Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1418351_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
(GUDP)
Indkaldelse af ansøgninger til udviklings- og demonstrationsprojekter samt
netværksprojekter
Ansøgningsfrist er den 10. september 2014 kl. 12:00
27. juni 2014
NaturErhvervstyrelsen ∙ Nyropsgade 30 ∙ DK – 1780 København V ∙ Tlf. +45 3395 8000 ∙ www.naturerhverv.dk ∙ [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Indholdsfortegnelse
Indkaldelse af ansøgninger ......................................................................................................... 3
1. ........................................................................................................................................
OM PROGRAMMET............................................................................................................. 3
A. Formål .................................................................................................................................... 4
B. Hvad kan der søges tilskud til? ............................................................................................... 5
C. Hvem kan søge?..................................................................................................................... 8
D. Kriterier for vurdering af ansøgninger...................................................................................... 8
E. Ansøgningsskema og vejledning ........................................................................................... 11
F. Procedure for behandling af ansøgning ................................................................................. 12
G. Lovgrundlag og bevilling ....................................................................................................... 12
2. ........................................................................................................................................
VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF HOVEDANSØGNING .............................................. 14
3. ........................................................................................................................................
VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF DELTAGERSKEMA ................................................. 23
4. ........................................................................................................................................
VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF BUDGETSKEMA ..................................................... 25
A. Generelt ................................................................................................................................ 25
Netværksprojekter ............................................................................................................. 27
B. Guide til udfyldelse af de enkelte felter i budgetskemaet ....................................................... 27
Projektets totalbudget ........................................................................................................ 27
Særligt for netværksprojekter............................................................................................. 27
Deltagerbudgetter .............................................................................................................. 28
Virksomhedsnavn .............................................................................................................. 28
Aktivitetstype ..................................................................................................................... 28
Virksomhedsstørrelse ........................................................................................................ 28
Tilskudsprocent ................................................................................................................. 29
Bilag 1 Indsats indenfor økologisk sortsudvikling og sortsafprøvning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0003.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Indkaldelse af ansøgninger
Bestyrelsen for Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) indkalder ansøgninger om
tilskud til projekter, der udvikler og/eller demonstrerer forretningsorienteret nytænkning i det
danske fødevareerhverv gennem dynamisk samspil mellem bæredygtighed, effektivitet og
værdiløft.
Ansøgningsfristen er onsdag den 10. september 2014 kl. 12.00
I denne anden af to ansøgningsrunder i 2014 er der ca. 90 mio. kr. til rådighed. Heraf er der med
forbehold for finanslovsbevilling 2015 op til 6,3 mio. kr. til projekter vedrørende økologisk
sortsudvikling og sortsafprøvning. Tilsagn om støtte til økologisk sortudvikling- og afprøvning ud
over 1,3 mio. kr. vil dog først kunne gives i januar 2015. Derudover er der særlig fokus på
samarbejdsprojekter mellem virksomheder, hvor ressourceeffektivitet og udnyttelse af
fødevareindustriens sidestrømme er hovedformålet. Yderligere er der særlig fokus på projekter,
der understøtter en emissionsbaseret regulering af produktionsanlæg samt på projekter, der
understøtter en målrettet og differentieret arealregulering. Projekterne skal samtidig have et
stærkt forretningsmæssigt perspektiv. GUDP ønsker desuden at målrette sin indsats inden for
innovationsnetværk, og der er i denne ansøgningsrunde særlig fokus på netværksprojekter
inden for fiskeri/akvakultursektoren samt netværksprojekter inden for forarbejdning, hvor
”sidestrømme som fremtidens højværdiprodukter” er omdrejningspunktet.
Indkaldelsen dækker både ansøgninger til udviklings- og demonstrationsprojekter samt
netværksprojekter. Den enkelte ansøgning kan opnå et samlet tilskud på 0,25-2,0 mio. kr. (små
projekter og netværk), for større projekter et samlet tilskud på 2-15 mio. kr. (store projekter). For
ansøgninger til økologisk sortsudvikling og sortsafprøvning kan opnås tilskud til projekter med et
ansøgt beløb på minimum 100.000 kr. til tilskudsberettigede udgifter.
Som udgangspunkt reserveres 90 pct. af rundens midler til store projekter, og 10 pct. til små
projekter og netværk.
Formkrav
For at komme i betragtning skal de formkrav og tidsfristen, der fremgår af denne indkaldelse,
være opfyldt. Du finder både indkaldelse, ansøgningsskema og budgetskema på GUDPs
hjemmeside:
www.naturerhverv.dk/gudp
eller
www.gudp.dk.
Tilsagn og afslag forventes meddelt senest den 3. december 2014.
Informationsmøder
GUDP holder informationsmøder torsdag den 14. august i København og tirsdag den 19. august
i Lystrup ved Aarhus. På møderne vil du få yderligere information om ændringer og nye tiltag i
forhold til tidligere indkaldelser, høre om forretningsplaner, få vejledning til at undgå fejl og
mangler i ansøgningen, netværke med andre potentielle ansøgere og naturligvis få mulighed for
at møde sekretariatets medarbejdere. Program og tilmelding findes på
www.gudp.dk
.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. OM PROGRAMMET
A. Formål
GUDP yder tilskud til realisering af gode ideer, der kan styrke en ambitiøs forretningsorienteret
nytænkning i det danske fødevareerhverv gennem dynamisk samspil mellem bæredygtighed,
effektivitet og værdiløft.
Ambitionen om at samtænke bæredygtighed, effektivitet og værdiløft kan udtrykkes ved
følgende formel, der illustrerer, at fravær eller begrænset omfang af et af formlens led, har
betydning for et projekts relevans for GUDP.
GUDP
=
Bæredygtighed
+
Effektivitet
+
Værdiløft
Bæredygtighed
er fokus på miljø, klima, fødevaresikkerhed, sundhed, dyrevelfærd, ar-
bejdsmiljø og etik. Bæredygtighed er en kilde til højere værdi gennem øget ressourceef-
fektivitet
Effektivitet
og produktivitet i produktion og proces øger konkurrencedygtighed, vækst og
udnytter ressourcerne optimalt og bæredygtigt
Værdiløft
indtænkes i alle værdikædens led. Værdiløft opnås gennem høj kvalitet, mar-
kedsudvikling, effektivitet, vækst og bæredygtighed
Det er en forudsætning for at kunne opnå støtte fra GUDP, at projektet skaber konkrete
resultater, og at disse kan kvantificeres og helst dokumenteres i ansøgningen. Det skal i
ansøgningen således så vidt muligt sandsynliggøres, at støttebeløbet resulterer i en direkte
gevinst eller en afledt målbar effekt.
Kravet om konkret merværdi gælder ikke for netværksprojekter.
Kommerciel udbredelse
Tilskud fra GUDP ydes med henblik på, at projekterne efterfølgende fører til kommerciel
udbredelse af resultaterne, og der skal derfor være udarbejdet forretningsplan(-er) på
ansøgningstidspunktet. Forretningsplan indgår som en del af ansøgningen.
GUDP lægger vægt på, at vidensinstitutioner indgår i projekterne, hvor det er relevant og
fremmer en veldokumenteret vej frem mod markedet. Forskningsaktiviteter skal således udgøre
et middel til at nå de konkrete mål.
GUDP ser gerne, at vidensinstitutioner i stigende omfang dokumenterer deres engagement i
projekterne ved også at bidrage økonomisk med medfinansiering på omkring 10 pct. af deres
andel af projektomkostningerne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
GUDP lægger vægt på, at virksomheder, der forventer at opnå en øget indtjening som følge af
projektresultaterne, bidrager økonomisk med medfinansiering.
For yderligere information om GUDPs formål henvises til programmets Strategi 2011-14
http://naturerhverv.dk/tvaergaaende/gudp/gudp-bestyrelsen/
B. Hvad kan der søges tilskud til?
GUDP yder tilskud til udvikling af nye teknologier, redskaber, produktionssystemer,
analysemetoder, processer, produkter samt management- og logistikløsninger samtidig med, at
der sikres et højt niveau inden for klima-, miljø og naturbeskyttelse, dyrevelfærd,
fødevaresikkerhed og sundhed.
Der kan søges tilskud til udvikling og demonstration samt netværk.
Udvikling og demonstration
1
Udviklings- og demonstrationsprojekter er projekter, hvor én eller flere deltagere gennemfører en
række indbyrdes afhængige og understøttende aktiviteter som f.eks.
Udvikling, herunder udvikling af nye teknologier, prototyper og gennemførsel af
nødvendige tests under praktiske forhold
Anvendelsesorienteret forskning, når den er et nødvendigt middel til at opnå udviklings-
og demonstrationsmål
Demonstrationsaktiviteter, der har til formål at sprede og formidle viden om anvendelsen
af forsknings- og/eller udviklingsaktiviteter
Det er afgørende, at demonstrationsaktiviteter ikke forveksles med markedsføringsaktiviteter.
Demonstrationsaktiviteter er kendetegnet ved, at demonstrationen vedrører videnskabelig eller
teknisk viden og lignende, der ikke omsættes på et marked. Demonstrationen må ikke øge
produktets værdi eller på anden vis give øgede indtjeningsmuligheder for den, som gennemfører
demonstrationen eller det demonstrerede.
Yderligere information om demonstrationsaktiviteter kan ses her:
http://naturerhverv.dk/tilskud-selvbetjening/tilskudsguide/groent-udviklings-og-
demonstrationsprogram-gudp/#c5712
Tilskudssatserne kan ses i kapitel 4: Vejledning til udfyldelse af budgetskema.
Netværk
Netværksprojekter er projekter, der i udgangspunktet sigter efter at kortlægge barrierer og
erhvervsmæssige perspektiver og potentialer for udvikling på et afgrænset område inden for de
udfordringer, som fødevareerhvervene står overfor.
1
For definitioner af projekttyper mv. henvises til bekendtgørelsens kapitel 2, § 3:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132914
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
GUDP-bestyrelsen vurderer, at projekter, der går på tværs af de etablerede værdikæder, i særlig
grad rummer et potentiale i forhold til at sikre et værdiløft.
Formålet med netværksprojekter kunne være at kortlægge potentialer og barrierer for
anvendelse af en kendt teknologi i én branche, f.eks. clean-tech, til anvendelse i
fødevaresektoren eller bredere inden for sektoren. Netværksprojekter skal gennemføres som
samarbejdsprojekter med flere projektdeltagere, som repræsenterer forskellige dele af
værdikæden.
Netværksprojekter kan opnå tilskud på 50 pct. af de tilskudsberettigede udgifter under de
såkaldte de minimis-regler i reglerne om statstilskud (Se afsnit 4: Vejledning til udfyldelse af
budgetskema).
