der indhentes fra den planlagte
boring i Nordjylland, hvor efterforskningsmålet er skifergas og af erfaringer fra et nyt
nationalt studie og fra nye internationale analyser. Herudover besluttede regeringen,
at anlæg med direkte henblik på frakturering udelukkende i forbindelse med efter-
forskning eller indvinding af skifergas er underlagt VVM-pligt.
Kommissionen har fremlagt en henstilling om minimumsprincipper i relation til blandt
andet skifergas. Mange af minimumsprincipperne er i tråd med nuværende dansk
tilgang til sådanne aktiviteter. Der er også nogle af minimumsprincipperne i henstil-
lingen, der rækker videre, men som først er aktuelle på et eventuelt senere tidspunkt
i forhold til de nuværende danske aktiviteter. Disse vil blive vurderet, hvis der træffes
beslutning om udførelse af frakturering i boringen i Nordjylland og/eller i forbindelse
med en evt. produktionsfase.
I Danmark er de af principperne, som er relevante for efterforskningsboringen i Nord-
jylland, nu implementeret, såsom tredjepartsverifikation af resultater fra brøndintegri-
tetstest.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen