Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1430800_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, landbrug og Fiskeri
Enheden for økonomisk analyse
Den 13. marts 2014
Økonomien i pelsdyrproduktionen samt erhvervsøkonomiske konsekvenser
ved et forbud mod gruppeindhusning af mink
Økonomien i pelsdyrproduktionen.
Nedenfor er de senere års udvikling i økonomi og struktur i pelsdyrproduktionen vist. Som det
fremgår har pelsdyravlen oplevet en betydelig fremgang. Denne er om ikke andet så midlertidigt
brudt med pelsauktionerne sidst i 2013.
Pelsdyrbedrifternes bruttoudbytte i gennemsnit pr. bedrift er i 5-årsperioden fra 2008 steget med
3,7 mio. kr. til 6,5 mio. kr. i 2012. Driftsomkostningerne pr. bedrift er samtidig kun steget med
755.000 kr. Finansieringsomkostningerne er faldet med 164.000 kr. i samme periode.
Driftsresultatet nåede således et gennemsnitligt niveau på knap 3,1 mio. kr. i 2012, drevet af de
høje skindpriser. Mere herom nedenfor.
Regnskabsstatistik for jordbrug 2012, Danmarks statistik, November 2013
Driftsresultaterne varierer betydeligt mellem pelsdyravlerne. Den bedste fjerdedel havde
således et gennemsnitligt driftsresultat på næsten 5 mio.kr.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430800_0002.png
Regnskabsstatistik for jordbrug 2012, Danmarks statistik, November 2013
Antallet af pelsdyrbedrifter er faldet fra knap 2400 i 2000 til knap 1500 i 2012. Dette
afviger ikke fra tendenserne i landbruget i øvrigt.
Derimod er produktionsomfanget i form af antal dyr steget ganske pænt i
størrelsesordenen 800.000 tæver over samme periode.
Regnskabsstatistik for jordbrug 2012, Danmarks statistik, November 2013
Produktion af pelsskind har været stigende over perioden 2000 til 2012 og udgjorde 11 pct. af
landbrugets samlede produktionsværdi i 2012.
Den relativt høje andel af landbrugets produktionsværdi, som pelsdyrproduktionen har udgjort i
de senere år har været drevet af høje priser på skind. I forhold til figuren nedenfor bemærkes dog,
at aktuelt er prisen på skind faldet markant til et niveau omkring 400 kr pr skind eller et niveau
som i 2011.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430800_0003.png
Regnskabsstatistik for jordbrug 2012, Danmarks statistik, November 2013
Den gode økonomi i pelsdyravlen har givet sig udslag i en forøget investeringslyst over
perioden 2008 til 2012 og med en høj grad af egenfinansiering, jf oversigten nedenfor.
Regnskabsstatistik for jordbrug 2012, Danmarks statistik, November 2013
Analyse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et forbud mod
gruppeindhusning.
Til brug for belysning af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et forbud mod
gruppeindhusning har Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) udarbejdet en
økonomisk model samt et tilhørende notat for Fødevareministeriet.
Et forbud mod gruppeindhusning, dvs. op til 4 mink i hvert bur, indebærer at der
fremadrettet kun må være 2 dyr i buret. Modellen inkorporerer dette ved at holde antallet
af mink pr. bur i den eksisterende produktion op imod en situation hvor der kun er 2 mink
i hvert bur, og se på de omkostninger dette medfører.
Til at beregne grundlaget for årlige omkostninger, antages det at omkostningerne
forbundet med forøgelse af antallet af bure, afskrives over 15 år til en kalkulationsrente
på 4 procent, jf. Finansministeriets vejledning. I den forbindelse bør det nævnes at de 4
procent ligger fint i overensstemmelse med den lange rente på kredit obligationer på
nuværende tidspunkt.
Modellen fra IFRO belyser følgende elementer af erhvervsøkonomiske konsekvenser:
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430800_0004.png
1. Omkostninger forbundet med køb af ekstra bure for at kunne indhuse de mink der
i dag er gruppeindhuset, dvs. at antallet af bure tilpasses til den nuværende
bestand. Det er i den forbindelse antaget at etablering af bur samt
udvidelsesomkostninger løber op i 1.000 kr. pr. bur.
2. Omkostninger relateret til at minkavlerne fremadrettet ville have gruppeindhuset,
dvs. et tab på den manglende fremtidige gruppeindhusning. Det antages i den
forbindelse at yderligere 20 procent af produktionen vil blive gruppeindhuset
fremadrettet, hvis der ikke bliver forbudt.
3. Eksisterende tab som følge af risiko for bidmærker ved gruppeindhusning, hvilket
medfører at ca. 1 procent af skindene vil have en lavere kvalitet. Bidmærker
medfører en prisreduktion på 8 procent, og derved opstår der et tab som følge af
gruppeindhusning. I praksis reduceres omkostningerne forbundet med et forbud af
gruppeindhusning ved at indregne et sådant tab. Det skyldes at et forbud vil
reducere antallet af forringede skind betydeligt.
4. Dækningsbidrags tab, såfremt avlerne vælger ikke at investerer i ekstra bure men i
stedet vælger at reducere produktionen, dvs. fastholder bure som en begrænsende
faktor og tilpasser besætningen til antallet af bure.
Fødevarestyrelsen har i forbindelse med kontrol på bedrifterne noteret en række
oplysninger om bedrifternes brug af gruppeindhusning og intensiteten hvormed denne
anvendes. Oplysningerne fra kontrollen omfatter 204 besætninger med lidt over 2,5
millioner mink. På baggrund af de indsamlede oplysninger ses det at der i gennemsnit er
3,22 mink pr. bur i de bure hvor der forekommer gruppeindhusning.
Fødevareministeriet har herefter foretaget beregninger af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser ved brug af IFROs model og Fødevarestyrelsens oplysninger om
gruppeindhusning. I den forbindelse, er det på baggrund af fødevarestyrelsen indsamlede
oplysninger, estimeret i hvor høj grad gruppeindhusning praktiseres samt hvorledes
intensiteten af gruppeindhusning fordeler sig i sektoren. Beregningerne skal derfor tages
med et vist forbehold.
Overordnet er forudsat at der årligt produceres 17,2 mio. mink i Danmark.
Derudover bør det nævnes at det på baggrund af stikprøven estimeres at 25 procent af
besætningerne ikke gruppeindhuser på nuværende tidspunkt, og derfor vil disse ikke
rammes af et forbud mod gruppeindhusning. Disse besætninger står for 17 procent af den
samlede produktion eller ca. 2,9 millioner mink, hvilket ligeledes er estimeret på
baggrund af stikprøven.
I de videre beregninger er produktionen af mink inddelt i 4 grupperinger efter intensitet af
den nuværende gruppeindhusning. F.eks. antages det på baggrund af stikprøven at 27
procent af den samlede mink produktion sker i gruppe B, hvilket giver en årlig
produktion på 4,6 mio. minkskind i gruppe B. Det er antaget at hver gruppe, som udgør
den andel i den samlede sektor der gruppeindhuser med en given intensitet, befinder sig i
midten af intervallet. F.eks. betyder denne antagelse at bedrifterne i gruppe B, som har
25-50 procent af deres mink gruppeindhuset, antages at have 37,5 procent af besætningen
gruppeindhuset.
Intensitet
Ingen gruppeindhusning
A:Gruppeindhusning 0,1-25 %
B: Gruppeindhusning 25-50 %
C: Gruppeindhusning 50-75 %
D:Gruppeindhusning 75-100 %
Grupperinger
Grad af gruppeindhusning Andel af produktion Antal dyr (mio. stk)
0%
16,7 %
2,9
12,5 %
34,2 %
5,9
37,5 %
26,9 %
4,6
62,5 %
13,9 %
2,4
87,5 %
8,2 %
1,4
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430800_0005.png
Videre er de erhvervsøkonomiske konsekvenser belyst for 4 såkaldte modelbedrifter, som
er konstrueret med det formål at belyse hvordan bedrifter påvirkes økonomisk, afhængigt
af i hvor høj grad de i dag gør brug af gruppeindhusning. Der ses derfor på hvorledes et
forbud mod gruppeindhusning vil påvirke den største producent i hver gruppe, dvs.
hvorledes de erhvervsøkonomiske konsekvenser rammer de store spillere i branchen.
Fødevarestyrelsens data danner grundlag for modelbedrifterne, hvor den største
besætning i kontroldata anses som værende repræsentativ for den samlede sektor.
Videre er det for modelbedrifterne antaget at disse gruppeindhuser med højest mulige
intensitet i forhold til den gruppering de indeholder. For modelbedrift B vil
gruppeindhusningen derfor gælde for halvdelen af besætningen, mod de 37,5 procent som
benyttes for den samlede produktion i gruppering B.
