Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1430796_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: Fødevarestyrelsen
Enhed/initialer: Dyrevelfærd & Veterinærmedicin
/ANSG
Sagsnr.:
2014-15-161-00003
Dato:
maj 2014
Faglige, økonomiske og juridiske forhold i relation til gruppeindhusning af mink
Indledning
Den 2. november 2012 blev der, med opbakning fra samtlige partier i Folketinget, indgået en
aftale om veterinærområdet, der gælder for de næste fire år frem til udgangen af 2016. Vete-
rinærforliget er bygget op om fire grundpiller, hvoraf en er styrket dyrevelfærd.
Af veterinærforligets aftaletekst fremgår følgende:
”I forligsperioden vil fødevareministeren udarbejde en analyse, i dialog med relevante parter,
hvor faglige, juridiske og økonomiske forhold i relation til gruppeindhusning afdækkes. Analy-
sen vil blive forelagt forligspartierne, med henblik på evt. indgåelse af en tillægsaftale til forli-
get herom.”
Til dette formål har Fødevarestyrelsen nedsat en arbejdsgruppe, der har analyseret de faglige,
juridiske og økonomiske forhold omkring gruppeindhusning af mink. Fødevarestyrelsen, Dyre-
velfærdsenheden (Fødevareministeriets departement) og Finansministeriet var repræsenteret i
denne arbejdsgruppe.
Arbejdsgruppens har indhentet eksterne bidrag fra Institut for Husdyrvidenskab ved Aarhus
Universitet (AU), Institut for Fødevarer og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet (IF-
RO) samt ambassader eller statskonsulenter i de lande, som har den største minkproduktion
1
.
Rapportens indhold er baseret på disse bidrag, og alle relevante bidrag vedlægges om bilag til
denne rapport.
Gruppeindhusning i dag
Definition af gruppeindhusning
Aarhus Universitet (AU) definerer gruppeindhusning som indhusning af minimum 2 fravænne-
de mink af samme køn i et bur. Det er imidlertid arbejdsgruppens vurdering at gruppeindhus-
ning ud fra en praksisrelateret opfattelse bør defineres som indhusning af mere end 2 fravæn-
nede mink i et bur.
Gruppeindhusning af mink af samme køn, og indhusning af mere end to mink sammen, er
problematisk ud fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt, idet det fører til et forøget antal bid-
skader.
Anvendelse af gruppeindhusning i Danmark
Efter pelsdyrbekendtgørelsens
2
§ 26 skal mink have adgang til et frit tilgængeligt areal, der
eksklusiv redekasser ikke må være mindre end 30 cm bredt og 70 cm langt (i ét plan), og som
skal opfylde følgende minimumskrav:
1
2
Kina, Polen, Holland, USA, Canada, Sverige, Litauen, Grækenland, Spanien, Norge og Rusland
Bekendtgørelse nr. 1734 af 22. december 2006 om beskyttelse af pelsdyr
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430796_0002.png
1. Enkelt voksent dyr: 2550 cm
2
dog minimum 637,5 cm
2
pr. kg. dyr
2. Enkelt voksent dyr med hvalpe eller unger: 2550 cm
2
3. Op til to ungdyr efter fravænning: 2550 cm
2
dog minimum 318,75 cm
2
pr. kg. dyr
Hvis der indsættes flere end to ungdyr efter fravænning (gruppeindhusning), skal der føres
ekstra tilsyn med dyrene, og der skal være mindst 850 cm
2
yderligere pr. dyr.
Indhusning af mink sker typisk i standardbure (30 cm bredt x 90 cm langt). Gruppeindhusning
kan foregå i rækkebure, hvor der er åben forbindelse mellem to standardbure (se figur 1) eller
i etagebure (se figur 2), hvor to bure placeres ovenpå hinanden.
Figur 1: Eksempel på gruppeindhusning i rækkebure
Figur 2: Eksempel på gruppeindhusning i etagebure
Lovgivningen tillader indhusning af op til 5 mink i rækkebure, hvor etagebure tillader indhus-
ning af maksimalt 4 mink. Århus Universitet (AU) estimerer, at den mest udbredte form for
gruppeindhusning i dag sker i etagebure.
AU oplyser endvidere, at gruppesammensætningen i praksis er som følger
To hanner + en hun
Tre til fire hunner
Familiegruppe, hvor tæven efter fravænning går med to eller flere af sine hanhvalpe
Udbredelse af gruppeindhusning i Danmark
Da der ikke forelå officielle data for omfanget af gruppeindhusning af mink i Danmark gennem-
førte Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold, som led i denne analyse, en kontrolkampagne i
efteråret 2013 i 205 minkfarme med henblik på at kortlægge omfanget af gruppeindhusning.
2
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430796_0003.png
Udpegning af minkfarmene afspejlede den geografiske fordeling og minkfarmenes størrelse på
landsplan. Samtidigt var kontrolpopulationen af en sådan størrelse, at resultatet af kampagnen
med rimelig sikkerhed afspejler udbredelsen af gruppeindhusning i Danmark.
Kontrolkampagnen viste, at ca. 31 pct. af danske mink indhuses i grupper med typisk 3
4
mink pr. bur, og at ca. 75 pct. af de danske minkavlere anvender gruppeindhusning i et eller
andet omfang i deres minkfarm. På baggrund af de indsamlede oplysninger har arbejdsgrup-
pen estimeret, at der i gennemsnit indhuses 3,22 mink pr. bur ved gruppeindhusning.
Udenlandske regler og erfaringer med gruppeindhusning
Fødevareministeriet har indhentet oplysninger om regler og erfaringer med gruppeindhusning
i de lande, der har den største produktion af minkskind. Dette afsnit er udarbejdet på bag-
grund af oplysninger fra ambassader eller statskonsulenter i de relevante lande. Oplysninger-
ne sammenfattes i tabel 1:
Land
Markedsan-
del i 2013
3
Regulering
Forbud mod
gruppeindhus-
ning?
Avlsdyr skal ind-
huses individuelt.
Avlstæver må dog
indhuses med eg-
ne hvalpe. Grup-
peindhusning er
tilladt for ungdyr
Nej
Anvendes
grup-
peindhus-
ning
Nej (efter
det oplyste)
Canada
3 pct.
The National
Farm Council
(NFACC) har i
samarbejde med
Canadas Føderale
regering udarbej-
det nationalt bin-
dende regler.
Hold af pelsdyr
reguleres i dyre-
værnsloven og
pelsdyrbekendt-
gørelsen. Areal-
krav i lovgivnin-
gen regulerer det
maksimale antal
mink pr. bur.
Hold af mink re-
guleres i Statsrå-
dets forordning
om beskyttelse af
pelsdyr, og lov
om dyrbeskyttel-
se
Danmark
23 pct.
Ja
Finland
2,5 pct.
Nej
Ja
3
Kilde: Kopenhagen Fur
3
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430796_0004.png
Land
Markedsan-
del i 2013
Regulering
Forbud mod
gruppeindhus-
ning?
Nej
Anvendes
grup-
peindhus-
ning
Ja
Holland
6,5
Reguleres af vel-
færdsnormer for
mink og af loven
om forbud mod
pelsdyravl. Efter
den 1. januar
2024 er det ikke
tilladt at drive
pelsdyravl i Hol-
land
Hold af mink re-
guleres ikke
Europarådets an-
befalinger vedrø-
rende pelsdyr
Reguleres i FOR
2011-03-17 nr.
296: Forskrift om
hold av pelsdyr
Reguleres natio-
nalt i bekendtgø-
relse
Reguleres natio-
nalt
Kina
Litauen
37 pct.
2 pct.
Nej
Nej
Ja
Nej
Norge
1 pct.
Nej
Ja
Polen
9 pct.
Nej
Ja
Rusland
2,5 pct.
Regler giver
umiddelbart ikke
adgang til grup-
peindhusning
Nej
Ja
Spanien
1 pct.
Reguleres natio-
nalt og af Europa-
rådets anbefalin-
ger vedrørende
pelsdyr
Hold af mink re-
guleres i Statens
jordbruksverks
föreskrift om all-
männa råd og op-
födning af
pälsdjur (SJVFS
2012:14) af 31.
maj 2012.
Hverken national
eller føderal regu-
lering af hold af
mink
Ja
Sverige
1,5 pct.
Fra 2017 må der
maksimalt indhu-
ses 2 ungdyr pr.
bur, og mink må
kun holdes i eta-
gebure.
Ikke oplyst.
USA
4,5 pct.
Nej
Ikke oplyst
Tabel 1: Oversigt over regulering og udbredelse af gruppeindhusning i de største minkproducerende lan-
de.
4
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430796_0005.png
Økonomi i pelsdyrproduktionen
Produktionen af skind har været stigende over perioden fra 2000 til 2012, og udgjorde 11 pct.
af landbrugets samlede produktionsværdi i 2012.
Denne relative høje andel af landbrugets produktionsværdi har været drevet af høje priser på
skind. Hertil bemærkes, at prisen på skind er faldet markant det seneste år, og det må forven-
tes, at pelsdyrsektorens andel af landbrugets produktionsværdi ligeledes vil falde i 2013 lige-
som den enkelte minkavlers udbytte må forventes at falde.
I tabel 2 skitseres udviklingen i det gennemsnitlige driftsresultat på farmniveau.
Tabel 2: Hovedtal i gennemsnit pr. bedrift, heltidspelsdyrfarme. Kilde: Regnskabsstatistik for jordbrug,
Danmarks Statistik. November 2013
Antallet af pelsdyrfarme er faldet fra ca. 2400 i 2000 til ca. 1500 i 2012. Denne udvikling afvi-
ger i øvrigt ikke fra tendenserne i det øvrige landbrug. Derimod er produktionsomfanget steget
markant i samme periode, idet antallet af tæver er steget med ca. 800.000
4
.
Dyrevelfærdsmæssige konsekvenser ved forbud mod gruppeindhusning
For at belyse de faglige forhold i relation til gruppeindhusning har arbejdsgruppen indhentet
biddrag fra AU. I det følgende gengives de væsentligste konklusioner fra de indhentede bid-
drag. Der henvises i øvrigt til bilag 1 og 2 for nærmere detaljer om de dyrevelfærdsmæssige
konsekvenser ved et forbud mod gruppeindhusning.
Mink er fra naturens side et solitært dyr, der på baggrund af øget aggressivitet mellem kuld
søskende forlader familiegruppen, og finder eget territorium i september måned. Territoriet
forsvares især over for mink af samme køn, mens hannens territorium kan overlappe flere tæ-
vers. Ved indhusning af to eller flere mink af samme køn er tolerancen mindre end ved ind-
husning af mink af forskelligt køn. Desuden har dyr af samme køn og størrelse vanskeligere
ved at etablere en stabil rangorden, hvilket forårsager øget forekomst af aggression og bid.
Indhusning af mink af samme køn, og indhusning af mere end to mink sammen (gruppeind-
husning), er problematisk ud fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt, idet det fører til et øget
antal bidskader. De potentielle velfærdsmæssige fordele ved gruppeindhusning i form af et
4
Hver minktæve føder i gennemsnit 5,5 hvalpe pr. år. En stigning i produktionsomfanget på 800.000 vil derfor svare
til en merproduktion på ca. 4,4 mio. skind om året.
5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
1430796_0006.png
mere varieret socialt og fysisk miljø, opvejer umiddelbart ikke de velfærdsmæssige ulemper i
form af bidskader.
Reduktion af aggression gennem genetisk selektion
Der findes kun ganske få undersøgelser af direkte aggressiv adfærd hos mink. Bidmærker
skyldes sociale interaktioner mellem mink, og specielt bidmærker på kroppen og ved halen er
taget som udtryk for den indbyrdes aggression i buret. Bidmærker i skindet afspejler samti-
digt det akkumulerede antal bid over hele den periode, vinterpelsen dannes i. Bidmærker i
skindet anvendes derfor som et mål for aggression.
AU vurderer, at man i teorien kan opnå en væsentlig reduktion i bidmærker hos gruppeindhu-
sede mink ved genetisk selektion mod bidmærker. Det er imidlertid næppe muligt at gennem-
føre en sådan selektion i praksis, med mindre der udvikles nye metoder og værktøjer, der kan
identificere mink med de ønskede egenskaber.
Optælling foretaget i 2001 på den hollandske pelsdyravlerforenings forsøgsfarm tyder ikke på
nogen systematisk forskel i aggression mellem mink i parvis indhusning og mink i gruppeind-
husning. Det er imidlertid ikke muligt at afgøre, om de forskellige grupper er sammenlignelige.
I Holland har man i perioden 1995 til 2000 indhuset en stor del af minkhvalpene i grupper
gennem vækstsæsonen. Ved kun at vælge avlsdyr fra grupper uden bidskader vil niveauet af
aggression, der giver bidsår og dermed højt niveau af bidskader i skindet, reduceres fra gene-
ration til generation. En sådan fremgangsmåde har en ganske høj omkostning for minkene i
det antal generationer, det tager at komme ned på et niveau, der kan sammenlignes med det,
der kendetegner parvis indhusning.
Det bemærkes endvidere, at der ikke er publiceret videnskabelige resultater, der påviser, at
der kan opnås samme lave antal bidmærker i skind fra mink i gruppeindhusning som i skind
fra mink ved parvis indhusning.
