Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1428647_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. november 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen () stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 61
Ud fra hvilke kriterier har ministeren besluttet, at der ikke kunne laves en fornuftig
dimensionering med anvendelse af de hidtidige dimensioneringsmetoder (regule-
ring af optag)?
Svar
Læreruddannelsen er den eneste uddannelse, der har reguleret optag. Til forskel fra
dimensionering er formålet med reguleret optag ikke at begrænse det samlede an-
tal studiepladser på uddannelsen, men at sikre en regional fordeling af uddannel-
sespladserne. Således hæves antallet af pladser, såfremt antallet af kvalificerede
ansøgere på landsplan overstiger antallet af pladser.
I den allerede eksisterende model for dimensionering af udvalgte erhvervsakademi-
og professionsbacheloruddannelser fastsætter ministeriet som udgangspunkt den
årlige dimensionering på baggrund af seneste års dimensionering samt ansøgnin-
ger fra de enkelte institutioner om eventuelle ændringer. Dimensioneringen fast-
sættes under hensyn til det forventede behov for uddannet arbejdskraft, institutio-
nernes muligheder for at skaffe praktikpladser samt eventuelle økonomiske konse-
kvenser og regionale hensyn.
Målet med den nye, øgede brug af dimensionering er at flytte optaget på uddannel-
ser med systematisk og markant overledighed til uddannelser med bedre jobmulig-
heder. Der er dermed tale om en model, hvor institutionerne på tværs af sektorerne
behandles ens ud fra modellens principper, og hvor der dimensioneres ud fra di-
mittendernes ledighed.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
2. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/020370-04
Side
1/1