Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
1491090_0001.png
Vedrørende
Hjemmeværnets flytning til Vordingborg
Ref.:
Forsvarsministeriets skrivelse af 28 JUL 2014.
NOTAT
1. BAGGRUND
Med baggrund i ’Aftale om organiseringen af ledelsen af forsvaret og tillæg til aftale på forsvarsområdet
2013-2017 af den 10. april 2014’ er det politisk bestemt, at Hjemmeværnskommandoen skal flyttes til Vor-
dingborg Kaserne. Det er tidligere fastsat, at Stensved Kaserne afhændes, og at Hærhjemmeværnsdistrikt
Sydsjælland og Lolland-Falster (inkl. depot) samt Hjemmeværnsskolens Uddannelsescenter Sydsjælland
flyttes ind på Vordingborg Kaserne. Denne flytning blev midlertidig stoppet i efteråret 2013 pga. uklarhed
om Forsvarets samlede fremadrettede domicilering. Det er Hjemmeværnskommandoens opfattelse, at flyt-
ning fra Stensved Kaserne stadig skal effektueres.
2. HJEMMEVÆRNSKOMMANDOEN
Hjemmeværnskommandoen er en militær myndighed på styrelsesniveau, der har haft hovedsæde på Ka-
stellet i København mere end 35 år. Myndighedens placering har i den periode været afgørende for at sam-
le den civile og militære ledelse af Hjemmeværnet, idet Den kommitterede for Hjemmeværnet traditionelt
har været medlem af Folketinget ved siden af hvervet som kommitteret, og derfor har arbejdet med ud-
gangspunkt i Folketinget på Christiansborg. Chefen for Hjemmeværnet er styrelseschef, og Hjemmeværns-
kommandoen har et tæt samarbejde med Forsvarsministeriet med underlagte styrelser, Rigspolitiet, Bered-
skabsstyrelsen og en række andre statslige styrelser og myndigheder, der alle er placeret i-, eller tæt på
København. Placeringen geografisk tæt på Hjemmeværnets samarbejdspartnere har været afgørende i
forbindelse med udviklingen af Hjemmeværnets operative kapaciteter, herunder i særlig grad deres evne til
at understøtte de sektoransvarlige myndigheder. Henset til fortsættelsen af denne udvikling, samt den vi-
dere udvikling af Hjemmeværne generelt, er det vitalt, at der i forbindelse med Hjemmeværnskommando-
ens flytning etableres løsninger, der tilgodeser et fortsat tæt samarbejde, og herved skaber grundlaget for
en fortsat relevant og positiv udvikling af Hjemmeværnet.
Hjemmeværnskommandoens nuværende organisation består i udgangspunktet af 109 årsværk. Hertil
kommer et antal årsværk, der rent organisatorisk er tilknyttet kommandoen, men som reelt fysisk ikke er
en del af denne, og derfor ikke er omfattet af den kommende flytning til Vordingborg.
I 2011 effektiviserede man Forsvarets logistikstruktur. I den forbindelse blev der overført 19 årsværk fra
vedligeholdelsesstrukturen, der i dag fysisk er placeret i henholdsvis Ålborg, Søgård og Brødeskov Disse
stillinger blev indledningsvis overført til Hjemmeværnskommandoen for senere at blive overført til de nye
regioner, når den forligsbestemte reduktion fra tre til to regioner blev effektueret.
Hertil kommer, at der i den nuværende Hjemmeværnskommando er tilknyttet 7 årsværk i en projektorga-
nisation relateret til den forligsbestemte kapacitetsopbygningsenhed. Denne enhed er planlagt opstillet som
selvstændig myndighed som en del af Hjemmeværnets forligsimplementering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hjemmeværnet har en Hjemmeværnsinspektør, der er samplaceret med Hjemmeværnskommandoen, idet
stillingen dog ikke er normeret i Hjemmeværnskommandoen. Derudover indgår der i Hjemmeværnskom-
mandoens organisation en feltpræst og en kommandolæge, der organisatorisk er tilknyttet henholdsvis
Hærens Operative kommando og Forsvarets Sundhedstjeneste, og kun periodevis indgår i Hjemmeværns-
kommandoen.
Ud over nævnte stillinger/funktioner har Hjemmeværnskommandoen tilknyttet et HR-partnerelement fra
Forsvarets Personeltjeneste med 6 årsværk. Det er forventningen, at partnerelementet flytter med Hjem-
meværnskommandoen.
