Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1419751_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 24. oktober har udvalget efter ønske fra Bertel Haarder (V) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 35 (alm del)
Hvor langt er uddannelsesministeren kommet i sine overvejelser om bl.a. at
gøre det muligt for ansatte ved ESS og MAX4 i Skåne, at bo i Danmark, jf.
samrådet i Uddannelses- og Forskningsudvalget den 10. juni 2014?
Svar
Med etableringen af både ESS og MAX IV i Lund placeres to af verdens bedste og
mest avancererede materialevidenskabelige forskningsfaciliteter i Danmarks
umiddelbare nærhed.
Jeg er optaget af, at udnytte de unikke muligheder dette giver for, at Danmark og
Øresundsregionen kan udvikle sig til et nyt ”materials valley”, altså et af verdens
centre for udvikling af nye avancerede materialer. Skal danske universiteter og
erhverveliv høste gevinsten af det danske medværtskab af ESS, skal vi være parate
til at udnytte de muligheder, som ESS giver. Derfor er det vigtigt, at der kan rekrut-
teres tilstrækkeligt med forskere og virksomheder, der ved hvordan neutrontekno-
logien virker.
For så vidt angår opholdsreglerne oplyser Beskæftigelsesministeriet:
”Med aftale om en reform af international rekruttering får forskere fra tredjelande
væsentligt bedre vilkår. Forskere får blandt andet mulighed for at være ansat på
flere forskningsprojekter på samme tid både på universiteter i Danmark og univer-
siteter i udlandet, kravet om fuldtidsarbejde afskaffes, og forskere på korttidsop-
hold fritages for arbejdstilladelse i op til 3 måneder.
Det betyder, at en forsker fx vil kunne få opholds- og arbejdstilladelse til deltidsar-
bejde som forsker ved en dansk forskningsinstitution. Der stilles ikke krav om et
bestemt timeantal ved den danske forskningsinstitution. Forskeren kan vælge at
bosætte sig i Danmark og sideløbende arbejde ved fx ESS i Lund. Hermed bevares
en forskningsmæssig tilknytning til Danmark, så det sikres, at viden smitter af på
danske universiteter og virksomheder.
13. november 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/019135-11
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419751_0002.png
Samlet set imødekommer reformen således de væsentligste dele af de rejste pro-
blemstillinger relateret til ESS-projektet.
Som reglerne er indrettet i dag, er det ikke muligt at få en opholdstilladelse i Dan-
mark alene på baggrund af en ansættelseskontrakt i et andet land. Dette er der ikke
ændret på med den politiske aftale.
Det vil bryde med det normale udgangspunkt for at få opholdstilladelse til beskæf-
tigelse i Danmark, at der er tale om personer, der ingen erhvervsmæssig tilknytning
har til landet. Der er derfor behov for at undersøge en række faktorer nærmere, så
som hvordan det udlændingeretligt kan afgrænses, hvilke betingelser der skal være
knyttet til en sådan opholdstilladelse, herunder hvilket selvforsørgelseskrav, der
skal stilles, om der skal være mulighed for at medbringe medfølgende familie mv.
En løsningsmodel forudsætter desuden, at der indgås dialog med de svenske myn-
digheder herom.”
Med henblik på at tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrundlag for en even-
tuelt kommende løsning, der muliggør at ansatte ved ESS i Lund fra lande uden for
EU/EØS kan få opholdstilladelse til at bo i Danmark, skal der foretages en nærme-
re analyse af de økonomiske og juridiske konsekvenser af en sådan ordning. I mod-
sætning til de eksisterende opholdsordninger til beskæftigelse i Danmark, hvor den
danske stat som udgangspunkt modtager skatteindtægter fra opholdskortindeha-
vernes beskæftigelse i Danmark, vil en opholdsordning til at bo i Danmark på bag-
grund af ansættelse ved ESS i Sverige være af en art, hvor størstedelen af person-
gruppen formentlig vil blive indkomstbeskattet i Sverige.
I vurderingen af effekten for det danske samfund og de offentlige finanser af en
sådan ordning skal en række parametre således tages i betragtning, herunder skat-
teindtægter samt træk på de offentlige ydelser inden for sundhed, pleje, uddannel-
se, overførsler mv.
En vurdering af den isolerede effekt af en sådan ordning på de offentlige finanser
skal dernæst sammenholdes med de overordnede positive effekter, som forventes
for danske universiteter og dansk erhvervsliv af etableringen af ESS i Lund.
Yderligere skal det bemærkes, at ESS og MAX IV er to meget forskellige institutio-
ner. ESS søges etableret som et europæisk forskningsinfrastruktur konsortium, en
såkaldt ERIC, der ejes i fælleskab af de europæiske partnerlande. MAX IV er en
svensk forskningsfacilitet og derfor fokuseres der i første omgang på at finde en
løsning for ansatte på ESS.
Der er ultimo september 2014 indsendt ansøgning til Europa-Kommissionen om at
etablere ESS som et europæisk forskningsinfrastruktur konsortium. Det forventes,
at der modtages svar på ansøgningen primo 2015. Jeg forventer i forlængelse heraf
at kunne præsentere resultatet af ovennævnte analysearbejde vedr. de økonomiske
og juridiske konsekvenser af at muliggøre, at ansatte ved ESS i Lund fra lande uden
for EU/EØS kan få opholdstilladelse til at bo i Danmark på baggrund af beskæfti-
gelse ved ESS i Lund.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419751_0003.png
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3