Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1533585_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 29. april 2015 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 224 (alm. del)
Vil ministeren – under henvisning til besvarelsen af FIV alm. del – spørgsmål
127 – oplyse, om ministeren har kendskab til, hvad årsagen er til, at markant
færre studenter fra IB-uddannelserne i Danmark ( ca. 52 %) kommer ind på
universiteterne sammenlignet med f.eks. STX ( ca. 76 %), og vil ministeren,
såfremt årsagen ikke kendes, igangsætte en undersøgelse, således at der
kan sættes ind over for problemet?
Svar
Spørgsmålet om optagelse af IB-studenter på videregående uddannelser i Danmark
er velbelyst.
Således offentliggjorde en tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra
Undervisningsministeriet og Videnskabsministeriet i 2011 en analyse af, om der var
barrierer for ansøgere med en IB ved optag på en videregående uddannelse. Analy-
sen behandlede de forhold, som IB-studenter, deres forældre, lærere og skoler især
har peget på i henvendelser til de to ministerier.
IB Diploma er en adgangsgivende eksamen på linje med en dansk gymnasial eksa-
men. Det fremgår af analysen, at ansøgere med en IB Diploma fra Danmark kan
opfylde adgangskravene til videregående uddannelser i Danmark, idet de har mu-
lighed for at vælge fag, som imødekommer krav til fag og niveauer.
Hvis der er flere kvalificerede ansøgere, end der er studiepladser, bliver forudsæt-
ningerne hos de øvrige ansøgere afgørende, da kun en vis andel af ansøgerne kan
optages.
Det kan i denne sammenhæng fremhæves, at ved ansøgning via Den Koordinerede
Tilmelding i 2014, havde 25 procent af ansøgerne med en IB fra Danmark som
adgangsgivende eksamen søgt en uddannelse med en adgangskvotient på 10 eller
derover som 1. prioritet, mens det for ansøgerne med en almen studentereksamen
var 18 procent. Der er således en større andel af ansøgere med en IB fra Danmark,
der søger mod uddannelser med høj adgangskvotient, end tilfældet er for ansøgere
med en almen studentereksamen.
26. maj 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/011040-04
Side
1/2
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om, at markant færre studenter fra IB-uddannelserne i Danmark kommer ind på universiteterne sammenlignet med f.eks. STX, til uddannelses- og forskningsministeren
1533585_0002.png
Endvidere bemærkes, at IB er en international gymnasial uddannelse, der giver
adgang til videregående uddannelser i Danmark såvel som i udlandet, og at ansø-
gerne samtidig kan have søgt uddannelser i andre lande. Ansøgere, der optages i
udlandet, eller af andre grunde ikke længere ønsker optagelse, kan annullere deres
ansøgning. Denne gruppe medregnes blandt andelen af ikke-optagne i ministeriets
opgørelse, jf. svar på FIV alm del spm. 127.
Jeg følger løbende antallet af ansøgere, der hvert år ikke tilbydes optagelse på en
studieplads. Det gælder både for ansøgere med en IB og øvrige ansøgere. Ansøgere,
der ikke tilbydes en studieplads, kan opdeles i afviste og afmeldte ansøgere. Afviste
ansøgere omfatter ansøgere til adgangsbegrænsede uddannelser, der lever op til
adgangskravene, men som enten ikke har et højt nok karaktergennemsnit i forhold
til adgangskvotienten i kvote 1, eller som af institutionerne ikke er blevet prioriteret
højt nok til optagelse i kvote 2. Afmeldte ansøgere omfatter personer, der ikke op-
fylder adgangskravene eller som på eget initiativ annullerer deres ansøgning.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2