Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
1419404_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dok.:
1296343
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål C fra Folketingets Ind-
fødsretsudvalg den 8. oktober 2014 kl. 8.00.
Samrådsspørgsmål C:
”Ministeren
bedes redegøre nærmere for den problematik, at en meget
stor del af målgruppen for den lov, der giver unge udlændinge, der er
født og opvokset i Danmark, mulighed for at få dansk statsborgerskab
ved erklæring, er afskåret fra at benytte muligheden, eftersom deres
hidtidige statsborgerskabsland afviser at udstede en betinget løsnings-
attest, samt for, om myndighederne i tilstrækkelig grad har informeret
målgruppen om den nye lov.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt Nielsen (Ø) og
Karina Lorentzen (SF)
1
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8. oktober 2014 om automatisk statsborgerskab til unge, der er født og opvokset i Danmark, til justitsministeren
[Indledning]
Jeg vil gerne takke udvalget for samrådsspørgsmålet.
Samrådsspørgsmålet indeholder 2 dele:
For det første de udfordringer der kan være for visse unge med at blive
løst fra deres hidtidige statsborgerskab.
Og for det andet, om der er blevet informeret tilstrækkeligt om den nye
erklæringsbestemmelse.
Jeg vil indlede med spørgsmålet om løsning fra hidtidigt statsborger-
skab.
[Løsningsproblematikken]
Erklæringsadgangen i indfødsretslovens § 3 A åbner en mulighed for, at
unge født og opvokset i Danmark
som er motiverede for at blive dan-
ske statsborgere
kan blive danske på en både enkel og hurtig måde.
Der er en række betingelser, som den unge skal opfylde for at kunne er-
hverve dansk indfødsret ved erklæring.
Det er således bl.a. en betingelse, at den unge godtgør, at den pågæl-
dende mister sit statsborgerskab i andre stater, jf. indfødsretslovens § 4
A, stk. 1.
Denne betingelse er i overensstemmelse med det grundlæggende prin-
cip i den danske indfødsretslovgivning om, at dobbelt statsborgerskab
så vidt muligt skal undgås.
2
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8. oktober 2014 om automatisk statsborgerskab til unge, der er født og opvokset i Danmark, til justitsministeren
For selvom de fleste af os er enige om, at vi fremadrettet bør tillade
dobbelt statsborgerskab, er dette princip altså gældende, indtil reglerne
er lavet om.
Det er velkendt, at der er lande, hvor det erfaringsmæssigt er umuligt
eller forbundet med overordentligt store vanskeligheder at blive løst fra
et hidtidigt statsborgerskab.
Det har således været klart, at der vil være en gruppe velintegrerede un-
ge, som ikke ville kunne benytte erklæringsadgangen fordi de ikke kan
blive løst fra deres hidtidige statsborgerskab.
Det er dog vigtigt at huske på, at der er ingen, som har fået sværere ved
at få dansk statsborgerskab som følge af den nye erklæringsadgang.
Unge, som ikke kan erklære sig danske, kan på samme betingelser som
hidtil ansøge om dansk indfødsret ved naturalisation.
Ved erhvervelse af dansk indfødsret kan der dispenseres fra kravet om
løsning fra et hidtidigt statsborgerskab, hvis ansøgeren reelt ikke har
mulighed for at blive løst.
[Særligt om de betingede løsningsattester]
Efter ikrafttrædelsen af erklæringsadgangen er der fremkommet oplys-
ninger om, at en del unge ikke kan få udstedt en betinget løsningsattest
fra deres hjemlands myndigheder.
Dette gælder unge fra lande, hvorfra det generelt ikke er vanskeligt at
blive løst, f.eks. Tyrkiet.
3
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8. oktober 2014 om automatisk statsborgerskab til unge, der er født og opvokset i Danmark, til justitsministeren
På baggrund af disse oplysninger
og da rigtig mange unge i målgrup-
pen for erklæringsadgangen er af tyrkisk oprindelse
har Justitsmini-
steriet haft en række drøftelser med den tyrkiske ambassade i Danmark.
Det er Justitsministeriets forventning, at udfordringerne i forhold til ud-
stedelse af betingede løsningsattester for tyrkiske statsborgere vil kunne
løses ved en tilpasning af de administrative sagsgange.
Det er på den baggrund min forventning, at vi i løbet af kort tid har
fundet en ordning, som gør, at unge af tyrkisk oprindelse vil kunne få
gavn af den nye ordning.
[Informationsforpligtelsen]
Andet led i dagens samrådsspørgsmål er, om der i tilstrækkelig grad er
blevet informeret om den nye erklæringsadgang.
Som fastlagt i forarbejderne til erklæringsbestemmelsen, er der inden
ordningens ikrafttræden på Justitsministeriets og Statsforvaltningens
hjemmesider vejledt om erklæringsadgangen for unge født og opvokset
i Danmark.
På hjemmesiderne er der blandt andet vejledning om proceduren for
erhvervelse af dansk indfødsret ved afgivelse af erklæring, herunder
hvilke betingelser den unge skal opfylde for at kunne erhverve dansk
indfødsret efter erklæringsbestemmelsen.
Herudover er der mulighed for i forbindelse med skriftlig eller mundtlig
kontakt til Justitsministeriet eller Statsforvaltningen at modtage konkret
vejledning om erklæringsbestemmelsen.
4
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8. oktober 2014 om automatisk statsborgerskab til unge, der er født og opvokset i Danmark, til justitsministeren
[Særligt om Udlændingestyrelsen]
Der har i pressen været rejst spørgsmål ved, om Udlændingestyrelsen i
tilstrækkelig grad har informeret unge udlændinge om erklæringsad-
gangen.
I den forbindelse har Udlændingestyrelsen afgivet en udtalelse, som jeg
også har gengivet i mit svar på spørgsmål nr. 64 til Indfødsretsudvalget.
Som det fremgår heraf har Udlændingestyrelsen
blandt andet i samar-
bejde med Justitsministeriet
udarbejdet en generel vejledning om er-
klæringsadgangen til brug for styrelsens vejledning af unge udlændinge.
Herudover har Udlændingestyrelsen den 1. juli 2014 udsendt en nyhed
om erklæringsadgangen på brugerportalen Nyidanmark.dk.
Samtidig blev Udlændingestyrelsens medarbejdere orienteret om ikraft-
trædelse af erklæringsadgangen. Medarbejderne blev endvidere instrue-
ret i at udlevere den generelle vejledning i forbindelse med kontakt til
relevante ansøgere under 19 år.
Udlændingestyrelsen har endvidere i september måned indarbejdet en
orientering om erklæringsadgangen i styrelsens ansøgningsskema til
brug for ansøgning om permanent ophold og i kvitteringsbreve.
Det betyder, at alle ansøgere om permanent opholdstilladelse tillige
modtager orientering om erklæringsadgangen.
Endelig har Udlændingestyrelsen sendt individuelle breve med oriente-
ring om erklæringsadgangen til 947 unge i alderen fra 15 år til 19 år,
som har en verserende ansøgning om permanent opholdstilladelse i Ud-
lændingestyrelsen.
5
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8. oktober 2014 om automatisk statsborgerskab til unge, der er født og opvokset i Danmark, til justitsministeren
Herudover vil Udlændingestyrelsen endvidere fremadrettet orientere
om erklæringsadgangen, når styrelsen udsender individuelle breve til
unge udlændinge om, at de skal have deres egen, selvstændige opholds-
tilladelse, når de fylder 18 år.
Det er således min opfattelse, at der er gjort store bestræbelser på at ori-
entere unge udlændinge om den nye erklæringsadgang.
Tak for ordet.
6