Samlet set udgør Hjemmeværnskommandoen - med nuværende samarbejdspartere - der flyttes fra Kø-
benhavn til Vordingborg således i alt ca. 117 stillinger. Hertil kommer 24 stillinger fra Hærhjemmeværns-
distrikt Sydsjælland og Lolland Falster samt Uddannelsescenter Sydsjælland, der flyttes fra Stensved Ka-
serne til Vordingborg. Herved udgør nettotilgangen til Vordingborg Kaserne i alt ca. 140 stillinger, hvoraf
ikke alle stillinger for nærværende er besatte.
Som styrelse og som militær myndighed har Hjemmeværnskommandoen en række repræsentative - og
traditionsfyldte aktiviteter, der bl.a. involverer repræsentanter fra Kongehuset, Folketinget, større virksom-
heder, det strategiske niveau ved samfundets samlede beredskab samt udenlandske samarbejdspartnere.
Hertil kommer, at Hjemmeværnet – med baggrund i historien – er tæt knyttet til bl.a. Mindelunden, Kastel-
let og Frihedsmuseet, hvorfra der året igennem gennemføres mindehøjtideligheder o. lign. Disse aktiviteter
er hidtil blevet gennemført på Kastellet og andre passende faciliteter i Københavnsområdet, men skal i ho-
vedsagen fremadrettet gennemføres i Vordingborg i så høj grad, det er muligt. Uanset den tilstræbte an-
vendelse af Vordingborg Kaserne, vil der fortsat vil være behov for – af praktiske årsager, specielt hvor der
kun er kort tid til rådighed ved f.eks. et besøg – at gennemføre en del af disse aktiviteter i København.
Anvendelsen af Vordingborg bliver dog større i det omfang, der i klargøringen af kasernen tages højde for
også den repræsentative anvendelse. Før indflytning i Vordingborg kan finde sted, er det derfor vigtigt, at
der er foretages en renovering og modernisering, der modsvarer de behov, der naturligt er til en myndig-
hed på styrelsesniveau, herunder også i forhold til repræsentative opgaver. Hertil kommer, at Hjemme-
værnskommandoen som styrelse, primært er en administrativ stab med heraf følgende krav om faciliteter
til en sådan. Faciliteter, der kun i mindre omfang findes på Vordingborg Kaserne i den nuværende konstel-
lation.
Klargøring af bygninger til Hjemmeværnskommandoen.
Klargøringen af bygningerne i Vordingborg skal overordnet set sikre, at Hjemmeværnskommandoen får
faciliteter til at gennemføre alle aspekter af virksomheden på lige fod som hidtil. Da Vordingborg Kaserne
hidtil har fungeret som infanterikaserne, henholdsvis logistikcenter, vil der selvsagt være en række tiltag,
der skal iværksættes, før kasernen fuldt ud vil kunne fungere som domicil for Hjemmeværnskommandoen.
Samtidig er der dog et ønske om, at Hjemmeværnskommandoen så hurtigt som muligt flytter til Vording-
borg og gennemfører sit virke herfra. Dette indebærer, at der skal en ske en prioritering af, hvad der er
absolut nødvendigt, for at Hjemmeværnskommandoen hurtigst muligt kan flytte og virke fra Vordingborg,
og hvilke tiltag der skal gennemføres efterfølgende, når Hjemmeværnskommandoen er på plads og konso-
liderer sit virke. Hjemmeværnskommandoens flytning skal derfor samlet set opfattes som ét projekt, der
gennemføres i flere faser, og således ikke isoleret set afsluttes ved kommandoens ankomst til Vordingborg.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hjemmeværnskommandoen har sammen med Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste gennemgå-
et relevante bygninger på Vordingborg Kaserne med henblik på at afdække renoverings- og ombygnings-
behovet. Tilgangen i de gennemførte sonderinger har med baggrund i ovenstående været, at der vil være
en række foranstaltninger, der umiddelbart skal gennemføres, for at Hjemmeværnskommandoen kan flytte
domicil og løse sine opgaver fra Vordingborg. Den overordnede gennemgang af bygninger og faciliteter på
Vordingborg Kaserne peger på, at der i en indledende fase skal iværksættes en række mindre renoveringer
og moderniseringer af de bygninger, som Hjemmeværnskommandoen umiddelbart skal flytte ind i.
