Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1520283_0001.png
MINISTEREN
Grønlandsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. april 2015
2014-4402
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 15. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Doris Jakobsen (SIU).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren venligst redegøre for, hvilke tiltag der skal til, hvis Grønland selv
skal overtage kontrollen med og indtægterne fra den internationale flyvning i
det grønlandske luftrum.
Svar:
I forlængelse af foreløbigt svar af 12. november 2014 kan jeg oplyse følgende:
Spørgsmålet forstås således, at der med ”overtage kontrollen” menes en overta-
gelse i selvstyrelovens forstand.
Efter § 2, stk. 1, i lov om Grønlands Selvstyre (selvstyreloven) kan Grønlands
Selvstyre bestemme, at de sagsområder, der fremgår af lovens bilag, skal overgå
til selvstyret. Det følger endvidere af selvstyreloven, at sagsområder, der er
opført i bilag I og II i selvstyreloven, som udgangspunkt skal overtages samlet.
Dette gælder bl.a. for luftfartsområdet.
Kontrollen med og indtægter fra den internationale flyvning i luftrummet over
og omkring Grønland er en del af sagsområdet luftfart, der er opført som nr. 16
på liste II i selvstyrelovens bilag. I forlængelse heraf kan selvstyret ikke overta-
ge den internationale flyvning i luftrummet over Grønland isoleret, men skal i
givet fald overtage hele sagsområdet luftfart.
Hvis Grønland skal overtage hele luftfartsområdet, kræver det en række væ-
sentlige afklaringer. ICAO skal således godkende, at Grønland varetager ansva-
ret for luftrummet i Søndrestrøm FIR
1
, statsaftalerne med Island og Canada
skal opsiges, og ”Agreement on the Joint Financing of Certain Air Navigation
Services in Greenland” skal ændres, så den afspejler, at Grønland har overtaget
luftfartsområdet. Hertil kommer, at Grønland også skal overtage tilsynet med
luftfarten samt ansvaret for lufttrafikstyringen i det nedre luftrum, som i dag
finansieres via den danske finanslov. Som det fremgår af mit svar på spørgsmål
1
Den såkaldte flyveinformationsregion over Grønland.
GRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke tiltag der skal til, hvis Grønland selv skal overtage kontrollen med og indtægterne fra den internationale flyvning i det grønlandske luftrum, til transportministeren
1520283_0002.png
nr. 7, var de direkte omkostninger til lufttrafikstyring for det nedre luftrum i
2014 på 25,9 mio. kr. ekskl. afledte omkostninger.
Såfremt der med spørgsmålet menes, om Grønlands Selvstyre ved delegation
kan varetage opgaverne for Danmark relateret til den internationale flyvning i
luftrummet over Grønland, vil dette rejse en række spørgsmål, hvis afklaring i
givet fald vil bero på forhandlinger internt mellem Danmark og Grønland og i
forhold til internationale organisationer og de øvrige 23 lande, der har kontra-
heret aftalen om ”Agreement on the Joint Financing of Certain Air Navigation
Services in Greenland”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke