Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
Pernille Lykke Jepsen (951plj)
Emne:
Fra:
Karen Rydahl
Sendt:
26. november 2014 11:40
Til:
Helle Sidenius; Ida Wiegand Justesen
Emne:
status på unge-sagerne
Kære Helle
Jeg har på baggrund af din telefonopringning talt med mine medarbejdere. De har sendt et brev om, at den unges
sag kan genoptages, hvis de sender en ny erklæring og på baggrund af denne nye erklæring, kan vi medsende letter
of intention, hvis alle betingelser er opfyldte – det betyder tre erklæringer i alt – den der er afvist, den der kommer
og så den forhåbentlig sidste, der skal føre til dansk statsborgerskab.
Mit bud er, at de unge tyrkere klager over, at de ikke har fået letter of intention i
genoptagelses/fremsendelsessagerne, hvilket er korrekt. Brevene er en opfordring til at søge igen og dernæst få et
letter of intention, hvis betingelserne´opfyldes på det tidspunkt, hvor den nye erklæring kommer ind. Sagerne, der
er behandlet efter den indgåede aftale, bliver behandlet på alle punkter fra starten og de unge får et letter of
intention medsendt, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldte. Så igen: det er kun de allerede afgjorte sager, der
mangler ikke de nyeste afgjorte. Måske kan I oplyse ambassaden herom –eller skal vi gøre det?
Der er sendt ca. 100 breve ud med oplysning om muligheden for genoptagelse.
Bemærkninger til status i øvrigt:
Statsforvaltningen har pr. 18. november 2014 opgjort antal afgjorte sager på ungeindfødsretsområdet. Der er 163,
der er afvist på grund af manglende løsningsattest, 33 der er afvist af anden årsag og 8, der har fået dansk
indfødsret.
Af de i alt afviste 196 er der 32 somaliske, 31 tyrkiske, 21 pakistanske, 21 irakiske, 14 bosniske/herzegovinske og 14
vietnamesiske unge.
Ved besvarelse af de seneste folketingsspørgsmål, nævnte vi specifikt tyrkere, pakistanere og makedonerne, som
dem, der havde vanskeligheder med at skaffe løsningsattester, betingede eller ubetingede. Vores viden på det
tidspunkt baserede sig på adskillige henvendelser både ved skrankerne og telefonerne fra unge fra disse lande straks
fra ordningens indførelse. Efterhånden som erklæringerne begyndte at komme ind, tegnede billedet sig lidt
anderledes og mere nuanceret.
Der var dog fra starten også adskillige henvendelser fra somaliere, men på det tidspunkt havde vi en landeliste,
hvoraf det fremgik, at somaliere blev løst automatisk fra deres statsborgerskab, hvis de kunne opnå dansk
statsborgerskab. Derfor anså vi ikke dem for et problem i relation til løsningsattester. Senere har vi dog fra
Justitsministeriet fået en opdateret liste over landene, hvoraf det fremgår, at borgere fra Somaliland og Somalia ikke
løses automatisk, hvorfor der nu resterer en stor gruppe, der ikke kan opnå dansk indfødsret, da de ikke indtil nu har
kunnet få en løsningsattest fra de pågældende lande, der er under opbygning. Forinden vi fik den opdaterede liste,
opnåede to somaliere dog at få dansk indfødsret, da de på alle andre punkter opfyldte betingelserne.
Der er nu indgået en aftale med de tyrkiske myndigheder om, at unge mellem 18 og 19 år kan få en betinget
løsningsattest, hvis de fra Statsforvaltningen kan få et brev om, at de, hvis de havde haft en løsningsattest, ville have
opnået dansk statsborgerskab. Det betyder, at alle andre betingelser er opfyldte på tidspunktet for den første
erklæring. Efterfølgende skal de så på ny for det samme gebyr indsende en ny erklæring med den betingede
løsningsattest, der skal behandles på ny særligt m.h.p. fornyet indhentelse af kriminalregistertilføjelser,
hvorefter
den unge, hvis det kan nås inden det fyldte 19. år, kan opnå dansk statsborgerskab. Denne ordning orienteres andre
1