Hertil kommer en række tiltag, der efterfølgende skal iværksættes med henblik på, at Hjemmeværnskom-
mandoen på en mere permanent basis kan løse alle aspekter af opgaven fra Vordingborg. Hjemmeværns-
kommandoen har derfor i den gennemførte dialog med Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
accepteret, at renoveringer, der ikke har opsættende virkning på tidspunktet for Hjemmeværnskommando-
ens flytning, først kan påbegyndes efter kommandoens flytning, forventet fra 2. halvår af 2015 og frem.
Finansiering
Jf. aftale om forsvarets ordning 2013 – 2017 er det besluttet, at flytninger og omkostninger i forbindelse
med indretning af etablissementer finansieres fra de centrale midler fremkommet ved salg af bygninger.
Hjemmeværnskommandoen har selvsagt ikke afsat økonomiske midler til flytning af kommandoen, ligesom
der ikke umiddelbart inden for den nuværende økonomi vil kunne afsættes midler hertil. Dette skal tillige
ses i lyset af, at Hjemmeværnet i forvejen har en ikke ubetydeligt udfordring ved den markante omflytning,
der kan blive udkommet af Hjemmeværnets budgetanalyse og efterfølgende forligsimplementering. En ud-
gift, der endnu ikke er endeligt defineret, og hvortil finansiering ikke er fastlagt. Det forudsættes derfor, at
alle omkostninger, der vedrører Hjemmeværnskommandoens flytning, finansieres eksternt.
Tidsperspektiv
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har vurderet, at renoveringsarbejdet for den indledende
fase, inklusiv projektering og indhentning af tilbud, tidsmæssigt er fastsat til syv måneder. Heraf udgør
alene perioden med projektering og tilbudsindhentning tre måneder. Tidsforbruget skal regnes fra træk-
ningsretten er givet.
Varsler til medarbejdere i forbindelse med flytning
Der er bestemmelser for varigheden af varslingsperioden for alle medarbejdere. Kutymen er, at man ikke
flytter medarbejdere i varslingsperiode. Varslingsperioden for medarbejdere i Hjemmeværnskommandoen,
der skal flyttes til Vordingborg Kaserne, er af Forsvarets Personeltjeneste oplyst til at være 3 - 6 måneder,
idet hovedparten af Hjemmeværnskommandoens medarbejdere kan flyttes med et varsel på 3 måneder.
3. HJEMMEVÆRNETS KAPACITETSOPBYGNINGSCENTER
Som tidligere anført, er Hjemmeværnets Kapacitetsopbygningscenter indledningsvis etableret som en min-
dre projektorganisation, indtil etablering som selvstændig myndighed iværksættes som en del af Hjemme-
værnets forligsimplementering. Kapacitetsopbygningscenteret blev etableret som følge af et politisk ønske
om, at Hjemmeværnet styrkede sin deltagelse i internationale opgaver, hvor bl.a. medlemmernes civile
kompetencer anvendes i samspil med de militære kompetencer. Baggrunden for beslutningen om Kapaci-
tetsopbygningscenteret som selvstændighed myndighed er, at Hjemmeværnskommandoen som strategisk
niveau alene fastlægger policy og rammer, mens den praktiske opgaveløsning på det operative og taktisk
niveau skal løses af Kapacitetsopbygningscenteret i samarbejde med relevante nationale og internationale
myndigheder. Projektet blev igangsat i maj 2011, og opbygges afpasset hen over den samlede forligsperio-
de. Centerets opgaveportefølje afpasses løbende, idet bl.a. det øgede samarbejde med Hæren, udviklingen
på Arktis- og Cyberområdet samt Hjemmeværnets internationale engagement indvirker på centerets sam-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lede portefølje, og heraf følgende dimensionering og sammensætning. Det er hensigten, at centerets orga-
nisation afpasses i takt med pålagte opgaver.
