Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1428664_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. november 2014 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 62 (Alm. del)
Vil ministeren svare på om e-læringsuddannelserne på læreruddannelserne over-
holder bekendtgørelsen (BEK231) §11 om, at undervisningsfagene – ligesom prak-
tikken og professionsbachelorprojektet – skaber kobling mellem teori og praksis,
med henblik på at den studerende erhverver teoretisk funderede praktiske færdig-
heder i at forberede, gennemføre og evaluere undervisningsforløb?
Svar
Jeg har på det forhåndenværende grundlag ingen anledning til at antage, at der i
forbindelse med e-læringsforløb på læreruddannelsen skulle være særlige udfor-
dringer med at opfylde læreruddannelsesbekendtgørelsens § 11.
For nyligt udgav EVA rapporten ”E-læring på læreruddannelsen og sygeplejerske-
uddannelsen” (2014). Heri beskrives blandt andet de særlige fordele og nogle af de
særlige vilkår, der gør sig gældende for e-læringsstuderende, når de skal i praktik.
Rapporten adresserer kun e-læringsforløb på den gamle læreruddannelse, men § 11
i den nye bekendtgørelse bygger i store træk på § 5 stk.2 i den gamle læreruddan-
nelsesbekendtgørelse (jf. BEK nr. 562 af 1. juni 2011). Således vil jeg vurdere, at
rapportens udsagn er en god kilde til information om vilkårene for tilrettelæggelsen
af e-læringsforløb, herunder til hvorvidt e-læringsforløb formår at skabe den i § 11
beskrevne kobling mellem teori og praksis.
I EVA-rapporten påpeges blandt andet, at
”[d]e studerende på e-
læringsuddannelserne følger præcis de samme praktikforløb som studerende på
ordinære uddannelser. Der tages ingen særlige hensyn til, at de studerende har
fulgt uddannelsen via e-læring, og der er mødepligt under praktikforløbet.”
Dette bekræftes i studieordningerne for den nye læreruddannelse. Her er et eksem-
pel fra UC Sjælland: ”Læreruddannelsen
som e-læring er indholdsmæssigt den
samme uddannelse og har den samme rækkefølge i de enkelte fag, som lærerud-
dannelsen på dagstudiet. Den eneste forskel ligger i organiseringen af undervis-
ningen.”
2. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/020374-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428664_0002.png
Videre fremgår det af EVA-rapporten, at
”[t]ilegnelsen af praksisnære professions-
kompetencer på praktikstederne synes at have ens betingelser for både ordinære
studerende og e-læringsstuderende.”
EVA-rapporten peger desuden på, at mange e-læringsstuderende allerede har ar-
bejde i sektoren, fx som lærervikarer, og at dette giver dem særlige fordele, når der
skal skabes sammenhæng mellem uddannelsens teoretiske og praktiske elementer.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2