Managementmæssige tiltag til reduktion af aggression
Adgang til flere foderpladser
Undersøgelser har vist, at adgang til 3 foderpladser reducerede antallet af bidmærker hos
gruppeindhusede mink med 30
40 pct. i forhold til gruppeindhusede mink, der kun havde
adgang til 1 foderplads. Forskellen var signifikant for bidmærker i nakken, på kroppen og ved
hale. I denne undersøgelse blev antallet af bidmærker ikke sammenholdt med antallet af bid-
mærker hos parvist indhusede mink, hvorfor en direkte sammenligning mellem mink holdt i
grupper og par ikke er mulig.
Et endnu ikke publiceret forsøg, som AU gennemførte i 2013, viser at selvom det er muligt at
reducere forekomsten af bidmærker i skind hos mink i gruppeindhusning ved flere udfodrings-
pladser, er det næppe muligt, at reducere antallet af bidmærker til samme niveau som hos
parvist indhusede mink.
Adgang til flere redekasser
Tidligere forsøg har vist, at adgang til 2 redekasser reducerede antallet af bidmærker i forhold
til adgang til 1 redekasse, men niveauet af bidmærker hos gruppeindhusede mink med adgang
til 2 redekasser var signifikant højere end hos parvis indhusede mink med adgang til 1 rede-
kasse. Det er også dokumenteret, at adgang til 3 redekasser og 3 foderpladser reducerer an-
tallet af forekomsten af bidmærker hos gruppeindhusede mink, men dog ikke til samme niveau
som hos parvist indhusede mink.
6
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
Erhvervsøkonomiske konsekvenser ved forbud mod gruppeindhusning
Til arbejdsgruppens belysning af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et forbud mod
gruppeindhusning, har IFRO udarbejdet en økonomisk model samt et tilhørende notat til ar-
bejdsgruppen.
Et forbud mod gruppeindhusning indebærer, at der efter dettes indførsel kun må indhuses 2
mink pr. bur. Omkostningerne ved et forbud er beregnet ved at sammenholde antallet af mink
pr. bur i den eksisterende produktion med en situation, hvor der alene indhuses 2 mink pr.
bur.
Det bemærkes indledningsvis, at beregningerne er foretaget på baggrund af estimater, og der-
for er behæftet med visse usikkerheder.
Forudsætninger
Overordnet er forudsat, at der årligt produceres 17,2 mio. mink i Danmark, og at minkavlerne i
gennemsnit indhuser 4 mink pr. bur ved gruppeindhusning. Hertil bemærkes, at arbejdsgrup-
pen har beregnet, at der i gennemsnit indhuses 3,22 mink pr. bur ved gruppeindhusning.
Ved beregningerne af de årlige omkostninger antages, at omkostningerne, som er forbundet
ved investeringer i flere bure, afskrives over 15 år til en kalkulationsrente på 4 pct., jf. Fi-
nansministeriets vejledning herom.
Modellen fra IFRO belyser følgende elementer af erhvervsøkonomiske konsekvenser:
1. Omkostninger forbundet ved investering af ekstra bure for at kunne opretholde den nu-
værende bestand af mink: Det er i den forbindelse antaget, at etablering af bur samt
udvidelsesomkostninger løber op i 1.000 kr. pr. bur.
2. Fremtidige (dynamiske) tab: I 2013 var ca. 31 pct. af danske mink gruppeindhuset. Det
vurderes dog, at op til 40
50 pct. fremadrettet vil kunne blive gruppeindhuset, så-
fremt dette også er tilladt fremover. Et forbud mod gruppeindhusning kan derfor med-
føre, at en fremtidig økonomisk fordel ikke kan opnås, hvilket kan betragtes som et po-
tentielt økonomisk tab.
3. Eksisterende tab som følge af risiko for bidmærker i skind ved gruppeindhusning: Bid-
mærker i skind fra gruppeindhusede mink medfører, at ca. 1 pct. af skindene har lavere
kvalitet, der medfører en prisreduktion på 8 pct. Derved opstår der et tab som følge af
gruppeindhusning. I praksis reduceres omkostningerne forbundet med et forbud af
gruppeindhusning ved at indregne et sådant tab. Det skyldes, at et forbud vil reducere
antallet af forringede skind betydeligt.
4. Tab i dækningsbidrag. Såfremt avlerne vælger at reducere bestanden af mink til det
eksisterende antal bure for at leve op til et forbud kan der blive tale om tabt dæknings-
bidrag. I beregningerne er der taget udgangspunkt i det gennemsnitlige dækningsbi-
drag i perioden 2010 til 2012.
