Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1428693_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af den 7. november 2014 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 65 (Alm. del - bilag)
Vil ministeren redegøre for forskellen på studerendes opnåede kompetencer på
den ordinære læreruddannelse og e-læringsuddannelsen indenfor
kompetenceområde 1-4 i faget Lærerens Grundfaglighed på læreruddannelsen
(BEK231 bilag 1)?
Svar
I den nye læreruddannelse vurderes den studerende ved de afsluttende kompeten-
cemålsprøver på, hvorvidt vedkommende behersker kompetencemålenes videns-
og færdighedsmål, jf. § 21 i læreruddannelsesbekendtgørelsen. Der differentieres
ikke mellem studerende på ordinære forløb og e-læringsforløb.
Det ligger i aftalen bag den nye læreruddannelse, at der kan være forskellige veje til
samme kompetencemålsprøve. Hensigten er at måle de studerende på, hvad de
kan, og ikke på hvad de har været igennem.
2. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/020374-04
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/1