Kapacitetsopbygningscenteret er planlagt placeret i Københavnsområdet, idet centerets relationer og sam-
arbejdspartnere befinder sig i hovedstadsområdet. Samarbejdspartnerne, der også arbejder med stabilise-
ring og kapacitetsopbygning, omfatter nationale samarbejdspartnere som bl.a. Forsvarsministeriet, Uden-
rigsministeriet, uddannelsesinstitutioner for mellemlange og lange uddannelser, Dansk institut for Interna-
tionale Studier (DIIS) og Forsvarsakademiet. Hertil kommer en række internationale samarbejdspartnere
såsom Estland, Georgien mv., der under korte besøg i Danmark har brug for hurtig adgang til centeret. En
flytning med Hjemmeværnskommandoen til Vordingborg vil således medføre uforholdsmæssigt megen
pendling mellem Vordingborg og København og dermed manglende mulighed for at ressourcerne fokuseres
imod opgaveløsningen. Hertil kommer, at Kapacitetsopbygningscenteret har behov for at bemande udvalg-
te stillinger i sin organisation med bl.a. akademikere med relevant baggrund og erfaring på tidsbegrænsede
kontrakter. Hjemmeværnskommandoen forventer i den sammenhæng bl.a., at de nye deltidsansættelser,
der er beskrevet i rapporten for HR-delstrategi 9 implementeres og bringes i anvendelse som en del af cen-
terets virke. En sådan løsning synes mindre attraktiv for akademikere med tilknytning til ovenfor nævnte
institutioner, såfremt kapacitetsopbygningscenteret placeres uden for hovedstadsområdet.
Kapacitetsopbygningscenteret planlægges samplaceret med Totalforsvarsregionen i Københavnsområdet,
der fungerer på operativt og taktisk niveau. Dette sker for at opnå faglig, administrativ og organisatorisk
synergi. Det forudsættes derfor også, at der ikke umiddelbart vil være behov for ansættelser af støtteper-
sonale til servicering af Kapacitetsopbygningscenteret, når det etableres som selvstændig myndighed.
4. BUDGETANLYSEN
Med udgangspunkt i den politiske aftale om forsvaret for perioden 2013 – 2017 er der i løbet af 2014 gen-
nemført en omfattende budgetanalyse af Hjemmeværnets organisering. Budgetanalysen er gennemført i
en selvstændig projektorganisation med deltagelse af Forsvarsministeriet, Finansministeriet, Forsvarskom-
mandoen og Hjemmeværnskommandoen. Budgetanalysen fokuserer i overvejende grad på mulighederne
for effektivisering og optimering af den eksisterende struktur. Budgetanalysens effektiviseringsforslag berø-
rer direkte eller indirekte alle dele af Hjemmeværnets organisering, herunder Hjemmeværnskommandoen,
regionsniveauet, distriktsniveauet, uddannelsesstrukturen, administrationen og logistikstrukturen.
Med baggrund i budgetanalysen skal der opstilles en samlet plan for Hjemmeværnets forligsimplementering
i form af en række effektiviseringsinitiativer og en række udviklingsinitiativer. Hjemmeværnet har naturligt
en interesse i, at de effektiviseringer, der skal gennemføres med baggrund i budgetanalysen, i så høj grad
som muligt tilgodeser Hjemmeværnets muligheder for at opnå synergi ved samplacering. I den sammen-
hæng har Hjemmeværnet peget på muligheden for at optimerede og centraliserede dele af støttefunktio-
nerne med henblik på en evt. samplacering med Hjemmeværnskommandoen i Vordingborg i en slags
”Hjemmeværnscenter”. Effektiviseringen af Hjemmeværnet vil dog også kræve, at de mindre dele af
Hjemmeværnskommandoen, der i dag er dedikeret til værnsopgaver, vil blive geografisk placeret andre
steder i landet med henblik på opnåelse af den nødvendige værnsmæssige synergi. De værnsspecifikke
dele af Hjemmeværnskommandoen udgør dog kun et begrænset antal årsværk. I et samlet perspektiv vil
en samplacering af flere elementer i Vordingborg – selv uden værnselementer – fortsat betyde en yderlige-
re netto-styrkelse af det samlede antal arbejdspladser i byen i forhold til den eksisterende struktur. I den
forbindelse skal det bemærkes, at netop placering af fx administrative og logistiske årsværk i Vordingborg
kan betyde egentlig tilførsel af stillinger og personel, der vil have en reel interesse i at bosætte sig i nær-
området, modsat hovedparten af de nuværende medarbejdere i Hjemmeværnskommandoen, der i en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uformel rundspørge har givet udtryk for, at de i overvejende grad vil forblive bosat i Københavnsområdet
og pendle til Vordingborg.
