Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 23. oktober 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 34 (Alm. del - bilag)
”I forlængelse af Socialpædagogernes forslag til et nationalt forskningsprogram på
det socialpædagogiske område, bedes ministeren redegøre for, i hvilket omfang der
allerede i dag foretages forskning på (del)områderne, som foreslået i Socialpæda-
gogernes forskningsprogram, og herunder oplyse i hvilket regi denne forskning i
givet fald foretages, og hvor mange midler der er afsat til denne?”
Svar
Indholdet i Socialpædagogernes forslag til forskningsprogram retter sig i over-
skriftsform mod følgende tre områder:
1)
Organisations- og arbejdsformer:
Videnbaseret praksis, videnproduktion og
videnanvendelse i det socialpædagogiske arbejde. Hvordan videnbaseres det
socialpædagogiske arbejde i højere grad end i dag?
2)
Børn og unge:
Anbragte børn og unge, deres dannelse af relationer og netværk,
skolegang og fritidsliv. Hvordan skabes de bedste rammer for udsatte og an-
bragte børn og unge i hverdagen?
3)
Voksne mennesker med funktionsnedsættelser og særlige sociale problemer:
Sociale netværk og deltagelse i fællesskaber, uddannelse og arbejde. Hvordan
støttes der bedst op om disse mennesker, så de bedst mestrer egne liv og res-
sourcer?
Kortlægning af dansk social- og velfærdsforskning
Det er ikke i den eksisterende forsknings- og innovationsstatistik muligt at udtræk-
ke data på et detaljeringsniveau, som beskrevet ovenfor. I september 2012 offent-
liggjorde Uddannelses- og Forskningsministeriet imidlertid sammen med Social-
ministeriet en ”Kortlægning af dansk social- og velfærdsforskning”, som giver et
billede af forskningen på området baseret på 2009-tal. Kortlægningen blev afgræn-
set til kun at belyse samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning og inddrog
således ikke f.eks. sundhedsforskning eller teknisk hjælpemiddelforskning.
Af kortlægningen (s. 32) fremgår det, at ”De største tematiske forskningsområder
er udsatte børn og unge, integration samt sociale forhold på arbejdsmarkedet, og
analysen tyder på, at forskningen på disse områder er øget markant de seneste 10
år”. Samtidig viser kortlægningen, at de tematiske områder er meget spredt, og
gennemsnitligt beskæftiger ca. 2 årsværk sig pr. forskningsenhed med et tematisk
område. Det fremgår eksempelvis, at forskning og udvikling (FoU) inden for områ-
14. november 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/019021-02
Side
1/4