Der kan søges om tilskud til etablering af netværk med en varighed på 1-2 år og et samlet
tilskud på mellem 250.000 kr. og maksimalt 2 mio. kr.
Særlige indsatsområder
Indsatser indenfor økologisk sortsudvikling og sortsafprøvning
Ministeriet har med forbehold for finanslovsbevilling i 2015 reserveret 6,3 mio. kr. under GUDP-
ordningen til en særlig indsats inden for økologisk sortsudvikling og sortsafprøvning. Der kan
søges om tilskud til projekter til denne særlige indsats i denne ansøgningsrunde. Dog vil tilsagn
om støtte ud over 1,3 mio. kr. først kunne gives i januar 2015.
Der kan søges om tilskud til projekter til udvikling og afprøvning af en bred vifte af afgrøder
(korn, frø, vegetativt materiale), kendte, nye og udenlandske sorter. Indsatsen er rettet mod
både professionelle udsædsfirmaer, planteforædlere og enkeltlandmænd.
Se
Bilag 1
for information om indsatsens baggrund, formål, indhold samt mere specifikke
betingelser for at opnå tilskud til denne indsats ud over de generelle vurderingskriterier for
GUDP-projekter.
Tilskudssatserne kan ses i afsnit 4: Vejledning til udfyldelse af budgetskema. Der kan søges om
tilskud til projekter med en varighed på op til 4 år og ansøges om tilskud til projekter med
tilskudsberettigede omkostninger på minimum 100.000 kr.
Der er i 2014 2 ansøgningsrunder, hvor der kan søges tilskud til indsatsen inden for økologisk
sortsudvikling og sortsafprøvning. Det er en betingelse for at opnå tilsagn om tilskud efter
GUDP-loven, at projektet ikke er påbegyndt, før der er givet tilsagn. GUDP kan give tilladelse til,
at ansøger for egen risiko og regning går i gang med projektaktiviteterne, før GUDP-bestyrelsen
har truffet afgørelse om tilskud til projektet.
Indsatser rettet mod ressourceeffektivitet i fødevareerhvervet
I denne ansøgningsrunde er der fokus på bæredygtighed og ressourceeffektivitet i
fødevareerhvervet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0007.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Der kan søges om tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter, der medvirker til
ressourceeffektivitet og sammenhængskraft i fødevaresektoren. Projekterne skal medvirke til at
udnytte og effektivisere fødevareindustriens sidestrømme, herunder rest- og biprodukter med
det formål at skabe en bæredygtig, ressourceeffektiv udvidelse af råvaregrundlaget i
fødevaresektoren.
GUDP ønsker med denne indsats at støtte op om Vækstteam For Fødevarers anbefalinger.
Indsatser rettet mod emissionsbaseret begrænsning af landbrugets miljøpåvirkning
I denne ansøgningsrunde er der fokus på projekter, der tilgodeser udvikling og demonstration af
en bred vifte af teknologier, der understøtter en emissionsbaseret regulering af
produktionsanlæg samt udvikling der understøtter en målrettet og differentieret arealregulering.
Projekterne skal samtidig have et stærkt forretningsmæssigt perspektiv.
Med denne indsats ønsker GUDP bestyrelsen at støtte op om Natur og
Landbrugskommissionens anbefalinger.
Indsatser rettet mod innovationsnetværk
I denne ansøgningsrunde er der særlig fokus på netværksprojekter inden for områderne
fiskeri/akvakultursektoren samt forarbejdning.
Fiskeri/akvakultur: Der indkaldes netværksansøgninger med minimum 5 deltagere, der dækker
flere led i værdikæden, heraf afsætningsledet. Desuden ser bestyrelsen gerne, at der deltager
mindst 1 stor virksomhed.
Forarbejdning: Der indkaldes netværksansøgninger, der har fællesnævneren ”sidestrømme som
fremtidens højværdiprodukt”. Netværket skal minimum have 5 deltagere, der dækker flere led i
værdikæden, heraf afsætningsledet.
Aktiviteter, der ikke ydes tilskud til
GUDP giver i denne ansøgningsrunde
ikke
tilskud til følgende aktiviteter:
Opbygning af innovationskompetencer, herunder uddannelsesaktiviteter
Virksomhedsspecifik markedsføring og testmarkedsføring
Kollektive generiske kampagner
Rene forskningsprojekter henvises til at søge andre relevante tilskudsordninger.
Udgiftsposter der er tilskudsberettigede, og omkostninger der ikke kan ydes tilskud til, fremgår af
kapitel 4: Vejledning til udfyldelse af budgetskema under A. Generelt.
Andre tilskudsordninger
Der findes en række tilskudsordninger indenfor fødevaresektoren, der yder tilskud til forskning,
udvikling, demonstration og/eller markedsmodning. Ansøgere bør overveje hvilken
tilskudsordning, der er mest relevant.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0008.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Oversigter over andre tilskudsordninger kan findes på bl.a.
www.vaekstguiden.dk
og
www.naturerhverv.dk/tilskudsguide.
Der gøres opmærksom på, at gartnere og gartnerivirksomheder, der er medlem af en
producentorganisation, som modtager støtte til forskning og udviklingsaktioner i
driftsprogrammet, ikke kan modtage støtte under GUDP, uden at støtten til
producentorganisationens
pågældende aktionstype
bortfalder.
C. Hvem kan søge?
Målgruppen for GUDP-programmet er forskningsinstitutioner, producenter, iværksættere mv.
inden for fødevareerhvervet.
GUDP kan søges af virksomhedsregistrerede personer, virksomheder, brancheorganisationer,
foreninger, selvejende institutioner og offentlige forskningsinstitutioner, som alle skal være
registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR).
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS), brancheorganisationer, foreninger, samt
selvejende institutioner betragtes i tilskudsmæssig sammenhæng som private virksomheder.
GUDP ønsker at fremme involverende samarbejder på tværs af aktører og områder for at styrke
videnspredning og netværk. Derfor lægger GUDP vægt på aktiv og finansiel deltagelse fra
erhvervslivet og vidensinstitutioner.
Der kan ikke ydes tilskud til udenlandske forskningsinstitutioner eller virksomheder, men de kan
indgå i et projekt som eksterne rådgivere.
D. Kriterier for vurdering af ansøgninger
GUDP lægger vægt på, at projekterne har forretningspotentiale, skaber vækst og beskæftigelse
til gavn for det danske fødevareerhverv samt at der er deltagelse fra flere led i værdikæden.
GUDP prioriterer projekter, der har fokus på dynamikken i samspillet mellem bæredygtighed,
effektivitet og værdiløft. GUDP ser de tre dele som den sammenhæng, der kan bidrage til grøn
omstilling. Fravær eller begrænset omfang af et eller flere af elementerne, vil have betydning for
det givne projekts relevans for GUDP.
Ansøgningens indhold vil blive vurderet i forhold til følgende 8 parametre inden for
bæredygtighed, effektivitet og værdiløft:
Bæredygtighed
Minimeret næringsstofoverskud
o
Projektets bidrag til reduktion af kvælstof- og fosforoverskud pr. hektar eller
dyreenhed under forudsætning af efterfølgende udbredelse
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0009.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Begrænset klimapåvirkning
o
Projektets bidrag til reduktion i udledning af klimagasser (CO
2
-ækvivalenter)
under forudsætning af efterfølgende udbredelse
Reduceret pesticidanvendelse
o
Projektets bidrag til reduktion i pesticidanvendelsen pr. hektar (behandlings-
hyppighed) under forudsætning af efterfølgende udbredelse
Dyrevelfærd, fødevaresikkerhed, sundhed, arbejdsmiljø og etik
o
Projektets bidrag til forbedret dyrevelfærd under forudsætning af efterfølgende
udbredelse
o
Projektets bidrag til fødevaresikkerhed og sundhed under forudsætning af
efterfølgende udbredelse
o
Projektets bidrag til forbedring af arbejdsmiljøet under forudsætning af
efterfølgende udbredelse
o
Projektets etiske konsekvenser
Effektivitet
Videre økonomisk effekt
o
Projektets potentiale i forhold til udbredelse samt de økonomiske effekter heraf
Projektets provenu
o
Det økonomiske afkast projektets resultater vil generere for
tilskudsmodtagerne efter 3 år
Værdiløft
Merværdi pr. råvareenhed
o
Den merværdi projektet kan tilføre en given råvare skaleret med udbredelsen
Nytænkning, tværfaglighed og kommunikation
o
Projektets nytænkning herunder udvikling af nye forretningsmodeller og
forretningsområder
o
Projektets samarbejde på tværs af aktører og områder
o
Projektets indsats for gennem kommunikation at synliggøre indsats og
resultater til inspiration for andre. Kommunikation skal naturligvis ske under
hensyntagen til beskyttelse af kommercielle interesser
Et projekt vil blive vurderet i sin helhed, dvs. den samlede vægtning af de forskellige parametre,
som er relevante i det konkrete projekt. Det skal tilstræbes, at fokus og forbedring på et område
ikke har den konsekvens, at et andet område tilsvarende forværres.
Ved beskrivelsen af et projekts bidrag på de forskellige parametre er det vigtigt at angive
udgangspunktet, så projektets bidrag kan identificeres og kvantificeres. Det er ansøger selv, der
skal angive, hvordan situationen på området er lige nu, og hvordan projektet kan bidrage til
forbedringer.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0010.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ansøgninger til projekter inden for de særlige indsatsområder samt til netværksprojekter vil, som
udgangspunkt, blive vurderet ud fra kriterier, som gælder for øvrige udviklings- og
demonstrationsprojekter.
Netværksprojekter forventes dog ikke på kort sigt at bidrage med konkrete løsninger på de
udfordringer, der eksisterer i fødevaresektoren. De vil derfor blive vurderet på de perspektiver og
potentialer, de har for at fremme ny udvikling i samspillet mellem bæredygtighed, effektivitet og
værdiløft.
Kommercielle forhold og kommunikation
Kommercielle forhold og forretningsplan
Som en del af projektansøgningen skal der udarbejdes en selvstændig forretningsplan for hvert
resultat, som i projektet måtte have et kommercielt potentiale og formål. Forretningsplanen skal
give et overblik over forretningsmodel, organisation og økonomi i de(t) påtænkte produkt(er).
Indholdet af forretningsplanen skal være baseret på fakta med henvisninger til relevante kilder.
Det er vigtigt at understøtte med data, som beskriver f.eks. markedsstørrelse og vækstrater.
For udviklings- og demonstrationsprojekter, projekter til økologisk sortsudvikling og
sortsafprøvning samt projekter inden for de særlige indsatsområder, skal der udarbejdes
konkrete forretningsplaner for udvikling af markedsområder og evt. eksport af projektets
resultater mm.