For model bedrifterne er det ligeledes antaget at de vil fylde burene maksimalt, dvs. 4
mink pr. bur, mod de tidligere 3,22 mink pr. bur.
Samlet
Årligt tab ved
potentiel
Tab på reduceret
fremtidig
skindkvalitet pga.
gruppeindhusning bidmærker
Mio. kr.
Samlet for sektoren 87,5
A:
Gruppeindhusning
0,1-25 %
12,1
B:
Gruppeindhusning
25-50 %
56,5
1,7
303,0
Årligt tab ved
aktuel
gruppeindhusning
Alternativ
besætning
19,3
0,2
41,8
28,5
15,2
0,6
98,7
C:Gruppeindhusning
50-75 %
24,5
D:
Gruppeindhusning
75-100 %
7,8
0,5
84,8
20,3
4,6
1.000 kr.
0,4
70,4
Model bedrift A
Model bedrift B
Model bedrift C
Model bedrift D
352,1
563,3
828,8
975,0
281,7
225,3
221,0
195,0
5,2
8,3
1.218,8
1.950,0
12,2 2.868,8
14,4 3.375,0
Udover de i oversigten angivne omkostninger vil bedrifterne i praksis også have
omkostninger forbundet med udvidelsen, dvs. omkostninger til miljøansøgninger og
indkøringsomkostninger. På sektor-niveau skønnes at disse vil løbe op i 21,7 mio. kroner,
hvilket giver en omkostning på 4,1 kr. pr. gruppeindhuset mink.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430800_0006.png
Pr. mink population/hele besætningen
Årligt tab ved
Tab på reduceret
Årligt tab ved aktuel potentiel fremtidig skindkvalitet pga. Alternativ
gruppeindhusning bidmærker
gruppeindhusning
besætning
Kr. pr. mink
Samlet for sektoren
A: Gruppeindhusning
0,1-25 %
B: Gruppeindhusning
25-50 %
C:Gruppeindhusning
50-75 %
D: Gruppeindhusning
75-100 %
5,1
2,1
6,2
10,3
14,4
3,3
3,3
3,3
3,3
3,3
0,1
0,0
0,1
0,2
0,3
17,6
7,1
21,3
35,5
49,7
Det ses her af at den andel af produktionen som i høj grad gruppeindhuser (Spredning D)
vil rammes hårdt af et forbud mod gruppeindhusning. Denne gruppe vil, grundet deres
høje grad af gruppeindhusning på nuværende tidspunkt, opleve at størstedelen af deres
årlige tab relaterer sig til den aktuelle gruppeindhusning pga. større investeringer for at
imødekomme et forbud mod gruppeindhusning. Dette skal dog ses i relation til at, det på
baggrund af stikprøven estimeres, at kun 8 procent af den samlede produktion praktiserer
høj grad af gruppeindhusning (75-100 %).
De producenter der praktiserer gruppeindhusning ved høj intensitet vil opleve en større
gevinst ved reduktionen i skind med lavere kvalitet, end den med lav intensitet. Dette
skyldes at de på nuværende tidspunkt vil have en større andel skind med lav kvalitet pga.
bidmærker, hvilket vil reduceres ved færre mink pr. bur og derved give højere salgspriser.
I virkeligheden vil der dog formentligt ikke være tale om et enten eller valg, såsom
modellens tab ved aktuel gruppeindhusning og tabet ved en alternativ besætning
implicerer. Oftest vil minkavleren både tilpasse besætning og bure, og derved ikke kun
redigere på en faktor som modellen.
Tilfældet hvor udelukkende antallet af bure tilpasse kan illustreres ved en case hvor en
minkavler står for at skulle reinvestere i stalde m.m., hvorved det med rimelighed kan
antages at han vil tilpasse antallet af bure og lade besætningen være nogenlunde uændret.
Derimod kan ekstremet hvor udelukkende besætningen tilpasses, illustreres ved en avler
som netop har investeret i nye stalde, og derfor vil have et incitament til at reducere
besætningen til de nye stalde.
Sammenholdes de to ovenstående tilfælde med omkostningerne pr. mink, ses det at
selvom der kalkuleres både for det aktuelle og det potentielle fremtidige tab, vil dette
være mindre end omkostningerne forbundet med at tilpasse besætningen. I hvor høj grad
den sidstnævnte avler vil vælge at tilpasse besætningen, vil derfor afhænge af størrelsen
på hans nyinvestering og lignende forhold.