Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1497646_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 18. februar 2015
Sagsnr.: 28568
Dok.nr.: 758760
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 98 (FLF alm. del) stillet den 21.
november 2014) efter ønske fra Erling Bonnesen (V)
Spørgsmål nr. 98:
”Ministeren bedes redegøre for de tyske særregler på momsområdet i relation til tysk
svineproduktion, herunder hvor meget de tyske momsregler på området skævvrider
konkurrenceforholdene til skade for danske landmænd i forhold til tyske landmænd samt redegøre
for, om de tyske regler er i overensstemmelse med EU-reglerne.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Endeligt svar:
Med hensyn til spørgsmålet om den tyske momsordning, vil jeg henvise til Skatteministeriet, som
har oplyst følgende:
”Som redegjort for i svaret på FLF alm. del spørgsmål nr. 525, giver EU’s momslovgivning
medlemsstaterne mulighed for at anvende en særordning (standardsatsordning) for landbrug.
Standardsatsordningen, som Tyskland har valgt at indføre, har generelt til formål at forenkle
momsafregningen i de tilfælde, hvor de almindelige momsregler giver landbruget særlige
vanskeligheder. Landbrug, som er omfattet af ordningen, betaler en standardmomssats ved salg af
deres varer, men får til gengæld ikke ret til at fradrage moms, f.eks. ved køb af maskiner mv.
Ordningen må ikke medføre, at landbruget får større tilbagebetalinger end momsbelastningen i
tidligere led, da dette ville svare til statsstøtte.
De tyske skattemyndigheder har oplyst, at der ud over den generelle tyske særordning for
landbrug, ikke gælder særlige regler for den tyske svineproduktion. Hvis en tysk svineproducent
opfylder de generelle betingelser for at være omfattet af de tyske særregler for landbrug på
momsområdet, vil den pågældende efter omstændighederne kunne være omfattet af ordningen.
Der bliver således i hvert enkelt tilfælde konkret vurderet, om svineproduktionen kan være
omfattet af særordningen. Det er EU-domstolen, der har kompetence til at afgøre, om
medlemsstaternes regler er i overensstemmelse med EU-retten. Dette gælder også i forhold til den
tyske særordning for landbrug.”
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til spørgsmålet om betydningen for konkurrenceforholdet for danske landmænd, viser
tidligere beregninger fra Københavns Universitet, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
(IFRO), at den tyske særordning, standardsatsordningen, kan give en gevinst på ca. 3,50 kr. pr.
smågris og 24 kr. pr. slagtesvin (eller i alt ca. 27 kr. pr. produceret gris) i forhold til sædvanligt
momsregnskab. Gevinsten kan ifølge IFRO’s beregninger øges ved at udnytte muligheden for at
skifte fra almindelig momsafregning de første ti år, og derefter overgå til særordningen. Udnyttelse
af denne mulighed vil teoretisk medføre en yderligere gevinst på ca. 21 kr. pr. produceret gris.
Den beregnede potentielle gevinst er ikke statisk, men varierer bl.a. med prisholdet mellem
afregningspriser og prisen på foder. Beregningerne indgår i ”Rammevilkårsanalyse af dansk
landbrug og fødevareindustri- baseret på international benchmarking” IFRO, 2011.
Dan Jørgensen
/ Ulla Heiden
2