Netværksprojekter forventes at have erhvervsmæssige perspektiver og forventes indirekte at
understøtte disse perspektiver for en sektor, et teknologiområde eller lignende. Netværks-
projekter skal dog ikke lave forretningsplaner.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0011.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Kommunikation
Som en del af projektbeskrivelsen skal ansøger udarbejde en kommunikationshandlingsplan for
projektet. Handlingsplanen skal forholde sig til hvem, der har interesse i projektets idé og
resultater, samt hvordan man vil kommunikere og videndele til relevante målgrupper.
GUDP ønsker at udarbejde projektbeskrivelser over støttede projekter, der indeholder en
beskrivelse af projektet, eventuelt citater til pressebrug og billeder af projektet.
Projektbeskrivelserne vil blive offentliggjort på GUDPs hjemmeside, ligesom den vil blive
anvendt i forbindelse med eventuelle journalistiske omtaler af projektet i dagspressen.
Eksempler på projektbeskrivelser kan ses her:
http://naturerhverv.dk/tvaergaaende/gudp/gudp-projekter/
Kommerciel tilbagebetaling
I de tilfælde, hvor en kommerciel udnyttelse af resultaterne giver tilskudsmodtageren et
nettoprovenu over en periode på 3 år efter projektets afslutning, skal der ske tilbagebetaling til
NaturErhvervstyrelsen. Tilbagebetalingen kan ikke overstige tilskuddets størrelse.
For yderligere oplysninger henvises til ”Vejledning om tilbagebetaling af tilskud”, som kan findes
www.gudp.dk.
E. Ansøgningsskema og vejledning
Skemaer til ansøgning ligger på:
www.gudp.dk.
Alle felter i ansøgningsskemaet skal udfyldes. Ansøgningen skal udarbejdes på dansk eller
engelsk, og GUDPs skemaer til ansøgningsmaterialet skal anvendes.
En ansøgning består af:
Skema A: Hovedansøgning
Skema B: Budgetskema og Gantt diagram
Skema C: Deltagerskema(er)
Skema D: Forretningsplan (yderligere forretningsplaner)
CV’er for projektleder og relevante nøglepersoner
Bilag, der sendes med ansøgningen udover det, der er nævnt ovenfor, vil ikke indgå i
sagsbehandlingen.
Ansøgningen, én scannet og én ikke-scannet version (pdf) samt budgetskema og Gantt diagram
i ikke-scannet version (excel), sendes til GUDP-kontorets e-mail:
[email protected].
Ansøgninger modtaget efter tidsfristen vil ikke blive behandlet. Ansøgninger kan desuden
afvises, såfremt de krav, der fremgår af denne indkaldelse, ikke er overholdt.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0012.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
F. Procedure for behandling af ansøgning
Behandlingen af modtagne ansøgninger vil ske på grundlag af det indsendte materiale.
De 8 parametre angivet i punkt D indgår i den konkrete vurdering af ansøgningerne. På dette
grundlag udvælger bestyrelsen et antal ansøgninger, der vil modtage tilsagn om tilskud.
Under sagsbehandlingen er det muligt for GUDP-sekretariatet at indhente faglig rådgivning fra
eksterne sagkyndige. GUDP-sekretariatet sørger for, at de eksterne sagkyndige ikke er inhabile,
og de pålægges fortrolighed i forbindelse med behandlingen af ansøgningsmaterialet.
Danmarks Innovationsfond (som Det Strategiske Forskningsråd (DSF) nu er en del af) vil blive
anmodet om at foretage en forskningsfaglig vurdering af ansøgningens eventuelle forskningsdel.
Hvis ansøgningen indeholder forskning, skal ansøger i skema A, felt A20, redegøre for
ansøgningens forskningsfaglige indhold, herunder forskningsdelens problemformulering,
forskningsmæssige ”state of the art”, teoretiske grundlag og metode samt projektdeltagernes
forskningsmæssige kvalifikationer. Oplysningerne til den forskningsfaglige vurdering skal
udformes, som en selvstændig redegørelse om forskningsdelen og skal alene fremgå af
ansøgningsskemaets felt A20. Hvis InnovationsFonden vurderer forskningsdelen som ikke-
støtteværdig, kan GUDP ikke støtte denne del.
I de tilfælde, hvor der indhentes ekstern faglig rådgivning, herunder forskningsfaglig rådgivning
fra InnovationsFonden, og vurderingen er til ugunst for ansøger, får ansøger i en partshøring
mulighed for at kommentere den eksterne vurdering. Det sker med henblik på at afklare, om den
eksterne vurdering er baseret på misforståelser i forhold til ansøgningen. Et partshøringssvar
kan give anledning til, at partshøringssvaret forelægges den/de der har foretaget den eksterne
faglige rådgivning med henblik på at afklare eventuelle misforståelser. Den eksterne faglige
rådgivning vil indgå som en del af GUDP-bestyrelsens beslutningsgrundlag.
Ansøgningerne behandles fortroligt indenfor rammerne af Lov om offentlighed i forvaltningen.
Efter modtagelsen af ansøgninger vil GUDP-sekretariatet forbeholde sig ret til at offentliggøre en
liste over indkomne ansøgninger. Listen vil indeholde projekttitel og navnet på hovedansøgeren.
Når bestyrelsen har truffet afgørelse om, hvilke projekter der ydes støtte til, offentliggøres en
liste med projekttitler, tilskudsbeløb og tilskudsmodtagere på GUDPs hjemmeside.
G. Lovgrundlag og bevilling
De gældende regler for GUDP fremgår af:
Lov nr. 1502 af 27. december 2009 om tilskud til Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram – GUDP-loven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129569
Bekendtgørelse nr. 922 af 15. juli 2010 om tilskud til Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132914
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0013.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Der henvises til GUDPs Strategi 2011-2014 som findes på
http://naturerhverv.dk/tvaergaaende/gudp/gudp-bestyrelsen/
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0014.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF HOVEDANSØGNING
Skema A: Hovedansøgningsskema for GUDP-projekter
Alle nedenstående felter skal udfyldes. Skrifttype Arial, str. 11, enkelt linjeafstand skal anvendes.
A1. Projekttype
Sæt kryds ved hvilken slags ansøgning det drejer sig om:
Udviklings- og demonstrationsprojekt
Udviklings- og demonstrationsprojekt med forskningsandel
Netværksprojekt.
A2. Vedrører projektet
Afkryds hvis projektet vedrører økologisk sortsudvikling og
økologisk
sortsafprøvning.
sortsudvikling og
sortsafprøvning?
A3. Projekttitel (max. 10
Skriv en sigende projekttitel. Vi bruger blandt andet projektets titel
ord), og eventuelt
ved offentliggørelse af tilsagn og anden omtale af projektet.
akronym:
A4. Kort
Beskrivelsen skal indeholde formål, forventede resultater og en
projektbeskrivelse:
vurdering af projektets effekt. Skriv i et let forståeligt sprog og max.
1.500 karakterer inkl. mellemrum.
A5. Navn på
Skriv navn på hovedansøger og dermed også den projektledende
hovedansøger/
virksomhed eller institution.
projektledende
virksomhed eller
institution:
A6. Kommune:
Skriv hjemkommune for den virksomhed/institution, der er
hovedansøger.
A7. CVR-nummer:
Skriv CVR-nummer. Danske virksomheder har et CVR-nummer.
CVR-nummeret er et 8-cifret identifikationsnummer, der er unikt for
den enkelte virksomhed.
Det er CVR-nummeret, der skal bruges, når en virksomhed ønsker
at identificere sig over for myndigheder.
A8. P-nummer:
Skriv P-nummer. Ud over et CVR-nummer får en virksomhed også
tildelt ét såkaldt P-nummer (Produktionsenhedsnummer) for hver
fysisk beliggenhed, hvor virksomheden udfører aktiviteter. P-
nummeret er et 10-cifret entydigt nummer. Der kan være tilknyttet
flere P-numre til samme CVR-nummer.
A9. Adresse:
Skriv adresse. Den adresse, som står i dette felt, skal være identisk
med den adresse, der er registreret i det Centrale Virksomheds
Register for de angivne CVR- og P-numre.
A10. Projektleders navn
Skriv navn og titel på den projektansvarlige, som
og titel:
NaturErhvervstyrelsen kan kontakte samt det tlf. nummer og den e-
mailadresse, som NaturErhvervstyrelsen skal bruge til
A11. Tlf. og e-
korrespondance.
mailadresse:
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0015.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skriv det samlede ansøgte tilskudsbeløb – det fremgår også af felt
B16 i budgetskemaet. Det samlede ansøgte beløb skal være mellem
250.000 kr. og maksimalt 15 mio. kr. For netværksprojekter og små
projekter skal det samlede ansøgte beløb være mellem 250.000 kr.
og maksimalt 2 mio. kr. For projekter til økologisk sortsudvikling og
sortsafprøvning skal det ansøgte beløb være på minimum 100.000
kr.
A13. Er der/har der
Skriv om der har været eller er ansøgt om støtte til projektet under
været søgt om tilskud
en anden statslig eller regional ordning, herunder GUDP (gælder
til projektet under
hele projektet og alle deltagere). Hvis det er tilfældet, skal du skrive,
andre statslige eller
hvilken ordning og år der er søgt. Skriv også gerne
regionale ordning?
journalnummeret.
A14. Startdato:
A15.
Forventet dato for
Forventet dato for
Slutdato:
projektets start –
projektets afslutning
tidligst 1. januar
(projektperioden må
2015
GUDP kan give
maksimum løbe over 4 år,
tilladelse til, at
dog kun 2 år for
ansøger for egen
netværksprojekter)
regning og risiko går i
gang med
projektaktiviteterne,
før GUDP-bestyrelsen
har truffet afgørelse
om tilskud til projektet.
Ansøger skal i
forbindelse med
indsendelsen af
ansøgningen anmode
om tilladelse til dette.
A16. Ansøgers bekræftelse
Ansøger forpligter sig til straks at orientere NaturErhvervstyrelsen, hvis der sker væsentlige
ændringer i de indsendte oplysninger, herunder hvis der modtages finansiering til projektet
eller dele af projektet fra anden side, som ansøger ikke havde kendskab til på
ansøgningstidspunktet.
Ansøger bekræfter hermed, at alle de givne data og informationer i ansøgningsmaterialet er
korrekte.
A12. Ansøgt beløb
Dato:
Underskrivers navn/stempel:
Underskrift:
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0016.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Her sættes virksomhedens/institutionens stempel eller underskrivers navn med blokbogstaver.
Ved enkeltvirksomhedsprojekter underskrives hovedansøgningsskemaet af
virksomhedens/institutionens økonomisk ansvarlige. Ved samarbejdsprojekter underskrives
ansøgningsskemaet af hovedansøger (projektleder).
