Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1527823_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Center for Fiskeri/KIMRAE
Sagsnr.: 29736
Dok.nr.: 796977
Den 10. april 2015
Talen til Samråd K i Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri torsdag den 16.
april 2015, kl. 13:00–15:00.
(Det talte ord gælder)
(Det er aftalt at miljøministeren indleder og derefter overlader ordet til fødevareministeren)
Spørgsmål K
”Ministrene bedes redegøre for konsekvenserne for
fiskerierhvervet og afledte erhverv samt for
fiskebestandene ved de foreslåede lukninger af
fiskeriområder i Kattegat " jf. svar på FLF alm. del -
spørgsmål K.”
Svar:
[Indledning]
-
Jeg vil ligesom miljøministeren også gerne takke for
muligheden for at komme her i dag.
-
Som fødevareminister er det mit ansvar at skabe
ordentlige rammebetingelser for fiskerierhvervet.
-
Sunde marine økosystemer er hele grundlaget for et
bæredygtigt fiskeri, som vi også kan tjene penge på i
fremtiden.
-
Havet er en fantastisk kilde til sunde og bæredygtige
fødevarer og grundlaget for værdiskabelse i
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om de foreslåede lukninger af fiskeriområder i Kattegat, jf. FLF alm. del - samrådsspm. K, til fødevareministeren
erhvervet. Særligt i de mange mindre og
fiskeriafhængige havne rundt omkring i landet.
-
Vi skal derfor passe på vores unikke havmiljø og
samtidigt leve op til EU-forpligtelser i den
sammenhæng.
-
Men det er også vigtigt, at vi ikke implementerer på
en sådan måde, at det påvirker erhvervsmulighederne
uforholdsmæssigt meget.
[Det konkrete forslag]
-
Vi sendte i januar et forslag til 6 beskyttede områder i
offentlig høring.
-
Jeg går ud fra, at udvalgets medlemmer har læst den
miljørapport, som fulgte høringen. Så vil mange af de
oplysninger, jeg kommer med her, være kendte for
jer.
-
Det gør naturligvis indtryk på mig, at der har været
kritik af forslaget fra fiskerne. Især har der været stor
kritik fra Læsø. Det tager vi selvfølgelig alvorligt.
-
Det er derfor også rigtig godt, at der har været
afholdt tekniske møder mellem fiskerne og
ministerierne. Det er vigtigt, at vi træffer den endelige
beslutning på det bedst mulige grundlag.
-
Der er blevet arbejdet grundigt og længe med at
undersøge konsekvenserne af forskellige muligheder
2
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om de foreslåede lukninger af fiskeriområder i Kattegat, jf. FLF alm. del - samrådsspm. K, til fødevareministeren
for udpegning af beskyttede områder i Kattegat,
konsekvenser, samt en balance imellem natur- og
erhvervshensyn.
-
Med hjælp fra DTU Aqua er der således ud fra
fiskernes logbøger, registrerede landinger og VMS-
oplysninger [altså satellit-oplysninger], udarbejdet en
analyse, der estimerer fangstværdierne i de
foreslåede områder.
-
Der er taget udgangspunkt i registreringer fra 2011
og 2012. Det er de data, der ligger til grund for
miljørapporten. Efterfølgende er der foretaget en
opdatering med de nyeste data fra 2013 og 2014.
Opdateringen viser, at fangstværdierne for
jomfruhummer og tunge i områderne er faldet lidt i
gennemsnit over de to seneste år.
-
Til gengæld har der i 2013 været et fiskeri efter
dybvandsrejer til en værdi af ca. 400.000 kr. i de to
områder sydøst for Læsø. Rejerne er dog ikke landet
på Læsø.
-
Analyserne viser således, at fangstværdierne i de
foreslåede områder kan opgøres til ca. 1 mio. kr.
årligt, ud af samlede fangstværdier for bundslæbende
redskaber i Kattegat for ca. 100 mio. kr. årligt. Altså
til ca. 1 %.
-
Samtidigt er det vigtigt at huske på, at vi med
forslaget ikke er ude og begrænse fiskernes samlede
3
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om de foreslåede lukninger af fiskeriområder i Kattegat, jf. FLF alm. del - samrådsspm. K, til fødevareministeren
kvoter i Kattegat. Fiskerne i fremtiden selvfølgelig
stadigvæk kunne fiske deres kvoter andre steder.
