Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
1494648_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
Indfødsretskontoret
Pernille Lykke Jepsen
2015-0032/10-0009
1467727
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketin-
gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Helle Sidenius
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Regeringens 'automatiske' statsborgerskab til unge: 13 godkendt, 194 afvist" (Information, 22. januar 2015), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere artiklen "Regeringens 'auto-
matiske' statsborgerskab til unge: 13 godkendt, 194 afvist"
(Information, 22. januar 2015) og oplyse, om det svarer til
Justitsministeriets forventninger under udarbejdelsen af lov-
forslaget om den udvidede erklæringsadgang, at så mange i
målgruppen unge under 19, som er født og opvokset i Dan-
mark, ville få afslag på dansk statsborgerskab med erklæ-
ring.”
Svar:
1.
Den i spørgsmålet omtalte artikel vedrører erklæringsreglen i indføds-
retslovens § 3 A, der trådte i kraft den 1. juli 2014, som gør det muligt for
unge udlændinge, der er født og opvokset i Danmark, at erhverve dansk
indfødsret ved erklæring, såfremt de opfylder en række betingelser, herun-
der krav om dokumentation for løsning fra hidtidige statsborgerskaber.
Det fremgår af artiklen, at Statsforvaltningen har afvist 194 erklæringer på
grund af manglende dokumentation for løsning fra ansøgerens hidtidige
statsborgerskab, 46 erklæringer er blevet afvist af anden årsag, mens 13
personer har fået dansk statsborgerskab.
Det fremgår endvidere af artiklen, at seniorforsker Eva Ersbøll, Institut for
Menneskerettigheder, vurderer, at Europarådets konvention af 6. maj 1963
om begrænsning af tilfælde af dobbelt statsborgerret og værnepligt for per-
soner med dobbelt statsborgerret ikke forpligter Danmark til at forlange
løsningsattest.
Endelig fremgår det af artiklen, at Justitsministeriet i en e-mail til Informa-
tion har oplyst, at der ikke har været foretaget en selvstændig retlig vurde-
ring af, hvilke krav ovennævnte konvention stiller i forhold til krav om
løsning fra hidtidige statsborgerskaber i forbindelse med erhvervelse af
dansk indfødsret ved erklæring.
2.
Justitsministeriet kan i anledning af den nævnte artikel bemærke følgen-
de:
Om Justitsministeriets forventninger under udarbejdelsen af lovforslag L
162 (2013-14) om ændring af lov om dansk indfødsret (Dansk indfødsret
2
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Regeringens 'automatiske' statsborgerskab til unge: 13 godkendt, 194 afvist" (Information, 22. januar 2015), til justitsministeren
til unge født og opvokset i Danmark m.v.) henvises der til Justitsministeri-
ets brev af 20. januar 2015 til Folketingets Indfødsretsudvalg.
På tidspunktet for udarbejdelsen af det nævnte lovforslag var det et grund-
læggende princip i dansk indfødsretslovgivning, at dobbelt statsborgerskab
så vidt muligt skulle undgås. Erklæringsreglen i indfødsretslovens § 3 A er
derfor
i lighed med, hvad der gør sig gældende for de øvrige regler om
erhvervelse af statsborgerskab ved erklæring
baseret på et krav om løs-
ning fra hidtidige statsborgerskaber.
Da der ikke i forbindelse med udformningen og behandlingen af lovforsla-
get var overvejelser om at fravige det almindelige princip om begrænsning
af dobbelt statsborgerskab, foretog Justitsministeriet ikke en selvstændig
retlig vurdering af, hvilke krav Europarådets konvention af 6. maj 1963
om begrænsning af tilfælde af dobbelt statsborgerret og værnepligt for per-
soner med dobbelt statsborgerret stiller i forhold til krav om løsning fra
hidtidige statsborgerskaber i forbindelse med erhvervelse af dansk indføds-
ret ved erklæring.
Da kravet om løsning fra hidtidige statsborgerskaber imidlertid generelt
bortfalder den 1. september 2015 ved indførelsen af adgangen til dobbelt
statsborgerskab, finder jeg ikke anledning til på nuværende tidspunkt at
iværksætte en nærmere retlig vurdering af det nævnte spørgsmål, ligesom
jeg ikke finder anledning til at ændre reglerne om erklæring efter indføds-
retslovens § 3 A.
De unge, der fylder 19 år før den 1. september 2015 og dermed ikke vil
kunne benytte erklæringsadgangen efter denne dato, vil have adgang til at
søge om naturalisation på de almindelige betingelser. I den forbindelse
bemærkes, at ansøgere, der indgiver deres ansøgning om naturalisation på
nuværende tidspunkt, ikke vil blive stillet over for et krav om løsning, idet
de vil blive optaget på lovforslag, der fremsættes efter den 1. september
2015.
3