Samlingen af større dele af Hjemmeværnets struktur i Vordingborg vil naturligt kræve, at større dele af
kasernen disponeres til Hjemmeværnet, ligesom der vil være behov for udbedring af faciliteter i form af
bygninger mv. i den sammenhæng. Det er Hjemmeværnskommandoens forventning, at et sådant behov –
henset til besparelsespotentiale og muligheden for at tilføre årsværk – har bred tilslutning hos relevante
beslutningstagere, og at der som følge heraf gives de nødvendige rammer for, at en sådan løsning kan
gennemføres, herunder at der ikke afhændes dele af kasernens bygningsmasse, før grundige analyser af
de konkrete behov og muligheder er gennemført.
5. GARNISONSKOMMANDANTEN MED STØTTEELEMENT
Hjemmeværnskommandoens status som styrelse, og herved den mest markante myndighed på kasernen,
vil naturligt medføre en forventning om, at Hjemmeværnskommandoen også varetager ”værtsfunktion” på
kasernen i form af bl.a. rollen som Garnisonskommandant. Det er opfattelsen, at der også i byen og lokal-
området er en forventning om, at Vordingborg bliver ”Hjemmeværnets by”, hvilket bl.a. er bekræftet af
borgmesteren i Vordingborg. Varetagelse af garnisonskommandantrollen vil endvidere passe sammen med,
at Hjemmeværnskommandoen vil have en del repræsentative opgaver, der kræver koordination med øvri-
ge myndigheder på kasernen samt en naturlig koordination med de lokale myndigheder. I den forbindelse
er det forventningen, at det nuværende garnisonsstøtteelement, der har til opgave at koordinere aktiviteter
på kasernen samt varetager arbejdsmiljø, sikkerhed mm., overføres komplet i den nuværende konstellation
til Hjemmeværnskommandoen med den hertil hørende lønsum. Tilførslen af dette element vil også sikre, at
disse stillinger forbliver i Vordingborg.
6. HÆRHJEMMEVÆRNSDISTRIKT OG UDDANNELSESCENTER PÅ VORDINGBORG KASERNE
I forlængelse af de etablissementsmæssige analyser i forsvarsforliget 2013 – 2017 er det besluttet, at
Stensved kaserne skal afhændes, og at Hærhjemmeværnsdistrikt Sydsjælland og Lolland-Falster samt
Hjemmeværnsskolens Uddannelsescenter Sydsjælland skal flyttes til på Vordingborg Kaserne.
I den forbindelse blev der i efteråret 2013 udarbejdet en projektdefinering med budgetoverslag og en for-
ventet tidsplan. Projektdefineringen tog udgangspunkt i, at distrikt og uddannelsescenter skulle flytte ind i
bygning 157 (DUBICA). Denne projektdefinering var den ene af to egnede muligheder for indplacering af
disse enheder. Den anden projektdefinering tog udgangspunkt i, at begge enheder skulle flytte ind i byg-
ning 101 (DANNEVIRKE) med områdedepotet placeret i nogle gamle garagebygninger.
Bygning 101 (DANNEVIRKE) er nu prioriteret til Hjemmeværnsstaben. Det er derfor Hjemmeværnskom-
mandoens overbevisning og anbefaling, at den mest hensigtsmæssige og billigste løsning for placering af
distriktet er at fastholde bygning 157 (DUBICA) som domicil. Denne løsning har endvidere den fordel, at et
evt. centraliseret logistikcenter efter budgetanalysen umiddelbart vil kunne placeres i Vordingborg uden
væsentlige investeringer.
Stensved Kaserne er endnu ikke afhændet. Det er Hjemmeværnskommandoens vurdering, at en flytning af
enhederne på Stensved med fordel kan udskydes, indtil en samlet implementeringsplan som følge af bud-
getanalysen er godkendt, og der således forlægger en samlet plan for Hjemmeværnets fremtidige struktur,
herunder det reelle antal enheder på Vordingborg Kaserne. Hvis der bliver behov for en hurtig flytning af
enhederne på Stensved kaserne som følge af frasalg eller lignende, er dette umiddelbart muligt, såfremt
Hjemmeværnskommandoens anbefaling om en permanent flytning til Vordingborg Kaserne, bygning 157
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(DUBICA), gennemføres. Anden løsning af midlertidig eller permanent karakter forekommer uhensigts-
mæssig af operative, økonomiske og praktiske årsager.
