Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1518821_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
15. april 2015
I brev af 7. april 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 211 (Alm. del)
Vil ministeren redegøre for, hvilke økonomiske beregninger der ligger til grund
for ministerens udsagn i deadline på DR den 30. marts 2015 om, at udenlandske
EU-borgere, der studerer i Danmark og modtager dansk SU, udgør en
økonomisk gevinst for Danmark, herunder for hvor stor denne økonomiske
gevinst er, hvis den udenlandske studerende efter endt uddannelse, får et job
i Danmark vs. ikke får job i Danmark efter endt uddannelse?
Svar
Mit udsagn i Deadline på DR den 30. marts 2015 byggede hovedsagligt på bereg-
ninger gennemført af DREAM (Danish Rationel Economic Agents Model), der er en
uafhængig institution finansieret af Finansministeriet samt Økonomi- og Inden-
rigsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har fået gennemført en DREAM-analyse,
som opstiller et regneeksempel over den samfundsøkonomiske effekt af at modtage
internationale studerende på kandidatuddannelser, hvis flere af disse modtager SU,
og hvis flere af dem udvandrer end i tidligere gennemførte DREAM-analyser. Den-
ne version af analysen blev gennemført efter EU-domstolens afgørelse i sag C-
46/12, L.N. af 21. januar 2013, der medførte en ændring af praksis for tildeling af
SU således, at EU/EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at
studere, har ret til SU, hvis de samtidig har status som vandrende arbejdstagere. I
analysen beregnede DREAM den samfundsøkonomiske effekt, hvis henholdsvis 40
og 60 pct. af EU/EØS-studerende modtager SU.
DREAM-analysen viser – under de givne antagelser – at ved en årlig tiltrækning af
1.000 flere EU/EØS-studerende, hvad enten 40 pct. eller 60 pct. modtager SU, er
der fortsat en varig forbedring af de offentlige finanser. I scenariet, hvor 40 pct. af
de studerende fra EU/EØS-lande modtager SU, ses således en årlig varig forbed-
ring af den offentlige saldo på 0,42 mia. kr. i 2012-niveau, mens forbedringen ud-
gør 0,415 mia. kr. årligt, hvis 60 pct. modtager SU. Andelen af EU/EØS-
studerende, der modtager SU, har således ikke en væsentlig indvirkning på den
estimerede samfundsøkonomiske effekt af flere EU/EØS studerende.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/009126-04
Side
1/2
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om redegørelse for, hvilke økonomiske beregninger der ligger til grund for ministerens udsagn i deadline på DR den 30. marts 2015 om, at udenlandske EU-borgere, der studerer i Danmark og modtager dansk SU, udgør en økonomisk gevinst for Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1518821_0002.png
Til gengæld peger analysen på, at det har en markant negativ påvirkning af den
samfundsøkonomiske effekt af flere EU/EØS studerende, hvis det ikke lykkes at
fastholde de internationale studerende efter fuldført uddannelse. Hvis udvan-
dringstilbøjeligheden stiger med 20 pct., falder den årlige forbedring af den offent-
lige saldo således til 0,34 mia. kr. årligt (sammenlignet med 0,42 mia. kr., jf. oven-
for).
Det har altså noget større betydning for den samfundsøkonomiske effekt af flere
internationale studerende, om de fastholdes i Danmark efter fuldført kandidatud-
dannelse, end det har, om de får SU under deres kandidatuddannelse.
DREAM-analysen offentliggjort i 2014 findes på ministeriets hjemmeside:
http://ufm.dk/publikationer/2014/dream-analyse
Desuden refererede jeg i Deadline til tænketanken DEA’s samfundsøkonomiske
analyse af internationale studerende, der blev offentliggjort i februar i år. DEA be-
regner her konsekvensen for de offentlige udgifter af internationale studerende på
danske videregående uddannelser. Analysen konkluderer, at den offentlige sektor
har en fortjeneste på ca. 27.000 kr. pr. international studerende. Det skal bemær-
kes, at beregningerne her baseres på internationale studerende, der dimitterede fra
1996 til 2008, dvs. før LN-dommen. Det forholder sig dog sådan, at DEA’s analyse
formentlig underestimerer gevinsten ved internationale studerende, idet der f.eks.
ikke er indregnet moms eller indirekte skatter, samtidig med at andelen, som mod-
tager SU, har mindre betydning for gevinstens størrelse, jf. DREAM-analysens re-
sultater. Perioden for DEA’s analyse har således ikke umiddelbart betydning for
den overordnede konklusion.
I DREAM-analysen beregnes effekten af tilgangen af internationale studerende ud
fra en antagelse om, at de har samme tilknytning til arbejdsmarkedet som øvrige
vestlige indvandrere i Danmark. Der er ikke mulighed for at opdele beregningen på
en effekt i forhold til de som får beskæftigelse, og de som ikke får beskæftigelse.
Både DREAM- og DEA-analysen understreger, at det er af afgørende betydning for
de samfundsøkonomiske konsekvenser af tilgangen af internationale studerende, at
det lykkes at fastholde en høj andel af internationale studerende på det danske
arbejdsmarked efter endt uddannelse.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2