Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1438140_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/JWP
Den 10. december 2014
Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri, onsdag den 10. december 2014
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål E:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 15.-16. december 2014 samt eventuelle sager, hvor-
til der søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
-
Der er en relativt tung dagsorden til rådsmødet her i
december. Punkt 1 om fiskerimulighederne for 2015
er til forhandlingsoplæg. De andre punkter er til orien-
tering. Jeg starter med punktet til forhandlingsoplæg.
-
Det første punkt er
forslaget om fiskerimuligheder
for 2015.
Forslaget er på rådsmødet med henblik på
politisk enighed.
-
I år er der heldigvis en kyststatsaftale på plads om
makrel, og torsdag i sidste uge blev der også indgået
en aftale med Norge for 2015. Det er meget vigtigt
for de danske fiskere, at de i år kan fiske i norsk far-
vand fra 1. januar 2015. Aftalen med Norge er be-
skrevet i det reviderede samlenotat. Der mangler
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438140_0002.png
fortsat kyststatsaftaler om blåhvilling og atlanto-
skandinavisk sild.
-
Kommissionen har fremsat sit forslag til niveauet for
TAC’erne
1
for EU’s egne bestande på grundlag af den
videnskabelige rådgivning. Grundlæggende baseres
forslaget på målsætningen om det maksimalt bære-
dygtige udbytte (MSY) i henhold til den fælles fiskeri-
politik og på forvaltningsplaner.
-
Jeg vil fremhæve de væsentligste udestående emner
for Danmark.
-
TAC’en for torsk i Kattegat foreslås også i 2015 til en
bifangstkvote. TAC’en er så lille, at en yderligere re-
duktion kun vil øge udsmidet. Derfor bør TAC’en og fi-
skeriindsatsen fastholdes på samme 2014-niveau.
-
For tunge i Skagerrak og Kattegat har Kommissionen
foreslået en reduktion i TAC’en på 42 %. Det finder vi
er en alt for voldsom reduktion. Det skal ske mere
gradvist, og der skal tages hensyn til, at det såkaldte
SELTRA trawl giver et mere bæredygtigt fiskeri.
-
Derudover skal vi have fundet en løsning for fodno-
terne i forhold til bifangsterne i industrifiskeriet og det
pelagiske fiskeri. Det er meget teknisk, men også
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438140_0003.png
meget vigtigt for de danske fiskere, at det bliver løst
på en ordentlig måde.
-
Vi lægger også vægt på, at fiskeriindsatsen i Nordsø-
en og Skagerrak også for 2015 forbliver uændret i
forhold til 2014.
-
Endelig så arbejder vi også på at sikre år til år fleksi-
bilitet på kvoterne for en række bestande.
Så der er fortsat en række vigtige punkter, som vi
skal have løst på rådsmødet.
-
Nu vil jeg så tage punkterne til orientering.
-
Punkt 2 er fiskerimulighederne i
Sortehavet for
2015.
Her vil jeg henvise til samlenotatet.
3.
-
Punkt 3 handler om
økologiforslaget,
hvor formand-
skabet ønskede at fastlægge Rådets holdning til en
del af forslaget - delvis generel indstilling. Det synes
vi sammen med en række andre medlemslande var
for tidligt. Formandskabet vil nu give en fremskridts-
rapport og redegøre for de hovedlinjer i forslaget,
som formandskabet mener, at der er opbakning til.
-
Kommissionens forslag lagde op til en meget voldsom
reduktion af de undtagelser, som der er i den nugæl-
dende forordning. Både ting, der ville gøre det van-
3/6
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438140_0004.png
skeligere at blive, men også at være økolog. Vi ønsker
fra dansk side, at hvis der skal fjernes undtagelser, så
skal det ske med en fornuftig tidshorisont. Formand-
skabets kompromis forbedrer teksten på en række
områder.
