Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af den 14. november 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 73 (Alm. del - bilag 44)
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. november 2014 fra Hans
Krab Koed og Niels Mølgaard vedr. prøveformer i læreruddannelsen, jf. FIV
alm. del - bilag 44.
Svar
I følgeskrivelsen og de fremsendte bilag fra censorformandsskabet rejses en række
problematikker omkring kompetencemålsprøven i udvalgte af læreruddannelsens
fag.
Jeg vil fremhæve følgende hovedproblematikker i henvendelsen:
1.
2.
Behovet for særskilt at kunne vurdere de lærerstuderendes skriftlige kom-
petencer i sprogfagene og matematik.
Udfordringer med at bedømme kompetencemålsprøvens to delprøver,
herunder udfordringer med at give tilbagemeldinger på de studerendes
præstation.
4. december 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/021076-06
Censorformandsskabet foreslår, at disse udfordringer løses ved, at prøvebestem-
melsen for de udvalgte fag lægges om, så der i stedet for to delprøver med én samlet
karakter er to prøver (en skriftlig og en mundtlig) med hver sin karakter.
Jeg er helt enig med censorformandsskabet i, at det selvfølgelig ikke går an, at læ-
rerstuderende får tildelt undervisningskompetence i fag, som de ikke har demon-
streret, at de reelt kan undervise i. Jeg er dog ikke overbevist om, at forslaget fra
censorformandsskabet er den rette løsning på problemet.
Forslaget, som det er præsenteret, bryder umiddelbart med t0 væsentlige princip-
per for den nye læreruddannelse.
For det første er der princippet om, at kompetencemålsprøven angår afdækningen
af, om den studerende har de kompetencer, der skal til for at kunne undervise i sit
fag i folkeskolen.
Side
1/3