Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1519444_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 23. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 207
Ministeren bedes oplyse, hvilke markedsføringsinitiativer de enkelte universiteter,
professionshøjskoler og erhvervsakademier har i udlandet – herunder hvilke øko-
nomiske og personalemæssige ressourcer, der anvendes hertil?
Svar
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke oplysninger om de enkelte univer-
siteter, professionshøjskoler og erhvervsakademiers samlede internationale mar-
kedsføringsaktiviteter og ressourceforbruget hertil.
Følgende kan oplyses om markedsføringsinitiativer, som Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet har igangsat og tager del i:
Det er regeringens målsætning, at Danmark skal tiltrække de dygtigste internatio-
nale studerende. Derfor offentliggjorde regeringen i 2014 anden halvdel af hand-
lingsplan for internationalisering på uddannelsesområdet ”Danmark
– et attrak-
tivt uddannelsesland. Sådan tiltrækker og fastholder Danmark talenter fra ud-
landet”.
Handlingsplanen indeholder en række initiativer med henblik på at styrke
og målrette markedsføringen af danske uddannelser internationalt.
Som det fremgår af handlingsplanen, er et væsentligt element i markedsføringen af
danske uddannelser internationalt hjemmesiden
www.studyindenmark.dk,
der
drives af Styrelsen for Videregående Uddannelser. Ressourceforbruget til drift af
hjemmesiden var i 2014 cirka 1,3 mio. kr., hvoraf de 1,1 mio. kr. blev finansieret af
bidrag fra uddannelsesinstitutionerne. Hjemmesiden har som formål at styrke dan-
ske videregående uddannelsesinstitutioner og uddannelsers synlighed på det globa-
le uddannelsesmarked.
Herudover har Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsat programmet Top
Talent, som indledtes i Kina i 2011, i Brasilien i 2013 og i Indien i 2014. Top Talent
programmet indeholder bl.a. markedsføring af Danmark som uddannelses- og kar-
riereland. Programmet er drevet af efterspørgsel fra de danske videregående ud-
dannelsesinstitutioner og virksomheder og har bl.a. fokus på at tiltrække talenter til
Danmark.
16. april 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/008153-04
Side
1/2
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om, hvilke markedsføringsinitiativer de enkelte universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier har i udlandet, til uddannelses- og forskningsministeren
1519444_0002.png
Foruden de videregående uddannelsesinstitutioner deltager danske virksomheder
for at markedsføre Danmark og tiltrække potentielle kandidater til f.eks. deres gra-
duate programmer.
Uddannelsesinstitutioner og danske virksomheder, der deltager i Top Talent, bi-
drager med en brugerbetaling på ca. 20.000 kr. per land, som er med til at finan-
siere logistikken, eksempelvis lokaleleje og transport. Dertil kommer et tilskud til
programmet fra Uddannelses- og Forskningsministeriet i 2015 på ca. 1,3 mio. kr.
fordelt på de tre lande. Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke indsigt i
institutionernes eventuelle yderligere udgifter i forbindelse med Top Talent.
Styrelsen for Videregående Uddannelser koordinerer derudover de danske videre-
gående uddannelsesinstitutioners deltagelse i de internationale uddannelseskonfe-
rencer EAIE i Europa og fra 2015 NAFSA i Nordamerika. Konferencerne giver de
videregående uddannelsesinstitutioner mulighed for at promovere deres uddannel-
sestilbud over for udenlandske partnere samt at deltage i en bred vifte af sessions
og workshops om uddannelsesrelevante temaer. Institutionerne deltager typisk
med flere ansatte, og i 2014 brugte de deltagende institutioner ca. 15.000 kr. hver
på direkte udgifter til standen på NAFSA og 7.400 kr. hver på standen på EAIE.
Styrelsen har ikke oplysninger om institutionernes samlede udgifter til deltagelse i
disse konferencer.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2