-
Et andet hovedemne er spørgsmålet om kontrol, hvor
Kommissionen foreslog en mere produktbaseret kon-
trol frem for som nu en procesbaseret kontrol. Fra
dansk side ønsker vi at fastholde den nuværende øko-
logikontrol, der har fokus på produktionsprocessen.
-
Endelig så er der også spørgsmålet om, hvor meget
kompetence Kommissionen skal have. Her har for-
mandskabet også forbedret teksten, men der er fort-
sat områder, for eksempel forordningens anvendel-
sesområde, hvor vi ikke mener, at der skal delegeres
kompetence til Kommissionen.
-
Med så mange udestående spørgsmål mente vi, at det
var for tidligt at fastlægge en holdning i Rådet. Derfor
passer det os fint, hvis formandskabet holder sig til en
fremskridtsrapport, og at formandskabet redegør for
de hovedlinjer i forslaget, som de mener, der er op-
bakning til.
4.
-
Punkt 4 handler om
det russiske importforbud
og
konsekvenserne for den europæiske landbrugssektor.
Fra dansk side vil vi særligt fokusere på svinekød,
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438140_0005.png
hvor vi har fået opbakning fra 8-9 andre medlemssta-
ter til en fælles note, hvor Kommissionen opfordres til
at yde støtte til privat oplagring af svinekød.
-
Det er en meget alvorlig situation, og det er meget
sjældent, at vi fra dansk side anmoder om markedstil-
tag. Kommissionen er meget tilbageholdende, men vi
fortsætter med at presse på.
5.
-
Punkt 5 er en drøftelse af
fremtidens mælkesektor.
I sommer havde vi flere drøftelser i Rådet om mælke-
sektoren. Desværre var der dengang ikke opbakning
til en justering af fedtreguleringen. Det synes vi sta-
dig ville have været en fair løsning. Det ville have
mindsket den såkaldte superafgift for de danske mæl-
keproducenter betydeligt.
-
Jeg tror ikke, at forhandlingssituationen har ændret
sig meget siden i sommer. Fra dansk side lægger vi
stor vægt på, at mælkekvoterne afskaffes fra 1. april
2015, og at kvoterne ikke erstattes af en anden form
for udbudsstyring.
6.
-
Punkt 6 er et udkast til
rådskonklusioner om unge
landbrugere.
Vi har lige i 2013 vedtaget landbrugs-
reformen, hvor der er flere nye muligheder for at støt-
te unge landbrugere. Derudover er vi fra dansk side
imod, at der gives nye muligheder for at yde mere
statsstøtte til unge landbrugeres køb af landbrugsjord.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438140_0006.png
7.
-
Punkt 7 handler om et udkast til
rådskonklusioner
om fejlrater i forhold til landbrugsudgifterne.
Der er stort set opbakning til udkastet. Det er vigtigt
at nedbringe fejlraterne. Men det er også vigtigt at
sikre, at der er proportionalitet mellem den kontrol,
som skal udføres, og den reelle risiko for EU’s budget.
Grundlæggende gælder det om at få regler, som er
lettere at forstå og dermed også overholde.
8.
-
Punkt 8 handler om
den cypriotiske statsstøtte-
anmodning
i forhold til afgiftsfritagelse for brænd-
stof, hvor jeg tog et forhandlingsoplæg i november.
Reelt er der nu opbakning til en meget begrænset
undtagelse i fra 1. juli 2014 til 31. december 2014.
Derefter vil Cypern følge de almindelige statsstøtte-
regler fra 1. januar 2015. Fra dansk side vil vi afstå
fra at stemme.
9.-14.
-
Punkterne 9 til 14 drejer sig alene om fremskridtsrap-
porter fra formandskabet, som giver en status for for-
handlingerne. Her vil jeg henvise til samlenotatet.
-
Under
siden sidst
vil jeg lige nævne, at jeg sammen
med mine nederlandske og tyske kollegaer under
eventuelt på rådsmødet vil tage dyrevelfærd op. Vi vil
presse Kommissionen til at tage nye initiativer på om-
rådet.
6/6