Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1429103_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 2. december 2014
Sagsnr.: 28338
Dok.nr.: 751103
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 71 (FLF alm. del) stillet den 5.
november 2014 efter ønske fra Jacob Jensen (V)
Spørgsmål nr. 71:
”Ministeren bedes give en status på Fødevarestyrelsens, NaturErhvervstyrelsens og Naturstyrelsens
arbejde med at afdække mulighederne for at holde kvæg året rundt på forskellige naturarealer,
herunder eventuelle muligheder for dispensation til opførelse af læskure, som er omtalt i spørgsmål
S 1843 fra den 12. september 2014.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
”Naturstyrelsen, NaturErhvervstyrelsen og Fødevarestyrelsen har senest mødtes i oktober til en
drøftelse af, hvordan lovgivningen på ministeriernes områder kan overholdes, når det samtidig er
en prioritet, at dyr skal kunne græsse på arealer, der er underlagt naturbeskyttelse.
Det gælder i henhold til dyreværnsloven, at dyr skal sikres mod vejr og vind i overensstemmelse
med deres behov, f.eks. ved opførelse af læskur.
Det kan i den sammenhæng fremhæves, at der er planlagt og igangsat flere projekter til
undersøgelse af kvægracers og fårs robusthed samt om læskure til kvæg. Fødevarestyrelsen
gennemfører endvidere i vinteren 2014-15 en kontrolkampagne om hold af ammekvæg, herunder
de forhold som udegående kreaturer holdes under.
Fødevarestyrelsen har indhentet bidrag fra Naturstyrelsen, som er ansvarlig for en fortsættelse af
det interministerielle arbejde vedrørende udegående kvæg på naturarealer. Naturstyrelsen har
oplyst, at opførelse af læskure til brug for helårs-græssende husdyr i visse tilfælde vil kræve en
dispensation fra naturbeskyttelseslovens regler. Det gælder i tilfælde, hvor 1) arealet, hvorpå det
pågældende læskur ønskes opført, er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede
naturtyper, når læskuret ikke kan betragtes som en perifer foranstaltning, eller 2) arealet er
omfattet af en konkret fredning efter naturbeskyttelseslovens kapitel 6, eller 3) arealet er omfattet
af bygge- og beskyttelseslinjer i forhold til strand (§ 15) eller sø og å (§ 16).
Naturstyrelsen oplyser endvidere, at det vil være en konkret vurdering, om dispensation er
nødvendig i det enkelte tilfælde, og om dispensation kan gives i henhold til de specifikke regelsæt.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Naturpleje er dog et hensyn, der i de fleste tilfælde vil kunne begrunde en dispensation fra både §
3- og § 15-beskyttelsen. Dispensation kan i givet fald meddeles på særlige vilkår, herunder vilkår
om f.eks. udformning og placering af læskur.
Naturstyrelsen, NaturErhvervstyrelsen og Fødevarestyrelsen mødes igen til sommer 2015 for at
evaluere på de undersøgelsesresultater, der måtte foreligge til den tid, og overveje, om der er
behov for fælles tiltag.”
Dan Jørgensen
/Charlotte Røgild Knudsen
2