Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1512121_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 25. marts 2015
Sagsnr.: 29684
Dok.nr.: 790256
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 183 (FLF alm. del) stillet den 26.
februar 2015 efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål nr. 183.
”Ministeren bedes oplyse de samlede omkostninger for det offentlige for fødevarekontrollen i
Danmark samt omkostningerne for det offentlige for fødevarekontrollen i henholdsvis Norge og
Sverige.”
Svar:
Jeg har sendt spørgsmålet videre til Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”De samlede omkostninger for det offentlige til fødevarekontrol i Danmark udgjorde i 2014 totalt
set 299,5 mio. kr. inkl. overhead og kørsel. Heraf var de 180,7 mio. kr. bevillingsfinansieret over
finansloven, mens 118,8 mio. kr. var finansieret af gebyrer og formålsbestemte afgifter betalt af
fødevareerhvervet.
Det kan oplyses, at omkostningerne til fødevarekontrol i Danmark er afgrænset således, at de
bevillingsfinansierede omkostninger
omfatter de totale omkostninger inkl. overhead og kørsel
som Fødevarestyrelsen i 2014 har anvendt til ordinær fødevarekontrol i detailvirksomheder,
prioriteret kontrol i detail- og engrosvirksomheder, prøveudtagning og laboratorieanalyser,
beredskabs,- bekæmpelses- og tilbagetrækningsopgaver f.eks. i forbindelse med listeria samt
analyser og øvrig sagsbehandling i forbindelse med fødevarekontrol.
De
gebyrfinansierede omkostninger
omfatter udover gebyrfinansieret basiskontrol, prioriteret
kontrol, opfølgende kontrol samt kampagnekontrol følgende typer kontrol: kontrol udført af
Fødevarekontrollens Rejsehold (inkl. den styrkede kontrol af kosttilskud), kontrol i forbindelse med
import fra tredjelande, kontrol i forbindelse med eksport af animalske fødevarer til tredjelande,
godkendelse og syn m.m. af transportmateriel til letfordærvelige levnedsmidler, kontrol af om
animalske fødevarer indeholder restkoncentrationer af veterinære lægemidler samt kontrol af
fødevarevirksomheder, der oplagrer eller håndterer kød eller produkter heraf, og hvor den
fastsatte kontrolfrekvens indebærer, at kontrollen er til stede dagligt eller mindst en gang
ugentligt. Desuden inkluderer beløbet 1,8 mio. kr. til NaturErhvervstyrelsens hygiejnekontrol i
fiskefartøjer, fiskeauktioner og samlecentraler. Beløbet er ekskl. kødkontrol på store slagterier og i
slagtehuse samt særlig kontrol af virksomheder, der er godkendt til at eksportere til USA.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512121_0002.png
Det bemærkes, at omkostningerne til kødkontrol på henholdsvis de store slagterier og små
slagtehuse, som samlet udgjorde 260,3 mio. kr. i 2014, ikke er en del af opgørelsen.
Fødevarestyrelsen har rettet henvendelse til de norske og svenske fødevaremyndigheder for at få
oplyst, hvad omkostningerne for det offentlige til fødevarekontrollen i henholdsvis Norge og
Sverige beløber sig til.
Mattilsynet i Norge
oplyser direkte citeret følgende:
”Mattilsynet har ansvaret for et bredere område enn kun næringsmidler og har ikke delt inn sitt
budsjett/regnskap helt etter områdedene mat, dyr, planter etc.
Derfor blir anslaget nedenfor en vurdering av andel midler som brukes på næringsmidler i forhold
til Mattilsynets totale budsjett og ikke et nøyaktig tall. Anslaget er at om lag 50 % av Mattilsynets
utgifter knyttes til næringsmiddelområdet.
Ut i fra disse forutsetningene er en vurdering at ressursbruken til næringsmiddelområdet i 2014
var om lag 626 mill kroner (svarer til 559,08 mio. dkr.)
1
. Dette inkluderer også kostnader til
overvåkning og analyser og ”overhead-konstnader”.
Livsmedelskontrollen i Sverige
oplyser direkte citeret følgende:
”Grovt uppskattade siffror för livsmedelskontrollen i Sverige 2013 är ca 665 miljoner kronor
(svarer til 573,50 mio. dkr.)
2
. Detta är uppdelat på följande sätt:
1. Lokala och regionala kontrollmyndigheter
Kommunerna tog 2013 in ca 306 miljoner kronor i avgift (årlig avgift + extra kontrollavgift). Detta
utgör ca 60-65 % av kommunernas totala kostnad, dvs slutsumman skulle bli ungefär 413 – 428
miljoner kronor.
Länsstyrelserna budgeterade en sammanlagd kostnad på 3,4 miljoner kr. 2013 men detta är en
mycket osäker siffra då alla länsstyrelser inte rapporterat sina uppgifter.
2.
·
Kostnader för kontroll vid Livsmedelsverket totalt cirka 234 miljoner kr.:
·
·
Kontroll av Livsmedelsanläggningar ca. 190 miljoner kronor varav kontroller vid slakt ca 160
miljoner kronor och kontroll av livsmedelsföretagaren ca 30 miljoner kronor (inkl. den kontroll som
sker vid slakterier) (varav nedsättes med anslag ca 104 miljoner kronor)
Gränskontroll ca 10 miljoner kronor (avgift)
kontrollprogram ca 34 miljoner kronor (varav avgift ca 24 miljoner kronor, anslag ca 6 miljoner
kronor och bidrag knappt 4 miljoner kronor)”
1
2
Beregnet på baggrund af årsgennemsnittet for kursen på den norske krone i 2014, som var 89,31
Beregnet på baggrund af årsgennemsnittet for kursen på den svenske krone i 2013, som var 86,24
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal bemærkes, at det vil være forbundet med stor usikkerhed at sammenligne de norske,
svenske og danske omkostninger til fødevarekontrollen, bl.a. fordi der er anvendt forskellige
forudsætninger i forbindelse med omkostningsberegningerne og opgaveafgrænsning, og at den
regnskabsmæssige og tidsmæssige registrering i forbindelse med fødevarekontrollerne foretages
på forskellige måder landene imellem.”
Dan Jørgensen
/ Charlotte Sørensen
3