7. HJEMMEVÆRNETS FORVENTEDE ÅRSVÆRK PÅ VORDINGBORG KASERNE.
Under forudsætning af, at der ikke er godkendt en samlet plan for hjemmeværnets fremadrettede struktur
på tidspunktet for flytningen, vil Hjemmeværnskommandoen flytte til Vordingborg Kaserne med nuværen-
de reelle antal årsværk. Dette svarer til, at der flyttes mellem 110 og 120 årsværk inkl. HR-partnerelement.
Hertil kommer flytningen af Hjemmeværnsdistrikt Sydsjælland og Lolland Falster samt Uddannelsescenter
Sydsjælland, hvorved det samlede antal årsværk, der flytter til Vordingborg Kaserne udgør ca. 140.
Hvis den fremadrettede implementeringsplan for Hjemmeværnet, udarbejdet med baggrund i budgetanaly-
sen, godkendes, er det Hjemmeværnskommandoens vurdering, at der samlet set vil netto vil kunne tilføres
Vordingborg Kaserne lidt flere arbejdspladser. Det endelige antal vil naturligt afhænge af den endelige im-
plementeringsplan for Hjemmeværnet, men op imod 10 årsværk vil næppe være urealistisk, idet det sam-
lede antal årsværk så vil nå et niveau på op imod 150.
8. HJEMMEVÆRNSKOMMANDOENS PLAN FOR FLYTNING.
Tidspunktet for Hjemmeværnskommandoens flytning til Vordingborg er primært styret af, hvornår renove-
ringsarbejdet påbegyndes, og kasernen kan overdrages til Hjemmeværnet. Som anført anbefales det, at
flytningen opdeles i to faser, således at der i første fase kun iværksættes de arbejder, der er nødvendige
for, at flytningen kan iværksættes og Hjemmeværnskommandoen kan virke fra Vordingborg. Den yderlige-
re konsolidering af Hjemmeværnskommandoen vil herefter blive gennemført i en 2. fase – og om nødven-
digt evt. en 3. fase, afhængig af, hvornår de økonomiske ressourcer hertil kan frigøres fra centralt hold, og
implementering af enkeltelementer tidsmæssigt kan iværksættes.
Tid:
Fase 1:
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste iværksætter det absolut nødvendige renoveringsar-
bejde, der er fastsat til at tage omkring 7 måneder. En beslutning i løbet af oktober måned 2014 vil
dermed indebære, at Hjemmeværnskommandoen kan overtage bygningerne i Vordingborg pr. maj
2015.
Dette betyder også, at en beslutning skal tages og initieres senest i november 2014, for at en flyt-
ning kan være gennemført inden sommerferieperioden 2015. Budgettet til denne fase har Forsva-
rets Bygnings- og Etablissementstjeneste anslået til mellem 6 og 7 mio. kr. Hertil kommer omkost-
ninger til flytning, indkøb af inventar mv. Samlet set vurderes omkostningerne relateret til etablis-
sement og flytning af Hjemmeværnskommandoen til at udgøre knapt 10 mio. kr.
Fase 2:
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste iværksætter supplerende renovering og modernise-
ring med henblik på, at faciliteterne færdiggøres til at kunne efterleve de forventede krav til facilite-
terne i forhold til bl.a. repræsentative og andre funktioner.
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste iværksætter endvidere klargøring til Hærhjemme-
værnsdistriktets og uddannelsescenters indflytning til kasernen - anbefalet i bygning 157 (DUBICA)
jf. den tidligere udarbejdede projekteringsplan.
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste iværksætter evt. yderligere arbejder på Vording-
borg Kaserne med henblik på, at evt. centraliserede elementer e. lign. i forbindelse med en samlet
implementeringsplan skal kunne indplaceres hensigtsmæssigt på kasernen. Henset til omfanget af
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
disse arbejder, samt det ubekendte tidsmæssige aspekt i dette, kan disse projekter evt. udskydes til
en fase 3. Budgettet til fase 2 og 3 afventer endelig afklaring, idet bl.a. udkommet af budgetanaly-
sen endnu er uafklaret.
Supplerende kan det anføres, at en samling af et evt. logistikcenter i Vordingborg, som en del af en effekti-
visering af Hjemmeværnets depotstruktur, umiddelbart vil kunne iværksættes ved anvendelse af bygning
157 uden væsentlige tidsmæssige eller ressourcemæssige udfordringer. I sammenhæng med Hærhjemme-
værnsdistriktets placering i denne bygning, vil kapaciteten i denne være udnyttet hensigtsmæssigt.
7