A17. Projektform
Sæt kryds ved enten samarbejdsprojekt eller
enkeltvirksomhedsprojekt.
A18.
Sæt kryds ved virksomhedens størrelse. Se pkt.
Virksomheds/institutionsstørrelse
4.BGuide for yderligere vejledning om
virksomhedsstørrelse.
A19. Oversigt over relevante nøglepersoner, fra deltagende virksomheder/institutioner i
projektet samt det forventede omfang af deres engagement
Navn
Stilling
Timeantal Virksomhed/Institution
Oversigten skal oplyse navn, stilling og arbejdssted for relevante nøglepersoner, som indgår i
projektet samt det forventede timeantal hos nøglepersoner, som involveres i projektet.
A20. Oplysninger til forskningsfaglig vurdering – skal kun udfyldes, hvis der i felt A1 er
sat kryds i Udviklings- og demonstrationsprojekter med forskningsandel
Danmarks Innovationsfond (som Det Strategiske Forskningsråd (DSF) nu er en del af) foretager
en forskningsfaglig vurdering af ansøgningens forskningsmæssige indhold.
Ansøger skal derfor redegøre for følgende punkter (maks. 4 sider):
Forskningsdelens faglige indhold, herunder hvordan forskningen indgår som et
nødvendigt middel til at opnå konkrete udviklings- og demonstrationsmål.
Forskningsdelens problemformulering, forskningsmæssige ”state of the art”, teoretiske
grundlag og metode.
Antal Ph.d.’er, hvis sådanne indgår i projektet og oplysning om, hvordan deres arbejde
integreres i projektet.
Relevante oplysninger om arbejdsdeling i projektet samt nøglepersoner.
Markér, blandt de vedlagte CV’er hvilke, der er relevante for InnovationsFondens
forskningsfaglige vurdering ved angivelse af ”InnovationsFond” i øverste højre hjørne.
Vær opmærksom på, at oplysningerne til den forskningsfaglige vurdering skal udformes,
som en selvstændig redegørelse om forskningsdelen.
Den skal med andre ord kunne læses
selvstændigt uden samtidig at læse ansøgningen.
Projektbeskrivelse
A21. Projektets formål, mål og arbejdspakker (maks. 2 sider)
Beskriv, hvordan projektet bidrager til løsning af væsentlige udfordringer for de danske
fødevare-, jordbrugs-, fiskeri- og akvakulturerhverv og til de generelle fødevare-, erhvervs- og
miljøpolitiske målsætninger. Beskriv også projektets fokus på hele produktværdikæden eller
udvalgte dele heraf (f.eks. primærproduktion, forarbejdning, handel eller transport).
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0017.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Arbejdspakkernes indhold skal uddybes kortfattet i dette afsnit.
Opstil et klart formål, klare milepæle og aktiviteter for projektet, der søges tilskud til. Aktiviteter
og milepæle skal desuden angives i det udfyldte Gantt diagram (skema B) fordelt på
arbejdspakkeniveau.
A22. Projektets konkrete effekter inden for bæredygtighed (maks. 1 side)
Beskriv konkret og angiv kvantitativt, dvs. i tal og entydige enheder det nuværende niveau,
forventet effekt og udbredelse for de følgende fire GUDP-parametre:
Minimere næringsstofoverskuddet – angives i f.eks. kg/ha, kg/DE mm.
Reducere pesticidanvendelsen – angives i behandlingshyppighed
Begrænse klimapåvirkningen – angives i CO
2
-ækvivalenter
Dyrevelfærd, fødevaresikkerhed, sundhed, arbejdsmiljø og etik – beskriv og angiv så vidt
muligt i konkrete tal
Oplysninger om effekter bruges ved behandling af ansøgningerne, og det er derfor vigtigt, at
effekt og udbredelse beskrives i entydige sammenlignelige enheder, og at udregningen af
effekterne fremgår tydeligt, se eksemplet nedenfor. Effekter angivet som procentsats kan ikke
anvendes alene, men gerne som supplement til konkrete tal. Angiv, i videst muligt omfang, det
nuværende niveau og udbredelse på baggrund af kilder som f.eks. statistik, offentliggjorte
rapporter eller lignende i målbare enheder som f.eks. næringsstoftab pr. ha., produktionsomfang
eller lignende. Også supplerende informationer, uddybninger og årsagssammenhænge kan
angives. Ikke alle effekter er relevante i alle projekter, men angiv de relevante så præcist som
muligt. Bæredygtighedseffekter der opnås uden for Danmarks grænser kan ikke anvendes i
effektangivelsen.
Desuden skal konkrete effekter, udbredelse, den total effekt (effekt x udbredelse) og
kildehenvisning for de tre første parametre angives i effektskemaet, der er vist nedenfor. Skriv
N/A i alle de felter, der ikke er relevante eller ikke kan udfyldes, således at ingen rubrikker er
tomme.
Se eksemplet på udregning af effekter og udfyldt effektskema nedenfor.
Effektskema
Parameter
Minimere
næringsstofoverskuddet
(Kvælstof)
Minimere
næringsstofoverskuddet
(Fosfor)
Reducere
pesticidanvendelsen
Begrænse
klimapåvirkningen
Effekt
(husk enhed)
Udbredelse
(husk enhed)
Total effekt
(effekt x
udbredelse)
Kildehenvisning
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0018.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Eksempel på udregning af effekter
Et fiktivt eksempel på hvordan du udfylder effektskemaet ud fra projektets konkrete effekter:
Et projekt ønsker at skabe værdi for slagtesvineproducenter gennem et nyt foderkoncept, som fokuserer på reduktion af
foderspild og forbedret foderudnyttelse. Herigennem reduceres næringsstofudledningen, og dermed mindskes klima- og
miljøpåvirkningen. Ansøger estimerer en reduktion af foderforbruget med 0,1 FEsv pr. kg tilvækst, hvilket vil reducere
udledningen af kvælstof (N) og fosfor (P) fra produktionen med 10 %, som svarer til hhv.
0,52 kg N/svin
og
0,10 kg P/svin
(Gris et al.,2014). Ansøger estimerer udbredelsen til at være 60 % af svinebesætninger med en produktion større end 3000
svin årligt (svarende til 15,4 mio. svin/år (Danmarks Statistik): 0,6 * 15,4 mio. svin/år =
9,24 mio. svin/år).
En stor del af
klimabelastningen fra produktionen af svinekød stammer fra det anvendte svinefoder. Såfremt foderudnyttelsen forbedres,
mindskes foderforbruget til slagtesvineproduktionen. Når resultatet af projektet er udbredt til 9,24 mio. danske svin, svarer
det til et reduceret CO2-udslip på
185.000 ton CO2-ækvivalenter pr. år.
(Gris et al., 2014).Derudover kommer en CO2-
reduktion som følge af mindre energiforbrug til reduceret foderproduktion (ikke kvantificeret).
Eksempel på et udfyldt effektskema
Parameter
Effekt
(husk enhed)
0,52 kg N/svin
Udbredelse
(husk
enhed)
9.240.000 svin/år
Total effekt
(effekt x
udbredelse)
4.804.800 kg N/år
Kildehenvisning
Minimere
næringsstofoverskud
(Kvælstof)
Minimere
næringsstofoverskud
(Fosfor)
Reducere
pesticidanvendelsen
Begrænse
klimapåvirkningen
Gris et al., 2014 og Danmarks
Statistik
Gris et al., 2014 og Danmarks
Statistik
N/A
0,10 kg P/svin
9.240.000 svin/år
924.000 kg P/år
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
185.000 ton CO2-
ækv./år
Gris et al., 2014.
A23. Projektets organisering og ledelse (maks. 1 side)
Beskriv projektets organisering og ledelse, herunder om der er etableret en projektstyregruppe.
Sammenhæng og synergi mellem arbejdspakker og deltagere skal fremgå og synliggøres i
Gantt diagrammet (skema B). Beskrivelse af projektleders og deltagernes kompetencer til at
gennemføre projektet
(max. 5 linjer per deltager).
A24. Projektets sammenhæng med andre tidligere og igangværende projekter (maks. �½
side)
Redegør for projektets originalitet og for eventuelle andre relevante projekter (evt. reference til
tidligere projekter gerne med angivelse af journal nr., hvis projektet er støttet af
NaturErhvervstyrelsen).
A25. Projektets forventede samarbejde med andre relevante
virksomheder/institutioner/projekter både nationalt og internationalt (maks. �½ side)
Beskrivelse af forventet samarbejde med andre relevante virksomheder/institutioner/projekter,
der ikke deltager i projektet.
A26. Kommunikationsplan (maks. �½ side)
Planen skal forholde sig til hvem, der har interesse i projektets idé og resultater, og hvordan
projektet vil blive kommunikeret til relevante målgrupper, herunder:
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0019.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
beslutningstagere, med fokus på udfordringer og løsninger
faglige miljøer, med fokus på mål, metode og resultater
brugere, forbrugere og samfundet som helhed
Der skal indgå kontaktdata på en person, der vil kunne medvirke i et interview eller evt. i en
’informationskampagne’ for GUDP. Der kan i projektets budget afsættes op til 50.000 kr. til
kommunikation.
A27. Projektets konkrete økonomiske effekt (maks. �½ side)
Beskriv konkret og angiv kvantitativ, dvs. i tal og entydige enheder med så konkret og målbar
angivelse som muligt (f.eks. i kr, % o. lign.) forventet økonomisk effekt og udbredelse i forhold
til følgende GUDP-parametre :
Videre økonomisk effekt – angives f.eks. ved en udbytteøgning for primærerhvervet
(uden øgede omkostninger) på 10 % i en afgrøde, der giver en videre økonomisk effekt
på 10 % x prisen x det areal, stigningen kan udbredes til.
Projektets provenu – angives som det økonomiske afkast projektets resultater vil
generere for tilskudsmodtagerne efter 3 år. Angives i kr.
Merværdi pr. råvareenhed – angives som den merværdi projektet kan tilføre en given
råvare - angives i kr. pr. enhed f.eks. i kr./år. Beskriv muligheden for udbredelse.
Nytænkning, tværfaglighed og kommunikation – Beskrives kort og opsummerende.
Oplysninger om effekter bruges ved behandling af ansøgningerne, og det er derfor vigtigt, at de
angives entydigt. Projektets output for både primærerhvervet, de deltagende virksomheder, der
vil kunne tjene på de udviklede produkter, udbredelse samt den merværdi, det konkrete produkt
vurderes at kunne opnå skal beskrives. Også supplerende informationer, uddybninger og
årsagssammenhænge kan angives. Ikke alle effekter er relevante i alle projekter, men angiv de
relevante så præcist som muligt.
