Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. april 2015 har udvalget efter ønske fra Rasmus Prehn (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 216 (Alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvor mange private eksterne midler (fra såvel fonde som
erhvervsliv), der sidste år blev fundraiset på henholdsvis Danmarks
Designskole i København og Designskolen i Kolding? Beløbet bedes opgjort pr.
studerende.
Svar
Danmarks Designskole blev i 2011 lagt sammen med Kunstakademiets Arkitektsko-
le og Kunstakademiets Konservatorskole. I 2010 var Danmarks Designskole endvi-
dere blevet sammenlagt med Glas- og Keramikskolen på Bornholm. Sammenlæg-
ningen indebar, at konservator-, arkitekt-, og designuddannelserne samt kunst-
håndværkeruddannelsen inden for glas og keramik blev samlet på én institution –
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konserve-
ring (KADK).
På grund af sammenlægningen er det siden sammenlægningen i 2011 ikke muligt at
udskille særskilte tal i KADK’s regnskab for designuddannelsen.
På uddannelsesområdet vedrører fundraising af eksterne midler typisk tilsagn om
økonomisk støtte til en aktivitet til afholdelse enten i samme år eller over flere år.
Derfor er der ikke nødvendigvis overensstemmelse mellem det beløb, der fundrai-
ses i et givent år og indtægtsførelsen af det. Forstået således, at hvis et projekt
strækker sig over flere år, så skal de fundraisede midler indtægtsføres i de år, hvor
projektet afvikles.
Fundraisede eksterne midler indgår ikke særskilt i årsrapporterne. Den indtægts-
førte del af de fundraisede midler indgår under kategorien eksterne indtægter, som
desuden omfatter indtægtsdækket virksomhed, salg af bøger betalingsstuderende
etc.
13. maj 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/009947-06
Side
1/2