Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
15. april 2015
I brev af 7. april 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 211 (Alm. del)
Vil ministeren redegøre for, hvilke økonomiske beregninger der ligger til grund
for ministerens udsagn i deadline på DR den 30. marts 2015 om, at udenlandske
EU-borgere, der studerer i Danmark og modtager dansk SU, udgør en
økonomisk gevinst for Danmark, herunder for hvor stor denne økonomiske
gevinst er, hvis den udenlandske studerende efter endt uddannelse, får et job
i Danmark vs. ikke får job i Danmark efter endt uddannelse?
Svar
Mit udsagn i Deadline på DR den 30. marts 2015 byggede hovedsagligt på bereg-
ninger gennemført af DREAM (Danish Rationel Economic Agents Model), der er en
uafhængig institution finansieret af Finansministeriet samt Økonomi- og Inden-
rigsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har fået gennemført en DREAM-analyse,
som opstiller et regneeksempel over den samfundsøkonomiske effekt af at modtage
internationale studerende på kandidatuddannelser, hvis flere af disse modtager SU,
og hvis flere af dem udvandrer end i tidligere gennemførte DREAM-analyser. Den-
ne version af analysen blev gennemført efter EU-domstolens afgørelse i sag C-
46/12, L.N. af 21. januar 2013, der medførte en ændring af praksis for tildeling af
SU således, at EU/EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at
studere, har ret til SU, hvis de samtidig har status som vandrende arbejdstagere. I
analysen beregnede DREAM den samfundsøkonomiske effekt, hvis henholdsvis 40
og 60 pct. af EU/EØS-studerende modtager SU.
DREAM-analysen viser – under de givne antagelser – at ved en årlig tiltrækning af
1.000 flere EU/EØS-studerende, hvad enten 40 pct. eller 60 pct. modtager SU, er
der fortsat en varig forbedring af de offentlige finanser. I scenariet, hvor 40 pct. af
de studerende fra EU/EØS-lande modtager SU, ses således en årlig varig forbed-
ring af den offentlige saldo på 0,42 mia. kr. i 2012-niveau, mens forbedringen ud-
gør 0,415 mia. kr. årligt, hvis 60 pct. modtager SU. Andelen af EU/EØS-
studerende, der modtager SU, har således ikke en væsentlig indvirkning på den
estimerede samfundsøkonomiske effekt af flere EU/EØS studerende.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/009126-04
Side
1/2