Der henvises til bilag 3 for nærmere detaljer om forudsætninger for beregninger af de økono-
miske konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser på sektorniveau
På baggrund af de nævnte forudsætninger har arbejdsgruppen beregnet, at omkostningerne
ved et forbud vil andrag mellem ca. 85 og 300 mio. kr. årligt afhængigt af om minkproducen-
7
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
terne vælger at tilpasse deres anlæg, eller reducere antallet af mink. Hertil kommer udvidel-
sesomkostninger på ca. 22 mio. kr. (engangsomkostninger). Der henvises til bilag 4 for detal-
jerede beregninger af de økonomiske konsekvenser ved indførsel af et forbud mod gruppeind-
husning.
Juridisk grundlag i forbindelse med fastsættelse af krav om velfærdsforbedringer i
husdyrproduktionen
Ekspropriation
Arbejdsgruppen har på baggrund af beregningerne af de erhvervsøkonomiske beregninger
umiddelbart vurderet, at et forbud mod gruppeindhusning vil være ekspropriativt, og et forbud
derfor bør indføres med en passende overgangsperiode.
Arbejdsgruppen har derfor anmodet Justitsministeriet om at vurderer, om Justitsministeriet er
enige i, at et forbud mod gruppeindhusning kan karakteriseres som ekspropriation. Justitsmi-
nisteriet er endvidere anmodet om at vurdere, hvorvidt der kan gøres brug af overgangsperio-
der for at imødekomme problematikken vedrørende ekspropriation, og hvor lang overgangspe-
rioden i givet fald bør være.
Dyreværnsloven
Af § 4, stk. 1, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 252 af 8. marts 2013 følger det, at
ministeren kan fastsætte regler om dyrs opholdsarealer og opholdsrum og om inventaret heri.
I stk. 2, foreskrives det, at regler vedrørende dyr i landbruget, der ikke beror på en forpligtelse
af international karakter, alene kan fastsættes efter stk. 1, når de er af mindre indgribende be-
tydning. Krav til opholdsarealer, opholdsrum og inventar til dyr i landbruget skal således fast-
sættes ved lov, medmindre de udspringer af forpligtelser af international karakter eller er af
mindre indgribende betydning. Bestemmelsen blev indført med lov nr. 386 af 6. juni 1991 Dy-
reværnslov. Det er ikke nærmere angivet i bemærkningerne til lovforslaget, hvornår en regel
er af en sådan mindre indgribende betydning, at ministeren kan foretage regulering ved be-
kendtgørelse. Af forarbejderne fremgår dog, at afgørelsen imidlertid må bero på en konkret
vurdering af det påtænkte indgreb, herunder dets økonomiske vægt.
Såfremt der stilles krav til opholdsarealer, opholdsrum og inventar, følger det af dyreværnslo-
vens § 4, stk. 3, at der skal fastsættes overgangsordninger, der sikrer, at landbruget får rime-
lig tid til at omstille sig. Endvidere skal fastsættelsen af reglerne ske efter forhandling med de
relevante organisationer, jf. dyreværnslovens § 4, stk. 4.
Arbejdsgruppens konklusion
Det fremgår af arbejdsgruppens kommissorium, at arbejdsgruppen skal opstille flere mulige
modeller for et forbud (inklusiv indfasninger og overgangsordninger), hvor der for hver model
skal være gennemført økonomiske beregninger. Arbejdsgruppen har imidlertid vurderet, at dy-
revelfærden alene kun kan påvirkes ved at indføre et total forbud mod gruppeindhusning, dvs.
forbud mod at holde mere end 2 fravænnede mink pr. bur. Der opstilles derfor kun én model
for forbud mod gruppeindhusning.
På baggrund af bidragene fra Aarhus Universitet vurderer arbejdsgruppen, at et forbud mod
gruppeindhusning vil medføre dyrevelfærdsmæssige forbedringer i den danske minkprodukti-
8
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af den analyse om gruppeindhusning af mink, der som følge af Veterinærforlig 2 er gennemført af en arbejdsgruppe under Fødevareministeriet m.v., til fødevareministeren
on, primært pga. lavere forekomst af aggression og bidskader hos mink. Det er samtidigt ar-
bejdsgruppens vurdering, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at reducere forekom-
sten af aggression hos gruppeindhusede mink til et niveau, der svarer til forekomsten hos par-
vist indhusede mink, gennem genetisk selektion eller managementmæssige tiltag.
Et forbud mod gruppeindhusning vil, efter arbejdsgruppens vurdering, have betydelige økono-
miske konsekvenser for erhvervet idet omkostninger ved et forbud vil beløbe sig til mellem ca.
85 mio. kr. og 300 mio. kr. årligt. På denne baggrund vurderer arbejdsgruppen, at et forbud
mod gruppeindhusning formentligt vil kunne betragtes som ekspropriation, men afventer
Justitsministeriets vurdering heraf.
9