Desuden skal konkrete effekter, udbredelse, den total effekt og kildehenvisning angives i
effektskemaet, der er vist neden for. Skriv N/A i alle de felter, der ikke er relevante eller ikke kan
udfyldes, således at ingen rubrikker er tomme.
Se eksemplet på udregning af effekter og udfyldt effektskema nedenfor.
Effektskema
Parameter
Videre økonomisk effekt
(primærerhverv)
Projektets provenu
(projektdeltagende
virksomheder)
Merværdi pr.
råvareenhed
Effekt
(husk enhed)
Udbredelse
(husk enhed)
Total effekt Kildehenvisning
(effekt x
udbredelse)
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0020.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Eksempel på udregning af effekter
Ansøger angiver at besparelsespotentialet, ved reduktion af foderspild og forbedret foderudnyttelse, forventes at være
40 kr. pr. slagtesvin.
Ansøger angiver projektets provenu til at være i alt
26 mio. kr. efter 3 år
for deltagerne i
projektet.
Eksempel på et udfyldt effektskema
Parameter
Effekt
(husk enhed)
Videre økonomisk effekt
40 kr./svin
(primærerhverv)
Projektets provenu
(projektdeltagende
virksomheder)
Merværdi pr. råvareenhed
N/A
Udbredelse
(husk enhed)
9.240.000
svin/år
N/A
Total effekt
(effekt x udbredelse)
369.600.000 kr./år
26 mio. kr.
Kildehenvisning
Ansøger
Ansøger
N/A
N/A
N/A
N/A
Forretningsplan – OBS! Skal ikke udfyldes af netværksprojekter
Det er vigtigt, at ansøger giver så præcist et bud som muligt, da forretningsplanen udgør en
væsentlig del af grundlaget for GUDP-bestyrelsens vurdering af projektets vækstpotentiale. Ikke
alle ansøgere vil dog være i stand til at præsentere en forretningsplan med højt
detaljeringsniveau. Hvis projektet opnår tilsagn fra GUDP, vil projektlederen i forbindelse med
statusafrapportering af projektet blive anmodet om opdatering af forretningsplanen i takt med, at
der opnås resultater og øget indsigt i muligheder og barrierer for kommercialisering.
A28. Projektets output (maks. 1 side)
Forretningsplanen fokuserer på et produkt, en model eller viden, som projektet vil genere og
som kaldes output. Beskriv outputtet, og angiv, hvem af projektdeltagerne, der er ansvarlig for
outputtet. Oplys om det påtænkes at beskytte projektets output med f.eks. patent, varemærke
eller copyright, og beskriv, hvordan det vil blive gjort.
Hvis der er flere deltagere, der får hver deres indtjeningsmulighed, skal der udarbejdes en
forretningsplan pr. kommercialiserbart output. Det skal fremgå, hvor mange virksomheder der
har indtjening på produktet og hvor meget, de hver især tjener. (Er der behov for yderligere
forretningsplaner kan skema D, findes på
www.gudp.dk).
A29. Markedet og kunder (maks. �½ side)
I beskrivelsen skal det fremgå:
Hvem der er aftager af projektets output
Hvor stort det samlede marked er
Hvor stor en del af markedet projektets output forventes at få
Om det er muligt at producere projektets output i et omfang, der kan imødekomme stor
efterspørgsel på markedet
Hvordan markedet ser ud om tre-fem år?
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0021.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
A30. Forretningsgrundlag (maks. 1 side)
Beskriv:
Hvilket økonomisk potentiale projektets output har i forhold til vækst, beskæftigelse,
eksport og værdi for kunder/brugere
Om der er tale om egenproduktion eller outsourcing
Angivelsen af effekter skal være så konkret og målbar som mulig. Det skal desuden fremgå,
hvordan potentiel indtjening og rettigheder evt. er fordelt mellem projektets deltagere.
A31. Forretningsmodel (maks. �½ side)
Oplys om:
Hvor og hvordan omsætningen genereres
Hvad salgsmålene er, herunder relaterede aktiviteter og ansvar for at opnå disse
Hvordan prissætningen er, herunder hvad der har indflydelse på pris og efterspørgsel
Hvordan forretningsmodellen kan opskaleres
Hvordan producenten vil være i stand til at imødekomme efterspørgslen
A32. Risikoanalyse (maks. �½ side)
Beskriv:
Hvilke risici er der i forhold til udvikling og sandsynliggørelsen af projektets output, og
hvilke tiltag vil tage højde for disse
Hvilke konkurrenter er der til projektets output, herunder omsætning, udbredelse, styrker
og svagheder for konkurrerende outputs
Hvordan ser indtrængningsbarriererne ud for andre, som vil levere de samme eller bedre
outputs
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0022.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
A33. Offentliggørelse af persondata på internettet
Vær opmærksom på, at nogle af de afgivne oplysninger kan blive offentliggjort på internettet,
som det også fremgår af indkaldelsens pkt. F ”Procedure for behandling af ansøgning”.
A34. Tjekliste inden du sender ansøgningsmaterialet
Hovedansøgningsskema
A
- tjek at alle felter er udfyldt.
Hovedansøgningsskema
A skal
underskrives af projektleder og for
enkeltvirksomhedsprojekter den økonomisk ansvarlige.
Budgetskema og Gantt diagram
B
– udfyld et budgetskema for hver aktivitetstype
(forskning, udvikling, demonstration og netværk), der ansøges om. En deltager kan
dermed have op til 3 budgetskemaer.
Deltagerskemaer
C
– udfyld et deltagerskema for hver deltager inkl.
hovedansøger/projektleder. Skemaet skal underskrives af virksomhedens økonomisk
ansvarlige.
Forretningsplan skema
D
– ekstra skema hvis der er mere end en forretningsplan pr.
projekt. Den første forretningsplan skal fremgå af hovedansøgningsskema A.
CV’er for alle relevante nøglepersoner i projektet (angivet i felt A19) skal vedhæftes
som bilag. Tjek, at de ikke fylder mere end max. 1 side pr. nøgleperson, for
projektleder max. 2 sider.
Ansøgninger skal indsendes elektronisk til GUDP-kontorets e-mail:
[email protected]
– Skriv projekts titel i emnefeltet
Vedhæft følgende tre filer til mail med ansøgning - to pdf-filer som hver især
indeholder hovedansøgningsskema, deltagerskemaer og CV’er samt excel-fil:
pdf-fil (ikke-scannet version).
pdf-fil (skal være scannet og indeholde samtlige underskrifter).
Excel-fil (ikke-scannet) med budgetskema og Gantt diagram.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0023.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3. VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF DELTAGERSKEMA
Skema C: Deltagerskema for GUDP-projekter
Udfyld et deltagerskema for hver deltagende virksomhed/institution/inklusiv hovedansøger (den
virksomhed/institution der har projektledelsen).
C1. Projekttitel: (max. 10 ord)
Skriv projekttitel. Skal være i overensstemmelse med titlen,
der er angivet i hovedansøgningen.
samt eventuelt akronym:
C2. Deltager:
C3. Kommune:
Skriv navn på institution/institut/virksomhed/afdeling.
Skriv hjemkommune for den virksomhed/institution, der er
hovedansøger.
Skriv CVR-nummer. Danske virksomheder har et CVR-
nummer. CVR-nummeret er et 8-cifret identifikationsnummer,
der er unikt for den enkelte virksomhed.
Det er CVR-nummeret, der skal bruges, når en virksomhed
ønsker at identificere sig over for myndigheder.
Skriv P-nummer. Ud over et CVR-nummer får en virksomhed
også tildelt ét såkaldt P-nummer (Produktionsenhedsnummer)
for hver fysisk beliggenhed, hvor virksomheden udfører
aktiviteter. P-nummeret er et 10-cifret entydigt nummer. Der
kan således være tilknyttet flere P-numre til samme CVR-
nummer.
Skriv adresse. Den adresse, som står i dette felt, skal være
identisk med den adresse, der er registreret i det Centrale
Virksomheds Register for det angivne CVR- og P-nummer.
Skriv navn og titel på den projektansvarlige i forhold til
NaturErhvervstyrelsen samt det tlf. nummer og e-mailadresse
NaturErhvervstyrelsen skal bruge til korrespondance.
C4. CVR-nummer:
C5. P-nummer:
C6. Adresse
C7. Navn og titel:
C8. Tlf. og e-mailadresse:
C9. Ansøgt beløb:
C10. Start dato:
Skriv det samlede ansøgte tilskudsbeløb, der fremgår ved at
lægge deltagerens ansøgte beløb sammen – op til tre beløb,
hvis deltageren medvirker i alle tre aktivitetstyper.
C11.
Forventet dato for
Forventet dato for projektets
projektets start -
tidligst
Slutdato:
afslutning (projektperioden må
1. januar 2015
maksimum løbe over 4 år).
C12. Ansøgers bekræftelse
Underskrift fra den økonomiske ansvarlige bekræfter budgettet og er samtidig en accept af, at
virksomheden/institutionen deltager i projektet jf. de angivne oplysninger.
Vær opmærksom på, at nogle af de afgivne oplysninger kan blive offentliggjort på internettet,
jævnfør indkaldelsen punkt F ”procedure for behandling af ansøgning.”
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0024.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dato:
Underskrivers navn/stempel:
Underskrift:
Her sættes virksomhedens/institutionens stempel eller underskrivers navn med blokbogstaver.
Deltagerskemaet underskrives af virksomhedens/ institutionens økonomisk ansvarlige.
C13. Aktivitetstype
Sæt kryds ved hvilke aktivitetstyper deltageren medvirker i. For
hver deltager, der indgår i projektet, udfærdiges et budget. Er
deltageren involveret i flere aktivitetstyper, udfærdiges der ét
budget for hver aktivitetstype. Dette skyldes, at
tilskudssatserne varierer alt efter aktivitetstype og
virksomhedsstørrelse.
C14. Virksomhedsstørrelse
Angiv virksomhedens størrelse. Se pkt. 4.BGuide for yderligere
vejledning om virksomhedsstørrelse.
C15. De minimis støtte
Kun relevant for ansøgere til netværksprojekter. Sæt kryds ved
seneste 3 år
om der er modtaget de minimis støtte de seneste 3
regnskabsår. I bekræftende fald anføres det samlede beløb. Se
i øvrigt vejledning til budgetskema.
C16. Oversigt over deltagere fra virksomheden/institutionen
(CV på relevante nøglepersoner vedlægges hovedansøgning)
Navn:
Titel:
Navn:
Titel:
Navn:
Titel:
Navn:
Titel:
Navn:
Titel:
Navn:
Titel:
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0025.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
4. VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF BUDGETSKEMA
Vejledningen giver først en generel uddybning af budgetmæssige emner og derefter en guide til
at udfylde de enkelte felter i budgetskemaet.
