Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1509730_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/JWP
Den 11. marts 2015
Møde i Folketingets Fødevareudvalg onsdag den 11. marts 2015
om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16. marts 2015
(Det talte ord gælder)
TALEPUNKT
-
Punkterne til rådsmødet den 16. marts er til oriente-
ring.
-
Det første punkt handler om
fiskeriet efter tobis i
2015.
Vi har fra dansk side bedt om at få punktet på
dagsordenen. Det er meget vigtigt, at vi sikrer os, at
forslaget bliver vedtaget inden fiskesæsonen starter
1. april. Derfor har vi ikke taget nogen chancer. Hel-
digvis lander vi i år på et meget højere niveau for fi-
skeriet efter tobis. Den danske kvote når op på knap
337.000 tons.
-
Vi kan også støtte Kommissionens forslag om hav-
bars. Endelig vil vi minde Kommissionen om, at der
må findes en løsning på den store reduktion i fiskeri-
mulighederne for tunge i Skagerrak og Kattegat.
-
Punkt 2 er en drøftelse af
økologiforslaget.
Kom-
missionen gav med sit arbejdsprogram for 2015 sig
selv en tidsfrist på 6 måneder for, at der skulle findes
enighed om forslaget. Forslaget blev fremlagt af den
1.
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidligere landbrugskommissær. Den nye kommissær
Phil Hogan har understreget, at han er meget åben
overfor at tilpasse forslaget. Det er positivt. Det har
jeg flere gange drøftet med kommissæren senest på
den store økologimesse i Nürnberg. På rådsmødet for-
ventes drøftelsen at handle om kontrol og import.
-
Det er især spørgsmålet om kontrol i forhold til pesti-
cidrester, der er et problem. Her ønsker vi at fasthol-
de en kontrol af produktionsprocessen fremfor en
kontrol af det endelige produkt. Det ser dog ud til, at
vi bevæger os i den rigtige retning på det punkt.
-
Et andet væsentligt spørgsmål er reglerne for import
fra lande uden for EU. Vi skal ikke opstille så store
krav, at udviklingslandene ikke kan eksportere til EU.
Det giver ikke nødvendigvis mening, at EU’s økologi-
regler skal anvendes for tropisk landbrugsproduktion.
Det bedste vil være at holde fast i det såkaldte ækvi-
valensprincip frem for, at lande udenfor EU fuldt ud
skal leve op til EU’s økologiregler.
-
Det er et omfattende forslag med mange hjørner.
Grundlæggende er det vigtigt, at vi ikke gør det svæ-
rere at blive og være økolog. På en række punkter
begynder det at se ud til, at vi får nogle gode løsnin-
ger – blandt andet på fjerkræ.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509730_0003.png
3.-4.
-
Punkterne 3 og 4 vil jeg tage sammen. Det handler
om
gennemførelse af landbrugsreformen og for-
enkling.
Drøftelsen på dette rådsmøde vil være en
første runde på medlemslandenes idéer til forenkling
af landbrugspolitikken. Kommissionen og formand-
skabet har modtaget hundredevis af forenklingsfor-
slag. Det er et område, hvor den nye kommissær har
meldt meget positivt ud, og det skal vi udnytte.
-
Man kan groft sagt dele forenklingsforslagene op i to
kategorier. Den første er forslag, som kan gennemfø-
res ved at tilpasse retningslinjer, fortolkningsnoter og
gennemførelsesbestemmelser. Det kan Kommissionen
gøre, og det kan ske relativt hurtigt. Den anden kate-
gori er forslag til ændring af grundforordningerne. Det
vil tage mere tid, da det vil skulle vedtages af både
Parlamentet og Rådet, men det er også vigtigt at star-
te en mere langsigtet debat om forenkling.
-
I første omgang vil fokus være på, hvad Kommissio-
nen kan gøre på kort sigt. Her er fokus især på de
grønne krav til den direkte støtte. Det er et nyt ele-
ment, og der er stor bekymring for gennemførelsen.
Kommissionen har opstillet strenge krav til kontrol og
ikke mindst i forhold til støttereduktioner. Det kan og
bør tilpasses. Men vi vender tilbage til forenkling igen
på rådsmødet i maj.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509730_0004.png
5.
-
Punkt 5 handler om
de internationale handelsfor-
handlinger på landbrugsområdet,
hvor der i sam-
lenotatet er givet en gennemgang af de mange for-
skellige aftaler og forhandlinger. Det russiske import-
forbud har vist, hvor vigtigt det er, at vi fra EU’s side
er mere aktive i forhold til at sikre muligheder for ek-
sport til så mange lande som muligt. Det optimale
ville selvfølgelig være, hvis vi kunne få gang i for-
handlingerne i WTO.
6.
-
Punkt 6 om FN’s skovforum forelagde jeg for Miljømi-
nisteren i Europaudvalget, så det vil jeg ikke komme
nærmere ind på.
7.
-
Punkt 7 er en drøftelse af
markedssituationen for
mælk.
Som følge af det russiske importforbud iværk-
satte Kommissionen tilbage i september privat oplag-
ring for smør og skummetmælkspulver. Begge dele er
forlænget til efteråret 2015. Det ser desuden ud til, at
der er basis for svagt stigende priser på mælk.
-
Fra dansk side havde vi gerne set, at man havde gjort
noget ved superafgiften på mælk i det sidste kvoteår,
der udløber her 31. marts 2015. Det kunne være gjort
ved at justere den såkaldte fedtregulering. Men det
ville den tidligere landbrugskommissær ikke være
med til i sommeren 2014.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509730_0005.png
-
Kommissionen har nu fremlagt et komiteforslag om at
give mulighed for at afdrage superafgiften over flere
år. Forslaget er netop vedtaget i komiteen. Der er
oversendt et grundnotat om forslaget. Det sker ved,
at medlemsstaterne kan vælge at finansiere en af-
dragsordning over flere år for de producenter, der
skal betale superafgift. Vi havde foretrukket en egent-
lig reduktion af superafgiften, men en afdragsordning
er et skridt i den rigtige retning. Derfor støtter vi
Kommissionens forslag.
-
Endelig vil der også være en række medlemslande,
som er bekymrede for afskaffelsen af mælkekvoter.
De foreslår en ny form for markedsregulering eller
støtte til mælkeproducenter i bjergegne. Men jeg me-
ner, at vi skal holde fast i, at markedstiltag i fremti-
den kun må anvendes i ekstreme situationer. Vi skal
ikke have genindført kvoterne.
-
Der er ikke nogle punkter under
siden sidst.
5/5