Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1520798_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, den 20. april 2015
Sagsnr.: 30002
Dok.nr.: 794374
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 231 (FLF alm. del) stillet den 24. marts
2015 efter ønske fra Erling Bonnesen (V)
Spørgsmål nr. 231:
”Hvad kan ministeren oplyse, om de polske støtteregler til investeringer i polsk landbrug,
herunder til investeringer i jord, bygninger og maskiner, og hvad kan ministeren oplyses
om udfasning af de eventuelle særlige polske støtteordninger til investeringer i
landbruget, herunder også polske overgangsordninger som følge af Polens optagelse i
EU.”
Svar:
Jeg har indhentet et bidrag fra NaturErhvervstyrelsen, som jeg henholder mig til:
”Polen yder under sit nationale landdistriktsprogram støtte til investeringer på landbrugsbedrifter
med henblik på omstrukturering og modernisering. Polen har i perioden 2007-2013 ydet denne
type investeringsstøtte med en støttesats på mellem 40 og 75 pct. af de støtteberettigede udgifter,
afhængigt af støttemodtagers alder og beliggenheden på bedriften. Den samme tilsvarende for
Polens landdistriktsprogram for 2014-2020 kendes ikke. I henhold til EU’s landdistriktsforordning
1305/2013 kan den pågældende type investeringsstøtte ydes med en støttesats på maksimalt
50 % i de mindre udviklede regioner, det vil sige regioner med et BNP pr. indbygger for perioden
2007-2013 på mindre end 75 % af EU gennemsnittet. Alle Polens regioner undtagen regionen
Mazowieckie hører til kategorien af mindre udviklede regioner. Samme type investeringsstøtte ydes
med en støttesats på maksimalt 40 % i de såkaldte øvrige regioner, herunder Danmark. Polen kan
desuden opnå en ELFUL medfinansiering af deres landdistriktsprogram på mellem 75 og 85 % af
de støtteberettigede offentlige udgifter”.
Desuden kan Fødevareministeriet oplyse, at så vidt det vides, er alle Polens overgangsordninger
for støtte til landbruget som følge af landets optagelse i EU, udløbet senest med udgangen af 2014.
Disse overgangsordninger vedrørte bl.a.:
Supplerende direkte støtte kunne delvist finansieres af
landdistriktsmidler:
I 2004-2006 kunne EU-10 yde nationale top-ups til deres
direkte støtte, der delvist (maks. 80 %) kunne finansieret af landdistriktsmidler.
Højst 20 % af landdistriktsmidlerne (pr. år) kunne anvendes på denne måde.
Højere EU-medfinansiering af visse tiltag i landdistriktspolitikken:
I 2004-
2006 var EU’s medfinansiering til visse landdistriktstiltag i EU-10 80 %.
Særlige regler for køb af landbrugsjord:
Polen fik i 12 år (det vil sige indtil
2014) mulighed for at opretholde deres nationale regler med hensyn til EU-
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om de polske støtteregler til investeringer i polsk landbrug, til fødevareministeren
borgeres ret til at købe jord. For de andre nye medlemsstater var perioden 7 år
(men den blev senere forlænget til 2014 for nogle).
Overgangsordninger på det phytosanitære og veterinære område:
Der blev
vedtaget en række overgangsordningerne på disse områder. Disse gjaldt især
forarbejdningsvirksomheder. Overgangsordningerne havde i reglen en varighed på
3 år og omfattede blandt andet kød, fisk og mejerivarer. Varer, der ikke levede op
til EU’s krav, måtte kun afsættes i Polen, og havde således ikke adgang til det
indre marked.
Frugt og grøntsagssektoren:
I en periode på 3 fra tiltrædelsen gjaldt særligt
lempelige regler for anerkendelse af producentsammenslutninger på frugt- og
grøntområdet I Polen. Ved reformen af frugt og grønt i 2007 fik både EU-10 og EU-
2 specialordninger for anerkendelse af producentsammenslutninger. Ved CAP-
reformen blev støtte til producentsammenslutninger overført til
landdistriktspolitikken.
Støtteberettigelse for ammekøer:
Fra 2014-2006 var der nogen fleksibilitet
mht. hvilke racer af kører, der kunne opnå ammekopræmier.
Beskyttelsesklausul:
Såfremt, der skulle opstå uforudsete situationer, var der i
tiltrædelsestraktaten en særlig generel beskyttelsesklausul med en varighed på tre
år efter tiltrædelsen.
Særlig reservekvote for mælk:
Polen fik en særlig reservekvote
Erklæring om produktion af visse frugtarter i Polen:
Polen fremsatte en
erklæring om at der kunne være særlig grund til at iværksætte den særlige
beskyttelsesklausul på frugt- og grøntområdet. Det har ikke nødvendigvis noget
med det at gøre, men i 2007 fik Polen en særlig mulighed for at yde supplerende
direkte støtte på dette område.
Ved reform af
EU statsstøttereglerne
blev der i 2006 givet mulighed for, at
medlemsstater, der i forvejen ydede støtte til køb af landbrugsjord kunne forsætte
med dette til og med 2009. Polen benyttede sig af dette og fik i øvrigt denne
ordning forlænget indtil 2013.
Dan Jørgensen
/ Ulla Heiden
2