A. Generelt
Det er en forudsætning, at udgifterne kan relateres direkte til projektet, og at de er nødvendige
for at gennemføre projektet. Endvidere er det en forudsætning, at udgifterne er afholdt i den
godkendte projektperiode, og at dette kan dokumenteres. Udarbejdelse af ansøgningsmateriale
er ikke tilskudsberettiget.
Tilskudsberettigede udgiftsposter
Følgende udgiftsposter er tilskudsberettigede:
Løn afholdt i projektperioden til personer, der deltager i projektet
Udgifter til ekstern bistand
2
Øvrige aktiviteter
Udgifter til apparatur og andet udstyr, der er nødvendigt for at gennemføre projektet.
Ansøger forventes dog som udgangspunkt selv at finansiere og stille nødvendigt udstyr
til rådighed. Det er hermed i begrænset omfang og efter særlig begrundelse, at der ydes
tilskud til apparatur og andet udstyr. Tilskud til apparatur og andet udstyr sker alene til
udviklings- og demonstrationsprojekter
Andre direkte udgifter, der er nødvendige for at gennemføre projektet
Indirekte udgifter, herunder overhead, der er nødvendige for at gennemføre projektet
Ikke tilskudsberettigede udgiftsposter
Der ydes ikke tilskud til:
Dækning af udgifter til aktiviteter, der er gennemført inden projektet har opnået tilsagn
Virksomhedsspecifik procesoptimering (f.eks. LEAN)
Tabt arbejdstid på grund af projektdeltagelse samt produktionstab
Uddannelsesaktiviteter generelt, Ph.d.-taxameter, kompetenceudvikling mv. Der kan
ydes tilskud til Ph.d. løn men ikke til indskrivning, kurser mv.
Udgifter til patentering, som afholdes af andre virksomheder end små og mellemstore
virksomheder
Der kan ikke ydes tilskud til udenlandske forskningsinstitutioner og virksomheder, men
de kan indgå i et projekt som eksterne rådgivere, hvis ekspertisen ikke findes nationalt
2
For al ekstern bistand gælder følgende: Ekstern bistand (”subcontracting”) opgøres på grundlag af betalte
fakturaer for eksterne konsulent- og serviceydelser, som er nødvendige for projektets gennemførelse. Der
tages udgangspunkt i, at ydelserne er købt til markedspris. Det skal kunne dokumenteres, at du i forbindelse
med købet til projektet har undersøgt, hvad markedsprisen for ydelsen er, og derved kan redegøre for det
valgte. Hvis ydelsen købes hos en leverandør, som ansøger er gruppe- eller koncernforbundet med, skal
prisen opgøres som intern omkostning (kostpris). Det påhviler ansøger at være særlig opmærksom på korrekt
opgørelse af prisen ved koncernforbunden samhandel samt eventuel intern handel mellem deltagerne.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0026.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Alle udgifter skal opgives uden moms, med mindre ansøger selv afholder momsen, og derfor har
søgt dækning af udgiften.
Egenfinansiering og anden offentlig medfinansiering
Egenfinansiering omfatter i GUDPs budgetskemaer alene private virksomheders finansiering af
egne tilskudsberettigede udgifter til projektet.
Statslig finansiering af tilskudsberettigede udgifter samt andre offentlige tilskud til projektet er
altid ”anden offentlig medfinansiering”. Både universiteter og andre offentlige institutioners
egenfinansiering samt tilskud fra landbrugets fonde er hermed ”anden offentlig finansiering”.
Projektaktiviteter kan som hovedregel kun medfinansieres med andre nationale offentlige midler
op til den gældende maksimale tilskudsprocent for aktivitets- og virksomhedstypen.
Hvis den maksimale tilskudsprocent f.eks. er 75 pct., og der ansøges om 50 pct. fra GUDP, kan
maksimalt 25 pct. dækkes af yderligere tilskud fra andre nationale offentlige midler. De
resterende 25 pct. skal komme fra egenfinansiering eller andre ikke offentlige kilder.
Det kan gøres til en betingelse for tilsagn, at andre offentlige midler indgår i projektet. Ansøges
der f.eks. om andre tilskud til det samlede projekt, kan det gøres til en betingelse, at de andre
tilskud opnås.
Supplerende anden offentlig medfinansiering
Udviklings- og demonstrationsprojekter, der er omfattet af de anførte kategorier
(landbrugsprodukter) i EF-traktatens bilag 1 (se nedenfor), kan dog modtage anden offentlig
finansiering op til 100 pct. af de tilskudsberettigede udgifter.
Her kan den samlede offentlige finansiering udgøre 100 pct. under forudsætning af:
at aktiviteterne er af generel interesse for den pågældende sektor eller delsektor
at oplysninger om, at aktiviteterne vil blive gennemført og med hvilket formål, offent-
liggøres på internettet, inden de påbegyndes. Oplysningerne skal indeholde en angivelse
af, hvornår de forventede resultater vil foreligge samt, at de vil blive stillet gratis til
rådighed
at resultaterne af aktiviteterne skal være tilgængelige på internettet i mindst 5 år og ikke
må offentliggøres senere end de oplysninger, der evt. gøres tilgængelige for
medlemmerne af en specifik organisation
at tilskuddet ikke virker som et pristilskud til virksomheder, der producerer, forarbejder
eller markedsfører landbrugsprodukter
EF-traktatens bilag 1 omhandler primære landbrugsprodukter, dvs. landbrugsprodukter frem til
og med første forarbejdning. Et projekt vedrørende vådområder kan eksempelvis godt være
omfattet af bilag 1, hvis der på vådområderne produceres en eller flere primære
landbrugsprodukter. Information om varer, der indgår i bilag 1, kan findes på følgende link:
http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:ccccda77-8ac2-4a25-8e66-
a5827ecd3459.0004.02/DOC_3&format=PDF
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0027.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Netværksprojekter
GUDP yder tilskud til deltagerne i projektet individuelt med maksimalt 50 pct. af de
tilskudsberettigede udgifter. Tilskuddet ydes som de minimis-støtte. Husk at udfylde C15 i
deltagerskemaet. Offentlige myndigheder kan deltage i netværk, men deres udgifter til
deltagelsen er ikke støtteberettiget.
Al statstilskud til erhverv er i udgangspunktet forbudt i EU. De minimis-reglen betyder dog, at
medlemsstater kan tildele en virksomhed tilskud på op til 200.000 Euro
3
over en periode på tre
regnskabsår
4
, uden EU-Kommissionens godkendelse. For virksomheder inden for det primære
jordbrug er beløbet dog kun 15.000 Euro, mens beløbet er 30.000 Euro for virksomheder inden
for produktion, forarbejdning og afsætning af fiskevarer. Ansøger skal derfor underrette GUDP
om, hvorvidt vedkommende har modtaget statstilskud under de minimis-reglen i løbet af de
seneste tre regnskabsår – og i så fald tilskudsbeløbets størrelse. De minimis tilskud inden for
landbrug og fiskeri skal endvidere indberettes på følgende link:
http://naturerhverv.dk/tilskud-
selvbetjening/indberet/indberetning-af-statsstoette-de-minimis/
Yderligere information om de minimis-reglerne kan findes her:
Virksomheder
Landbrugssektoren
Fiskerisektoren
B. Guide til udfyldelse af de enkelte felter i budgetskemaet
Budgetskemaet (skema B) består af tre faneblade om henholdsvis projektets samlede budget,
Gantt diagram og en liste over hvilke leveringstyper, som skal bruges ved udfyldelse af Gantt
diagrammet.
Neden for er vejledning til fanebladet ”Samlet budgetoversigt”. Vejledning til udfyldelse af Gantt
diagrammet fremgår af fanebladet ”Gantt Diagram”. Se også eksempel på udfyldt budgetskema
og Gantt Diagram, som er lagt ud på hjemmesiden sammen med ansøgningsmaterialet.
Projektets totalbudget
Dette budget opsummerer automatisk alle budgetskemaerne nedenfor, efterhånden som de
udfyldes. Efter udfyldelse af alle projektdeltageres budgetter, vil totalbudgettet for hele projektet
vise, hvordan finansiering fra NaturErhvervstyrelsen, egenfinansiering og anden offentlig
finansiering fordeler sig. Det beløb, der fremgår af kolonnen ”NaturErhvervstyrelsen i alt” (felt
B16), er det beløb, der ansøges om. Beløbet angives i hovedansøgningsskemaets felt A12
”Ansøgt beløb”.
Særligt for netværksprojekter
Felterne aktivitetstype og virksomhedsstørrelse udfyldes ikke af ansøgere i netværksprojekter.
Der laves således kun ét budget pr. deltager.
3
4
Tilskud udbetalt fra fællesskabsmidler, f.eks. fra en EU-fond, skal også medregnes i de minimis-beløbet.
Fra tidspunktet for beslutningen om at tildele tilskud frem for det tidspunkt, hvor tilskudsmodtageren faktisk modtager
tilskuddet.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0028.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Deltagerbudgetter
For hver virksomhed/institution, der indgår i projektet, udfærdiges et budget. Er
virksomheden/institutionen involveret i flere aktivitetstyper (anvendt forskning, udvikling og
demonstration) skal der udarbejdes ét delbudget for hver aktivitetstype. Det skyldes, at
tilskudssatserne varierer alt efter aktivitetstype og virksomhedsstørrelse. Det beløb, der fremgår
af kolonnen ”NaturErhvervstyrelsen i alt” (kolonne B) er det beløb, der ansøges om. Er
virksomheden/institutionen med i flere aktiviteter, lægges de ansøgte beløb sammen og angives
i deltagerskemaets felt C9 ”Ansøgt beløb”. Der skal også udfyldes delbudgetter for deltagere,
der ikke søger tilskud men alene kommer med egenfinansiering.
Virksomhedsnavn
Feltet udfyldes med virksomhedens navn.
Aktivitetstype
Feltet med aktivitetstype udfyldes med: anvendt forskning, udvikling eller demonstration.
Ved
anvendt forskning
forstås aktiviteter, der vedrører planlagt forskning og kritiske
undersøgelser med det formål at erhverve ny viden og nye færdigheder, der kan
anvendes til udvikling af nye produkter, processer eller teknologier. Resultatet af de
gennemførte aktiviteter forventes ikke at kunne kommercialiseres på kort sigt.
Ved
udvikling
forstås aktiviteter, der udvikler nye eller forbedrede produkter, processer
eller teknologier på baggrund af erhvervelse og anvendelse af eksisterende
videnskabelig og anden relevant viden og færdigheder. Udviklingsaktiviteter kan omfatte
kommercielt anvendelige prototyper. Resultatet af de gennemførte udviklingsaktiviteter
forventes at kunne anvendes, herunder kommercialiseres på kort sigt.
