Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1532940_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4201-00744
Den 22. maj 2015
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 28. april 2015
stillet følgende spørgsmål nr. 294 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål nr. 294 (alm. del)
Ministeren bedes redegøre for, om havstrategidirektivets formål kunne være
opfyldt ved udlæggelse af et mindre areal i Kattegat end regeringen planlægger.
Svar
Havstrategidirektivets formål er at opnå god miljøtilstand i havmiljøet senest i
2020. Indsatsprogrammet skal, jf. direktivets artikel 13, stk. 4, omfatte geografiske
beskyttelsesforanstaltninger, der bidrager til sammenhængende og repræsentative
net af beskyttede områder og i tilstrækkelig grad dækker diversiteten i de enkelte
økosystemer. Eksisterende beskyttede områder kan også bidrage til at opnå dette.
Det eksisterende netværk af beskyttede havområder i Kattegat udgøres i dag af
Natura 2000-områderne, som er udpeget efter EU’s habitatdirektiv og
fuglebeskyttelsesdirektiv. Inden for dette areal er det udelukkende det såkaldte
”udpegningsgrundlag”, dvs. de områder der ikke er beskyttet ad anden vej, der skal
beskyttes. Den dybe bløde havbund, der dækker ca. en fjerdedel af den danske del
af Kattegat, er ikke en del af Natura 2000-beskyttelsen. Derfor er den eksisterende
beskyttelse ikke repræsentativ for havområdet.
Vurderingen af hvilket beskyttelsesniveau, der er nødvendigt for at imødekomme
havstrategidirektivets krav om sammenhængende og repræsentative netværk, er i
høj grad en faglig vurdering, som rummer både en kvalitativ vurdering, dvs. om
udpegningen sikrer beskyttelse af de mest beskyttelsesværdige områder, og en
kvantitativ vurdering, dvs. størrelsen af de beskyttede områder. Derudover er det
væsentligt at notere sig direktivets bestemmelser om, at indsatsprogrammet skal
tage hensyn til de socioøkonomiske konsekvenser af indsatserne.
I forhold til den kvalitative vurdering, har Naturstyrelsen vurderet, at det i
Kattegat er særligt relevant dels at beskytte den dybe, bløde havbund, dels at
udforme udpegningen på en måde, der beskytter mange forskellige og sårbare
arter. Det er vurderingen, at disse forhold vil være sikret, hvis der udlægges
områder med stor geografisk spredning fra nord mod syd. Derudover vurderes det,
at området øst for Læsø er unikt for Kattegat, og at dette område skal være
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om havstrategidirektivets formål kunne være opfyldt ved udlæggelse af et mindre areal i Kattegat end regeringen planlægger, til miljøministeren
repræsenteret, for at de beskyttede områder opfylder kravet om repræsentativitet
og at være dækkende for diversiteten.
Vedrørende den kvantitative vurdering af, hvornår netværket er
sammenhængende, repræsentativt og tilstrækkeligt dækkende for havområdets
diversitet kan jeg oplyse, at EU-Kommissionen i forbindelse med habitatdirektivet
har udgivet retningslinjer, som medlemslandenes udpegninger vurderes efter. Her
skal medlemslandende udpege mellem 20-60 % af de almindeligt forekommende
naturtyper og mere for sjældne naturtyper. Naturstyrelsen har dog vurderet, at det
godt kan være en mindre andel under havstrategidirektivet, da dette direktiv har et
bredere sigte, og da der skal tages hensyn til de socioøkonomiske konsekvenser af
en beskyttelse. Det vurderes samtidig, at der er et vist manøvrerum i udpegningen.
Naturstyrelsen vurderer i den forbindelse, at regeringens forslag til beskyttede
områder er i den arealmæssige nedre ende, men vil være tilstrækkelig.
Herudover kan jeg konstatere, at EU-kommissionen i en rapport fra februar 2014
til Rådet og Europa-Parlamentet om medlemslandendes implementering af første
etape af havstrategidirektivet, udtrykte generel bekymring for medlemslandenes
ambitionsniveau og et behov for at styrke indsatsen.
Danmark skal indrapportere havstrategiens indsatsprogram til EU-Kommissionen
i 2016, hvorefter EU-Kommissionen har seks måneder til at meddele, hvorvidt
indsatsprogrammet er i overensstemmelse med direktivet.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2