Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
1432712_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. december 2014
Indfødsretskontoret
Stanley Stener Nielsen
2014-0032-1780
1407207
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 (Alm. del), som Folketin-
gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. december
2014.
Mette Frederiksen
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om redegørelse for, hvilke retlige rammer der eksisterer for tilbagekaldelse af dispensation givet i henhold til cirkulæreskrivelse om naturalisation herunder i sager, der er forelagt på mangelfuldt grundlag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 21 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke retlige rammer der eksiste-
rer for tilbagekaldelse af dispensation givet i henhold til cirku-
læreskrivelse om naturalisation herunder i sager, der er forelagt
på mangelfuldt grundlag?”
Svar:
1.
Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få dansk
indfødsret uden ved lov. Bestemmelsen indebærer, at det til enhver tid sid-
dende Folketing bestemmer, hvilke betingelser ansøgere om dansk ind-
fødsret skal opfylde, for at indfødsret kan meddeles.
I den forbindelse bemærkes, at der ved behandling af ansøgninger om er-
hvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation ikke er tale om forvalt-
ningsafgørelser, men om forberedelse af lovforslag. Behandlingen af natu-
ralisationsansøgninger er således ikke omfattet af forvaltningslovens reg-
ler. Folketinget har imidlertid ved vedtagelse nr. 36 af 15. januar 1998 til-
kendegivet, at Folketinget lægger afgørende vægt på at sikre god forvalt-
ningsskik i hele sagsforløbet.
2.
Justitsministeren fremsætter normalt halvårligt et lovforslag om indføds-
rets meddelelse, som indeholder navnene på de ansøgere om dansk ind-
fødsret ved naturalisation, som efter regeringens opfattelse bør tildeles
dansk indfødsret.
Udformningen af de halvårlige lovforslag sker på baggrund af retningslin-
jer fastlagt i politiske aftaler. Ved aftalen tilkendegiver et flertal i Folke-
tinget, hvilke betingelser de ansøgere om dansk indfødsret, der optages på
et lovforslag om indfødsrets meddelelse, skal opfylde, for at partierne bag
aftalen vil stemme for lovforslaget.
I den forbindelse fastlægger partierne sædvanligvis også, under hvilke be-
tingelser sager vil skulle forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg
med henblik på udvalgets stillingtagen til, om ansøgerne i konkrete sager
kan optages på et lovforslag, uanset de ikke lever op til de almindelige be-
tingelser.
De halvårlige lovforslag indeholder således navnene på de personer, der
enten lever op til de betingelser, der er fastsat i aftalen, eller konkret er
blevet meddelt dispensation af Indfødsretsudvalget.
2
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om redegørelse for, hvilke retlige rammer der eksisterer for tilbagekaldelse af dispensation givet i henhold til cirkulæreskrivelse om naturalisation herunder i sager, der er forelagt på mangelfuldt grundlag, til justitsministeren
3.
Det er Folketinget, som har kompetence til at beslutte, hvem der i sidste
ende ved lov skal erhverve dansk indfødsret ved naturalisation. Folketinget
kan således ved et ændringsforslag tage personer af et fremsat lovforslag,
uanset om de pågældende er optaget på lovforslaget direkte på baggrund af
indholdet i den politiske aftale eller via en dispensation fra Indfødsretsud-
valget.
Hvor et lovforslag om naturalisation endnu ikke er fremsat, men hvor Ind-
fødsretsudvalget har meddelt dispensation, vil udvalget tilsvarende efter
Justitsministeriets opfattelse kunne meddele ministeriet, at udvalget ikke
længere finder, at de forhold, der gav anledning til dispensationen, er til
stede, og at udvalget derfor ikke ønsker den pågældende optaget på lov-
forslaget.
I forlængelse heraf bemærkes for god ordens skyld, at Højesteret ved dom
afsagt den 13. september 2013 i sag (306/2012) har fastslået, at selvom
indfødsret tildeles ved lov og ikke ved en administrativ beslutning, kan
domstolene i tilfælde, hvor en ansøger ikke er medtaget i en lov om ind-
fødsrets meddelelse, påkende spørgsmål om, hvorvidt folkeretlige forplig-
telser er krænket, og om ansøgeren i den anledning har krav på erstatning
eller godtgørelse.
3