Ved
demonstration
forstås aktiviteter, der demonstrerer videnskabelig eller teknisk
viden og lignende, der ikke omsættes på et marked. Demonstrationen må ikke øge
produktets værdi eller på anden vis give øgede indtjeningsmuligheder for den som
gennemfører demonstrationen eller det demonstrerede. Det er afgørende, at
demonstrationsaktiviteter ikke forveksles med markedsføringsaktiviteter.
Virksomhedsstørrelse
Bestemmelse af virksomhedens størrelse foretages ud fra nedenstående.
Små virksomheder
defineres som virksomheder med højst 50 ansatte, der enten har en
årlig omsætning på højst 74,5 mio. kr. eller en samlet årlig balance på højst 74,5 mio. kr.
Mellemstore virksomheder
defineres som virksomheder med højst 250 ansatte, der
enten har en årlig omsætning på højst 372 mio. kr. eller en samlet balance på højst 320
mio. kr.
Store virksomheder
defineres som virksomheder, der er større end ovennævnte
kategorier.
Hvis en virksomhed ejer mere end 25 pct. af kapitalandelen eller stemmerettighederne i en
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0029.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
mindre virksomhed ydes tilskud efter satsen for den største virksomhed.
Private forskningsinstitutioner, herunder GTS-institutter, betragtes som virksomheder
(vedrørende fastsættelse af maksimale tilskudssatser).
For yderligere oplysninger vedrørende definition af små og mellemstore virksomheder henvises
til Europa Kommissionens brugervejledning og erklæring på følgende link:
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/sme-definition/
Tilskudsprocent
Ud fra projektform, aktivitetstypen og virksomhedsstørrelsen kan den maksimale tilskudssats
bestemmes.
GUDP yder tilskud til deltagerne i projektet individuelt alt efter hvilken projektform
(enkeltvirksomhedsprojekt eller samarbejdsprojekt) samt aktivitets- og virksomhedstype, der er
tale om.
For udviklings- og demonstrationsprojekter og netværksprojekter gælder de maksimale
tilskudssatser (se tabel 1), der i udgangspunktet er den maksimale samlede offentlige støtte.
Herudover kan der tillades supplerende anden offentligt finansiering til projektet op til 100 pct. af
de støtteberettigede udgifter til projekter vedrørende ”bilag 1 produkter” i EF-traktaten, hvis en
række forudsætninger er opfyldt. Disse forudsætninger ses under punktet ”Egenfinansiering og
anden offentlig medfinansiering”. GUDP kan maksimalt yde de satser, der er angivet i skemaet
og bestyrelsen kan altid, efter konkret vurdering, tilbyde en lavere tilskudssats.
Virksomheds
-type
Offentlige
forsknings-
insti-
tutioner
Små
virksomheder
Mellemstore virk-
somheder
Store
**
virksomheder
Projektform
Aktivitetstype
Anvendt
forskning
Udvikling
Demonstra-
tion
Netværk
100 pct.
100 pct.
70 pct.
Indivi-
duel
70 pct.
45 pct.
70 pct.
Sam-
arbejde
*
80 pct.
60 pct.
70 pct.
Indivi-
duel
60 pct.
35 pct.
70 pct.
Sam-
arbejde
*
75 pct.
50 pct.
70 pct.
Indivi-
duel
50 pct.
25 pct.
70 pct.
Samar-
bejde
*
65 pct.
40 pct.
70 pct.
50 pct.
50 pct.
50 pct.
50 pct.
Tabel 1: Maksimale tilskudssatser for GUDP-projekter.
*: I samarbejdsprojekter må ingen enkeltvirksomhed have mere end 70 pct. af det samlede projektbudget.
**: For store virksomheder gælder endvidere, at samarbejdet skal være med enten en lille virksomhed eller en
forskningsinstitution. Hvis der indgår en forskningsinstitutionen i samarbejde med en stor virksomhed, skal
forskningsinstitutionen have minimum 10 pct. af det samlede projektbudget.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0030.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Små og mellemstore virksomheder, der ikke selv råder over tilstrækkeligt kvalificeret personale
til at gennemføre aktiviteterne kan få op til 50 pct. i tilskud til lån af kvalificerede medarbejdere
fra andre forskningsinstitutioner eller virksomheder.
Tilskud ydes med samme sats til alle udgifter i projektet, dvs. der ydes ikke differentieret tilskud
til individuelle udgiftsposter. Der skal med andre ord være proportionalitet på de enkelte
udgiftsposter (se eksempel nedenfor). Grunden til at der kræves proportionalitet er, at der på
den enkelte udgiftspost ikke må gives større tilskud end den maksimale tilskudssats.
Nærmere forklaring af de enkelte budgetposter
VIP- og TAP-løn
Lønudgifter opdelt på videnskabeligt personale (VIP), teknisk
administrativt eller andet personale (TAP), som medvirker i
projektet. For aflønning af personale kan der højst beregnes
overenskomstmæssig løn svarende til sammenlignelige stillinger i
staten. Der ydes tilskud til medarbejderens faktiske udbetalte
timeløn og sociale bidrag. Ved sociale bidrag forstås syge- og
barselsdagpenge, feriepenge og andre sociale forpligtelser.
Universiteter og andre offentlige institutioner, der skal følge
reglerne om tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed i
Finansministeriets budgetvejledning, opgør lønomkostningerne
som de faktiske lønomkostninger.
Virksomheder og private forskningsinstitutioner, f.eks. GTS-
institutter, budgetterer med de faktiske lønudgifter (dvs. uden
overhead/generalomkostninger).
Ved opgørelse af tidsforbrug skal der anvendes en norm på 1.648
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0031.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
arbejdstimer per år.
Udgifter til aflønning af virksomhedsejere, der ikke har et
ansættelsesforhold i virksomheden, kan medregnes til en af GUDP
godkendt timesats. Typisk 150-350 kr/timen. Indgår aflønning af
virksomhedsejere skal dette udspecificeres i specifikationsfeltet
inklusiv timesats og timeantal.
Udgifter til f.eks. eksterne analyser, ekstern rådgivning, herunder
konsulentydelser, hvor institutionen/virksomheden erhverver den
fulde ret til udnyttelse. Ansøgning om støtte til ekstern
bistand
skal
suppleres med en forklaring, der nærmere beskriver indholdet,
timesats mv. Skriv forklaring i specifikationsfeltet i budgetskemaet
(skema B).
Se også uddybning i fodnoten til punktet ”Udgifter til ekstern
bistand” i afsnit 4.A.
Øvrige aktiviteter er driftsudgifter, som er nødvendige for
projektets gennemførelse, herunder materialeudgifter, møde- og
rejseudgifter m.v.
Der ydes ikke bidrag til uspecificeret drift af
f.eks. laboratorier, da det som udgangspunkt er indeholdt i
overhead.
Skriv
forklaring i specifikationsfeltet i budgetskemaet
(skema B).
Som udgangspunkt er det ansøger selv, som må anskaffe eller
stille det nødvendige apparatur/udstyr til rådighed for projektet.
Hvis det ikke er muligt, vil der blive taget stilling til anskaffelsen af
det ansøgte apparatur. Ansøgning om støtte til apparatur/udstyr
skal suppleres med en forklaring, herunder om hvilket apparatur
eller udstyr der forventes indkøbt til projektet. Det anføres
endvidere, hvilke arbejdspakker apparaturet indgår i. Skriv
forklaring i specifikationsfeltet i budgetskemaet (skema B).
Har apparatur/udstyr en værdi udover projektperioden reduceres
tilskuddet med værdien. Se efterfølgende afsnit om beregning af
scrap-værdi.
Den værdi det indkøbte apparatur/udstyr har ved projektets
afslutning efter nedskrivning. Apparatur/udstyr, der ikke er
afskrevet ved projektafslutning, vil kunne sælges til en brugtværdi.
Brugtværdien modregnes tilskudsbeløbet, da projektet ikke må
tjene på apparatur/udstyr, der er givet støtte til i projektet. Der skal
derfor i budgettet fratrækkes en nedskrevet værdi af det indkøbte
apparatur/udstyr, der søges støtte til. Værdien fratrækkes
automatisk og fremstår med rød skrift i budgetskemaet. Den
nedskrevne værdi, der fastsættes af GUDP, skal normalt beregnes
som en procentsats af udgiften (anskaffelsesprisen) ud fra
afskrivningslovens regler. Hvis et projekt f.eks. varer 2 år og 4
måneder, beregnes den nedskrevne værdi med 3 år. Skriv
forklaring om beregning af scrap-værdi i specifikationsfeltet i
Ekstern bistand
Øvrige aktiviteter
Apparatur/udstyr
Scrap-værdi
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0032.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
budgetskemaet (skema B).
Lineær
afskrivning
over 5 år
Anskaffelsesværdi
Værdi 1. år
Værdi 2. år
Værdi 3. år
Værdi 4. år
Værdi 5. år
Evt. indtægter
pct. af nypris
100
80
60
40
20
0
Saldoafskrivning
25 pct.
pct. af nypris
100
75
56,3
42,2
31,6
23,7
Lineær afskrivning over
3 år (anvendes for IT-
udstyr)
pct. af nypris
100
66
33
0
0
0
Indtægter fra salg af prøveprodukter, prototyper mv., hvor
materialeforbruget indgår i projektets omkostninger. Beløbet
fratrækkes automatisk og fremstår med rød skrift i budgetskemaet.
Indtægterne forklares i specifikationsfeltet i budgetskemaet (skema
B).
Andet
Her anføres, hvilke andre udgifter man forventer til projektets
gennemførelse. I denne post indgår også udgifter til
kommunikation. Ansøgning om støtte til
Andet
skal suppleres med
en forklaring, der nærmere beskriver indholdet. Denne forklaring
skrives i specifikationsfeltet i budgetskemaet (skema B).
OH (overhead) - bidrag til
Overhead gives til at dække de indirekte omkostninger, der er
fællesudgifter
forbundet med at gennemføre et projekt. Omkostninger som ikke
direkte kan henføres til det konkrete projekt. Det kan f.eks. være
fællesudgifter til husleje, lokaler, administration med videre. Der
ydes tilskud til overhead/administrationsbidrag.
GUDP yder overhead/administrationsbidrag differentieret efter
deltagende institutioners retlige status:
Forskningsinstitutioner, heriblandt danske universiteter, der er
omfattet af reglerne om tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed i
Finansministeriets budgetvejledning, herunder har hjemmel til at
udføre tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed ydes 44 pct.
overhead.
Vidensinstitutioner skal også have overhead på 44 pct. af den del,
de selv bidrager med i projektet under ”anden offentlig
finansiering”.
