Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1426062_0001.png
Ministeren
Gymsprog
Att.: Frank Østergaard
[email protected]
Kære Frank Østergaard
Tak for jeres henvendelse om dimensionering af de videregående uddannelser.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der har været en del tal fremme om konse-
kvenserne i forhold til blandt andet fremmedsprog, som jeg ikke kan genkende.
Men det er korrekt, at fremmedsprog er en af de uddannelsesgrupper, der er udta-
get til dimensionering.
Det skyldes, at fremmedsprog som gruppe – og de enkelte fag i gruppen – har haft
en systematisk og markant overledighed i forhold til dimittender fra andre videre-
gående uddannelser. Det blev derfor meldt ud, at der over en først treårig periode
skulle reduceres 159 pladser i alt på kandidatuddannelserne i fremmedsprog sva-
rende til 53 pladser om året.
Det har hele tiden været op til universiteterne selv at fordele reduktionen inden for
gruppen af fremmedsprog. Den 4. november 2014 blev der etableret et fælles
grundlag mellem Danske Universiteter og jeg om, hvordan optaget på nogle univer-
sitetsuddannelser skal tilpasses. Institutionerne har fået mere fleksibilitet og kan
omfordele reduktionen i optaget mellem de dimensionerede uddannelser, ligesom
de har mulighed for at flytte op til 15 pct. af dimensioneringen til andre, ikke di-
mensionerede uddannelser, under hensyntagen til dimensioneringens klare mål-
sætning om ikke at uddanne til arbejdsløshed.
Det er således institutionernes beslutning, på hvilke uddannelser – inden for di-
mensioneringsmodellens rammer – begrænsningen på optaget mest hensigtsmæs-
sigt kan placeres.
Jeg kender derfor ikke den endelige effekt i forhold til fremmedsprog endnu, her-
under for de sprog, der undervises i i gymnasiet, da det er institutionerne, der skal
foretage den konkrete fordeling på enkeltuddannelser. Universiteterne skal natur-
ligvis inddrage arbejdsmarkedets behov i deres fordeling af dimensioneringen på
konkrete uddannelser. Det er det, der er deres opgave.
Dimensioneringsmodellen evalueres efter tre år, herunder balancen i forhold til
arbejdsmarkedet. Samtidig vil dimittendledigheden, der ligger til grund for dimen-
sioneringen, løbende blive opgjort. Og det er klart, at jeg vil se på den konkrete
26. november 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/019467-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426062_0002.png
dimensionering, hvis den opgjorte dimittendledighed på dimensionerede uddan-
nelser ændres markant.
Endelig vil jeg gerne understrege, at dimensionering af fremmedsprogsuddannel-
serne som gruppe på ingen måde ændrer det forhold, at regeringen er meget opta-
get af at styrke hele fremmedsprogsområdet. Som Bodil Due også henviser til i
vedlagte udtalelse, har regeringen med folkeskolereformen markant styrket frem-
medsprogsundervisningen ved bl.a. at fremrykke engelsk til 1. klasse og 2. frem-
medsprog til 5. klasse, ligesom at vi som led i internationaliseringshandlingsplanen
Øget indsigt gennem globalt udsyn
fra juni 2013 har fokus på vigtigheden af gode
fremmedsprogsuddannelser og vigtigheden af, at studerende på tværs af de videre-
gående uddannelser dygtiggør sig i fremmedsprog, bl.a. via studieophold i udlan-
det.
Regeringens fokus på at styrke fremmedsprogsuddannelserne handler om at skabe
uddannelser af høj kvalitet og relevans. Det kan bestemt godt harmonere med at
skrue lidt ned for optaget de steder, hvor der over en årrække har været uddannet
for mange til arbejdsløshed.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2