Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1522133_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/JWP
Den 15. april 2015
Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri, onsdag den 15. april 2015
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål L:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 20. april 2015 samt eventuelle sager, hvortil der sø-
ges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
-
Der er tale om et relativt kort rådsmøde den 20. april
2015. Jeg forelægger punkt 1 om økologi og punkt 2
om Østersøen til forhandlingsoplæg.
-
Det første punkt er forslaget til en
ny økologifor-
ordning.
Formandskabet vil sandsynligvis i maj for-
søge at fastlægge et mandat til at forhandle med Eu-
ropa-Parlamentet. Sagen er ikke på dagsordenen til
det kommende rådsmøde.
-
Forslaget blev fremlagt af den tidligere landbrugs-
kommissær, og Kommissionens oprindelige forslag
var rent ud sagt problematisk. Det lettiske formand-
skab og den nye landbrugskommissær Phil Hogan har
gjort en stor indsats for at forbedre forslaget. Det
gælder særligt i forhold til at sikre fastholdelsen af en
1.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/4-15 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20/4-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. L, til fødevareministeren
1522133_0002.png
række undtagelser. Endvidere er brugen af delegere-
de retsakter reduceret i formandskabets kompromis.
-
Jeg vil fremhæve de punkter, som vi har fokus på: I
forhold til økologikontrollen har formandskabet nu fo-
reslået, at kontrolbestemmelserne fastholdes i økolo-
giforordningen. Derudover fastlægges der ikke særlige
grænseværdier for uønskede stoffer og pesticidrester.
Begge dele har været et stort ønske fra sektorens
side.
-
Når det kommer til dyrevelfærd, så er der sket for-
bedringer, men på visse punkter så vi gerne en yder-
ligere opstramning. For eksempel burde muligheden
for kvæg i bindestalde gøres mere restriktiv.
-
I forhold til muligheden for at konventionelle dyr kan
afgræsse økologiske naturplejearealer, så har vi fra
dansk side arbejdet aktivt for at fastholde den nuvæ-
rende mulighed, og det ser ud til at lykkes.
-
Når det kommer til import af økologiske varer til EU,
så presser vi på for at fastholde det nuværende sy-
stem med ækvivalens frem for Kommissionens forslag
om, at tredjelande skal overholde EU’s regler. Særligt
for udviklingslande vil det kunne give problemer. Det
skal forbedres i kompromisteksten.
2/5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/4-15 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20/4-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. L, til fødevareministeren
1522133_0003.png
-
Vi havde også gerne set større fokus på miljø- og kli-
makrav. Men det er der ikke stor opbakning til fra de
andre medlemslande.
-
Kommissionens oprindelige forslag var et meget dår-
ligt udgangspunkt, men alt i alt er formandskabet
kommet langt med kompromisteksten. Der er stadig
ting, som vi skal have løst i forhandlingerne i Rådet.
Derudover vil vi på en række punkter forhåbentlig og-
så have en fælles interesse med Europa-Parlamentet i
forhold til at forbedre forslaget. Vi forhandler for at få
et bedre kompromisforslag og alt andet lige, så håber
vi at kunne støtte det endelige kompromis.
-
Punkt 2 er
forslaget om en flerårig plan for
Østersøen.
Den nuværende plan for torsk tager
hverken højde for den nuværende bestandssituation
eller fiskerireformen. Det er især positivt, at vi med
forslaget definitivt afskaffer havdagene i Østersøen.
-
Det ser ud til, at formandskabet er ved at finde et
kompromis, som de 8 medlemsstater omkring Øster-
søen vil kunne støtte. Frankrig og andre har dog sat
spørgsmålstegn ved forslagets hjemmel i Traktaten,
hvor Frankrig mener, at Europa-Parlamentet ikke skal
involveres i beslutningsprocessen for så vidt angår
elementer, der fastsætter mål, der indirekte har be-
tydning for kvotestørrelsen. Jeg mener, at forslaget
har den rette balance.
3/5
2.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/4-15 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20/4-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. L, til fødevareministeren
-
Grundlæggende har vi fra dansk side ønsket at sikre
en gennemførelse af fiskerireformen, der giver et me-
re bæredygtigt fiskeri i Østersøen for alle de relevante
bestande. Vi har lagt vægt på, at netop havdagene
afskaffes, og at der gives mulighed for, at de lukkede
perioder ændres.
-
Vi har støttet et stærkt regionalt samarbejde, så der
på regionalt niveau kan tages beslutning om blandt
andet tekniske regler. Vi har også arbejdet for, at der
bliver fundet en løsning i forhold til logbogsregistre-
ring af pelagiske og industrielle arter, som opbevares i
løs vægt (også kaldet bulk). Det er dog vigtigt, at
sådan en løsning gælder på tværs af farvande. Dan-
mark arbejder derfor fortsat på en horisontal løsning
af dette problem.
-
Der mangler fortsat en benchmark fra Det Internatio-
nale Havundersøgelsesråd (ICES) i forhold til østlig
torsk. Det betyder, at der ikke pt. er mål for fiskeri-
dødeligheden for østlig torsk eller en vurdering af be-
hovet for de lukkede gydeområder. Derfor er vi nødt
til at tage et forbehold på disse punkter.
-
Formandskabet vil her på rådsmødet forsøge at få op-
bakning til en såkaldt generel indstilling i Rådet. For-
mandskabet har gjort et stort stykke arbejde for at
4/5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/4-15 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20/4-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. L, til fødevareministeren
1522133_0005.png
finde et kompromis. Derefter kan formandskabet ind-
lede forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
3.-4.
-
Jeg vil tage punkt 3 og 4 sammen, da det drejer sig
om at give Kommissionen mulighed for at indlede for-
handlinger om at indgå
fiskeripartnerskabsaftaler
med Kenya og Tanzania.
Begge aftaler vil hovedsa-
geligt omfatte fiskeri efter tun i det indiske ocean.
-
For begge forslag gælder, at vi holder os til den til-
gang, som der var enighed om i Fødevareudvalget til-
bage i januar 2011, hvor der blandt andet blev lagt
vægt på at sikre et bæredygtigt fiskeri og menneske-
rettigheder. På det grundlag vil vi støtte forslagene.
Når der er indgået aftaler, vil de også blive forelagt.
-
Punkt 5 om
FN’s skovforum
forelægger jeg for Mil-
jøministeren i Europaudvalget, så det vil jeg ikke
komme nærmere ind på her.
6.
-
Efter fransk ønske er der endvidere kommet et ekstra
punkt på dagsordenen om en delegeret retsakt vedrø-
rende
ophævelse af importlicenser for land-
brugsethanol.
Frankrig ønsker at fastholde disse im-
portlicenser. Kommissionen har grundigt forklaret, at
importlicenserne hverken har noget formål eller giver
Kommissionen oplysninger, som ikke kan fås fra
EUROSTAT. Fra dansk side støtter vi Kommissionen i
at forenkle området.
5/5
5.