Øvrige ansøgere skal dokumentere indirekte udgifter, herunder
overhead/fællesudgifter. Overhead/fællesudgifter beregnes som en
procentsats i forhold til den lønomkostning ansøger afholder og
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0033.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
kan maksimalt udgøre 30 pct. Den beregnede sats skal i
forbindelse med udbetaling af tilskud dokumenteres på baggrund
af regnskabsmæssige posteringer i tilskudsmodtagers bogholderi.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0034.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Bilag 1: Indsats indenfor økologisk sortsudvikling og sortsafprøvning
Dette bilag beskriver den særlige indsats indenfor økologisk sortsudvikling og sortsafprøvning, jf.
indkaldelse af ansøgninger under GUDP-ordningen.
Der er med forbehold for finanslovsbevilling i 2015 afsat 6,3 mio. kr. til denne særlige
økologiindsats under GUDP-ordningen. Dog vil tilsagn om støtte ud over 1,3 mio. kr. først kunne
gives i januar 2015. Ansøgningen om disse midler skal udformes i overensstemmelse med
retningslinjer og kriterier i dette bilag. Derudover skal projektansøgningerne være i
overensstemmelse med de generelle GUDP-kriterier.
Baggrund for den særlige indsats
Adgangen til egnede plantesorter er overordentlig vigtig for det økologiske jordbrug. Det skyldes
bl.a. de rent agrologiske forskelle mellem det økologiske og det konventionelle dyrkningssystem,
som opstår fordi økologiske landmænd ikke må bruge pesticider. Derved bliver sortens genetisk
bestemte resistens et helt centralt værn imod sygdomsangreb.
Udover at den skal være sund, har økologerne en række andre ønsker til plantesorter, herunder
god evne til at optage næringsstoffer ved lave koncentrationer, god konkurrenceevne overfor
ukrudt og god evne til at konkurrere om lys og vand, således at sorterne kan give stabilt og højt
udbytte under økologiske dyrkningsforhold. Hertil kommer, at økologiske landmænd også kan
have en interesse for andre produktegenskaber i slutproduktet. I et vist omfang indebærer disse
krav, at der er en særlig interesse indenfor økologien for at arbejde med genetisk mangfoldigt
plantemateriale, blandt andet såkaldte populationssorter.
Der er stort overlap mellem de sortsegenskaber, som er vigtige for henholdsvis det økologiske
og det konventionelle jordbrug, men der er forskel på, hvilken betydning man tillægger de
enkelte egenskaber. For det økologiske jordbrug er dyrkningssikkerhed (stabilt, højt udbytte) ved
lav næringsstoftilførsel vigtigst. Det konventionelle jordbrug prioriterer et højt udbytte, og det
opnås ved at vælge sorter, der er højtydende i kombination med kunstgødning og sprøjtemidler.
I praksis betyder det, at det økologiske og det konventionelle jordbrug kan have forskellige
ønsker til sortsmaterialets egenskaber. Ikke desto mindre har økologerne i vid udstrækning
været henvist til at bruge sorter, der er udviklet til det konventionelle jordbrug. Det er
problematisk, hvis økologerne skal få en bedre dyrkningssikkerhed i det økologiske system,
blive mere selvforsynende med foder og udnytte de særlige markedspotentialer, der findes
indenfor den økologiske sektor.
En af årsagerne til den nuværende situation er, at det økologiske areal er så lille, at det er svært
at få økonomi i en privat planteforædling, som er målrettet det økologiske marked. Og stort set al
planteforædling til dansk landbrug varetages i dag af private firmaer.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0035.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Indsatsens formål
Det overordnede formål med indsatsen er at øge udbuddet og brugen af egnet plantemateriale
til økologisk jordbrug og derigennem både opfylde behovet for god dyrkningssikkerhed, gode
foderafgrøder og et alsidigt produktsortiment med potentiale for såvel hjemme- som
eksportmarkedet. Det vil ske dels ved at stimulere udviklingen af nyt plantemateriale, der er
tilpasset til det økologiske jordbrug og markedet for økologiske produkter, dels ved at sikre at
flere eksisterende sorter, herunder også populationssorter bliver afprøvet for deres egnethed til
dyrkning under økologiske betingelser, og at sorterne i sidste ende tages i anvendelse. Der
gøres opmærksom på, at lovgivningen på nuværende tidspunkt ikke giver mulighed for at
markedsføre populationssorter og andre genetisk heterogene ”sortstyper”.
Udover at styrke udviklingen af det økologiske jordbrug vil indsatsen også kunne bidrage til at
reducere brugen af pesticider og kunstgødning i det konventionelle jordbrug ved at øge
udbuddet af mere robust plantemateriale eller plantemateriale, som skaber et større marked.
Indsatsens indhold
Der kan gives tilskud til projekter, der omhandler henholdsvis:
1. Udvikling (forædling) af plantemateriale der egner sig til dyrkning under økologiske
betingelser.
2. Afprøvning af plantemateriales egnethed til dyrkning under økologiske betingelser,
herunder forbedringer af den økologiske sortsafprøvning.
Der kan ikke ydes tilskud til udenlandske forskningsinstitutioner og virksomheder, men
de kan indgå i et projekt som eksterne rådgivere.
Ad 1.) Udvikling af plantemateriale, der egner sig til dyrkning under økologiske betingelser
Der kan gives tilskud til:
1.a) Projekter, som har til formål at udvikle plantemateriale, der egner sig til dyrkning under
økologiske betingelser og/eller har særlige kvalitetsegenskaber af betydning for økologiske
produkter, processer eller markedsføring. Plantematerialet kunne f.eks. have bedre
dyrkningssikkerhed, bedre vækst under lavt næringsstofniveau, resistens for frøbårne
sygdomme, god konkurrenceevne overfor ukrudt og god evne til at konkurrere om lys og vand
samt have forbedrede kvalitetsegenskaber som fx højt indhold af særlige stoffer, mineraler
og/eller smagskomponenter i slutproduktet eller som foder m.v. Projekterne kan være koblede til
eksisterende forædlingsprogrammer, hvorved der formodentlig vil kunne opnås synergieffekter
og ressourceoptimering. Projekterne skal stile imod, at der indenfor projektperioden bliver
udviklet plantemateriale, som kan benyttes i praksis af økologiske landmænd.
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0036.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1.b) Etableringen af alternative samarbejdsmodeller for planteforædling til økologiske
dyrkningssystemer, f.eks. partnerskaber mellem professionelle forædlere/forskere og økologiske
landmænd. For de fleste afgrøders vedkommende vil det økologiske marked have
nichekarakter, og det vil ikke kunne bære et professionelt forædlingsprogram. I sådanne tilfælde
kunne brugerdrevne forædlingsmodeller være en løsning. Samarbejdsmodellerne skal benyttes i
pilotprojekter i udvalgte modelafgrøder.
Ad 2.) Afprøvning af plantemateriales egnethed til dyrkning under økologiske betingelser
Der kan gives tilskud til:
2.a) Screening og afprøvning af plantemateriale indenfor det eksisterende integrerede system
for økologisk sortsafprøvning. Der gives alene tilskud til afprøvning under økologiske betingelser
(f.eks. supplerende undersøgelse til værdiafprøvning), ikke til SES-afprøvning og konventionel
værdiafprøvning.
2.b) Projekter, der har til formål at forbedre eller udbygge det eksisterende system for økologisk
sortsafprøvning, f.eks. ved at inddrage:
nye afgrøder,
nye egenskaber eller,
nye metoder i afprøvningen.
2.c) Projekter, der har til formål at afprøve og dokumentere plantemateriales egnethed til
økologisk dyrkning på andre måder end gennem det etablerede system, f.eks. gennem:
praktisk dyrkning eller afprøvning på lidt større parceller end det sker i det
etablerede system, herunder af sortstyper som f.eks. populationssorter og
sortsblandinger der har genetisk tilpasningsevne til lokale forhold. Denne form for
afprøvning må ikke have en størrelsesorden, så det ansøgte beløb får karakter af
et egentlig driftstilskud.
2.d) Projekter, der har til formål at få bevaringssorter med erhvervsmæssigt potentiale optaget
på sortsliste, opformeret økologisk og udbredt i økologiske jordbrug.
Betingelser
Udover ovenstående krav til projekternes indhold, vil der ved vurderingen af ansøgningerne blive
lagt vægt på følgende forhold:
a) Der kan kun gives tilskud til arbejdet, såfremt der udelukkende anvendes metoder, som
er forenelige med økologiske principper og regler.
b) Afgrødevalg og sortstyper
De enkelte projekter bør omfatte afgrøder, der allerede har stor betydning for det
økologiske jordbrug (fx korn, kløver, bælgsæd, grønsager, kartofler), eller afgrøder som
ansøgeren kan argumentere for vil kunne komme til at spille en større rolle for dansk
økologisk jordbrug, hvis der udvikles et bedre plantemateriale. Det kan være bedre sorter
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418351_0037.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
til konsumafgrøder som fx højkvalitets konsumkorn og kornprodukter, frugt, bær og
grønsager, mindre foderafgrøder som fx vinterhestebønner, vinterlupin eller vinterhavre
eller andre mindre afgrøder, som kan blive en nicheproduktion. Udvikling af velegnede
sorter til proteinafgrøder udgør en særlig vigtig problemstilling. I den samlede vurdering
af indsatsens projekter vil der blive lagt vægt på, at der bliver iværksat projekter i
forskellige afgrøder.
Projekter om afprøvning kan omfatte både dansk og udenlandsk plantemateriale,
herunder SES-godkendte sorter, sortsblandinger, bevaringssorter og populationssorter. I
den samlede vurdering af indsatsens projekter vil det blive tilstræbt, at der bliver afprøvet
forskellige sorter og sortstyper.
c) Det udviklede materiales tilgængelighed
Det enkelte projekt skal sikre, at det udviklede materiale bliver tilgængeligt for
offentligheden f.eks. ved at bringe materialet i handlen. Det er tilladt at
plantenyhedsbeskytte udviklede sorter.
d) Offentliggørelse af resultater fra afprøvningen
Det er en forudsætning for at modtage tilskud, at resultaterne fra afprøvningen bliver
offentlig tilgængelige, og at plantemateriale og tilhørende afprøvningsdata bliver stillet til
rådighed for NordGen.
e) Udbygning af samarbejdet mellem områdets aktører
Projekterne skal medvirke til at udbygge samarbejdet mellem områdets aktører, danske
som udenlandske. I den samlede vurdering af indsatsens projekter vil det blive tilstræbt,
at der indhentes erfaringer med flere forskellige samarbejdsmodeller. Der kan ikke ydes
tilskud til udenlandske samarbejdspartnere, men de kan indgå i et projekt som eksterne
rådgivere.
37