-
I det store billede, mener jeg derfor ikke, at de
foreslåede begrænsninger betyder ret meget for de
samlede fiskerimuligheder.
-
Og lad mig i øvrigt tilføje, at ud fra en økonomisk
betragtning betyder fiske- og skaldyrbestandenes
tilstand i de danske havområder, og de årlige kvoter,
der fastsættes på den baggrund, selvfølgelig langt
mere.
[Fartøjer under 12 meter]
-
Jeg ved, at der har været nogen kritik af, at analysen
ikke har oplysninger med fra fartøjer under 12 meter,
og det er naturligt da de ikke har VMS-udstyr med om
bord. Og det er korrekt, at denne fiskeriaktivitet ikke
direkte
har kunnet medtages.
-
De registrerede landinger fra fartøjer under 12 meter
udgør ca. 5 % af alle landinger i Kattegat. Vi er gået
ud fra, at disse fartøjer har nogenlunde samme
fiskerimønster som andre fartøjer over 12 meter. Det
vil sige at de fisker flere steder i Kattegat.
-
I det analysearbejde, der ligger til grund for vores
forslag, er der også anvendt ”trawl-slæbestreger” fra
det praktiske fiskeri, som vi har modtaget fra
4
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om de foreslåede lukninger af fiskeriområder i Kattegat, jf. FLF alm. del - samrådsspm. K, til fødevareministeren
Danmarks Fiskeriforening. Med de oplysninger har vi
forsøgt at tage hensyn til det praktiske fiskeri.
[Fremtidige fiskerimuligheder]
-
Jeg har også hørt kritik af, at de områder, der er
foreslået, kan komme til at begrænse eventuelle
fremtidige fiskerimuligheder efter eksempelvis torsk
og rejer.
-
Til det vil jeg sige, at det er helt rigtigt, at analysen
har taget udgangspunkt i det eksisterende fiskeri i
Kattegat. DTU Aqua har set på fangstværdier i de
foreslåede områder i perioden 2011-2012 og for
2013-2014.
-
I den periode har det dominerende fiskeri i Kattegat
været jomfruhummer- og tungefiskeriet, der
tilsammen udgør ca. 80-90 % af fangstværdien.
[Konsekvenser for fiskebestandene]
-
Eftersom der er et så begrænset aktuelt fiskeri i de
foreslåede områder, vil beskyttelsen efter alt at
dømme ikke komme til at have nogen særlig stor
betydning for fiskebestandene i Kattegat.
-
Områderne er jo udpeget for at beskytte nogle
bestemte habitater (på den dybe bløde havbund). Var
det fiskebestande, der skulle beskyttes, ville
5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om de foreslåede lukninger af fiskeriområder i Kattegat, jf. FLF alm. del - samrådsspm. K, til fødevareministeren
områderne med stor sandsynlighed skulle placeres
ganske anderledes.
-
Det begrænsede fiskeri i områderne betyder også, at
vi sandsynligvis ikke vil se, at fiskeritrykket i områder
udenfor de foreslåede vil stige væsentligt.
[Konsekvenser for afledte erhverv]
-
Afslutningsvis kan jeg tilføje, at jeg har stor forståelse
for, at fiskeriafhængige områder – som fx Læsø –
kæmper for at bevare et meget vigtigt erhverv. Det
lytter vi naturligvis til og har stor respekt for.
-
Samtidig kan jeg konstatere, at fiskerne – med
aftalen der er lavet med WWF med en ny aftale om
MSC-certificering – selv er helt med på behovet for at
beskytte havmiljøet. Det synes jeg er meget
prisværdigt og et godt udgangspunkt.
-
Samlet set mener jeg, at det aktuelle fiskeri i de
foreslåede beskyttede områder er så begrænset, at
jeg ikke forventer, at der kommer en nævneværdig
begrænsning i landingerne som følge af beskyttelsen.
-
Dermed mener jeg derfor heller ikke, at vi kommer til
at se nogen mærkbar effekt af beskyttelsen i de
afledte erhverv på land.
-
Tak.
6
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 16/4-15 om de foreslåede lukninger af fiskeriområder i Kattegat, jf. FLF alm. del - samrådsspm. K, til fødevareministeren
ca. 1100 ord
7