Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1437440_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. december 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 99 (Alm. del)
Det fremgår af redegørelsen, at udviklingsarbejdet bl.a. skal inddrage spørgsmålet
om sammenhæng til ph.d.-niveauet. Vil ministeren oplyse, hvordan man arbejder
med dette delspørgsmål, herunder hvilke eventuelle udfordringer og muligheder,
ministeren kan se for en bedre sammenhæng mellem masteruddannelse og ph.d.-
niveau?
Svar
Der pågår ikke et selvstændigt arbejde vedrørende sammenhængen mellem ma-
steruddannelse og ph.d.-uddannelse.
Herudover kan jeg oplyse, at adgang til ph.d.-uddannelsen ifølge ph.d.-
bekendtgørelsen niveaumæssigt skal baseres på en kandidatuddannelse. Det frem-
går ligeledes af ph.d.-bekendtgørelsen, at institutionen afgør, hvem der kan optages
som ph.d.-studerende. Det skal fremgå af institutionens regler, hvilke kriterier
institutionen lægger til grund for optagelsen.
Hovedreglen vil være, at ansøgere, der optages på ph.d.-uddannelsen, har en kan-
didatgrad, men universitetet kan ud fra en samlet vurdering af ansøgeren og af-
hængigt af de af universitetet fastsatte regler for optag på ph.d.-uddannelsen, opta-
ge en ansøger på ph.d.-uddannelsen på baggrund af andre, lignende uddannelses-
kvalifikationer. Det er det enkelte universitet, der foretager den faglige vurdering
af, om en ansøger er på kandidatniveau.
Master- og kandidatuddannelser er på samme niveau i Kvalifikationsrammen for
Videregående Uddannelse, men der er væsentlige forskelle mellem de to uddannel-
ser:
En kandidatuddannelse er ordinær videregående uddannelse, der bl.a. skal
kvalificere til videreuddannelse i form af ph.d.-uddannelse. En kandidatud-
dannelse er normeret til to års heltidsstudier (120 ECTS).
Masteruddannelser er efter- og videreuddannelse og skal dermed ikke kvalifi-
cere til anden videreuddannelse. Masteruddannelsen er normeret til et års stu-
dier (60 ECTS-point).
18. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/022621-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437440_0002.png
Når en uddannelse, der som en masteruddannelse er normeret til et års studier (60
ECTS), kan siges at være på niveau med en kandidatuddannelse, der er normeret til
to års heltidsstudier (120 ECTS), skyldes det, at adgang til en masteruddannelse
udover en adgangsgivende uddannelse på mindst bachelorniveau også forudsætter
mindst to års relevant erhvervserfaring på baggrund af den adgangsgivende ud-
dannelse.
Det anføres herom i bemærkningerne til lovforslaget til lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne: ”Derfor
forudsættes det, at erhvervserfaringen baserer sig på de kvalifi-
kationer, der er opnået gennem den adgangsgivende uddannelse. Denne mulig-
hed for at inddrage erhvervs- og livserfaring i et samspil med uddannelsen er
også en væsentlig forudsætning for, at uddannelserne kan tilrettelægges i så rela-
tivt komprimerede, kompetencegivende forløb”.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2