Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
1491810_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2015
Indfødsretskontoret
Josefine Juel Schiøtt
2015-0032/10-0005
1453332
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 (Alm. del), som Folketin-
gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil kommentere artiklerne "Danskere med vietnamesisk baggrund har stadig svært ved at få pas", Information den 31. december 2014 og "Hvordan kan unge med vietnamesisk baggrund let blive danske?", Information den 5. januar 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 27 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklerne "Danskere med viet-
namesisk baggrund har stadig svært ved at få pas", Information
den 31. december 2014 og "Hvordan kan unge med vietname-
sisk baggrund let blive danske?", Information den 5. januar
2015, og oplyse, om ministeren som anbefalet af seniorforsker
Eva Ersbøll fra Institut for Menneskerettigheder på grund af de
særlige vanskeligheder, der knytter sig til den i artiklerne om-
talte gruppe af unge med vietnamesisk baggrund, kan og vil
tage initiativ til en overgangsordning, der sikrer, at denne
gruppe kan blive danske statsborgere ved erklæring uden krav
om løsning fra et muligt hidtidigt statsborgerskab.”
Svar:
1.
Af de nævnte artikler af 31. december 2014 og 5. januar 2015 fremgår
det, at Martin Van Tran, som er vietnamesisk statsborger, ikke har kunnet
benytte sig af muligheden for at opnå dansk statsborgerskab ved at afgive
en erklæring over for Statsforvaltningen, jf. indfødsretslovens § 3 A, idet
han ikke kan blive løst fra sit vietnamesiske statsborgerskab.
Det fremgår endvidere, at seniorforsker Eva Ersbøll, Institut for Menne-
skerettigheder, har udtalt, at der bør indføres en overgangsordning, såle-
des, at Martin Van Tran og andre, som ikke kan blive løst fra deres hidti-
dige statsborgerskab, kan benytte erklæringsadgangen i indfødsretslovens
§ 3 A.
I øvrigt henvises der til, at Folketingets Indfødsretsudvalg tidligere har
meddelt en række unge med vietnamesisk baggrund, som var i samme si-
tuation som Martin van Tran, dispensation for kravet om løsning fra deres
vietnamesiske statsborgerskab.
2.
Justitsministeriet kan i anledning af de nævnte artikler bemærke følgen-
de:
I lighed med, hvad der gør sig gældende for de øvrige regler om erhvervel-
se af statsborgerskab ved erklæring, er én af betingelserne i erklæringsbe-
stemmelsen i indfødsretslovens § 3 A, at den unge godtgør, at den pågæl-
dende derved mister sit statsborgerskab i andre lande, jf. indfødsretslovens
§ 4 A, stk. 1.
Statsforvaltningen kan ikke dispensere fra denne betingelse.
2
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil kommentere artiklerne "Danskere med vietnamesisk baggrund har stadig svært ved at få pas", Information den 31. december 2014 og "Hvordan kan unge med vietnamesisk baggrund let blive danske?", Information den 5. januar 2015, til justitsministeren
Løsningsproblematikken vil fremadrettet blive løst ved indførelsen af ad-
gangen til dobbelt statsborgerskab fra den 1. september 2015.
De unge, der fylder 19 år før den 1. september 2015 og dermed ikke vil
kunne benytte erklæringsadgangen efter denne dato, vil have adgang til at
søge om naturalisation efter de almindelige betingelser.
Ansøgere, der indgiver deres ansøgning om naturalisation på nuværende
tidspunkt, vil ikke blive stillet over for et krav om løsning, idet de vil blive
optaget på et lovforslag, der fremsættes efter den 1. september 2015.
På den baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der er anledning til på
nuværende tidspunkt at indføre en overgangsordning i forbindelse med er-
klæring efter indfødsretslovens § 3 A.
3