Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1518192_0001.png
Ministeren
Marie Bagge Peuliche
E-mail:
[email protected]
Emne: Svar på henvendelse om specialeskrivning på universiteterne
Kære Marie Bagge Peuliche
Tak for din e-mail af 12. marts 2015 med brev om specialeskrivning på universi-
tetsuddannelserne.
Jeg går ud fra, at din henvendelse har sammenhæng med den del af SU-reformen,
der vedrører rammerne for studiegennemførelse, og hvor det bliver slået fast, at
studerende, der har søgt optagelse på en heltidsuddannelse, også reelt skal være
heltidsstuderende.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er nyt, at uddannelserne og undervisningen
skal tilrettelægges på en måde, så de studerende kan gennemføre 60 ECTS-point
om året, hvilket svarer til 1 års fuldtidsstudium. Men desværre har det vist sig, at alt
for mange studerende bliver unødigt forsinkede undervejs. Derfor stiller vi med
reformen krav til både studerende og uddannelsesinstitutioner, så de studerendes
muligheder for at gennemføre på normeret tid understøttes.
Et års fuldtidsstudium udgør 60 ECTS-point og angiver den arbejdsindsats, som
skal til for at opnå et fastsat læringsudbytte. Der findes ikke regler fra centralt hold,
som bestemmer, hvor lang tid i måneder eller dage, den studerende skal have til at
udarbejde sit speciale, dvs. fra påbegyndelsestidspunktet til afleveringstidspunktet.
Det er derfor universitetet selv, der fastlægger den nærmere tilrettelæggelse af spe-
cialevejledning og specialeskrivning m.v. Det afgørende er, at specialet i sin helhed
får et omfang, der i arbejdsbelastning svarer til de ECTS-point, som er fastsat for
specialet i studieordningen.
En kandidatuddannelse, der er normeret til 120 ECTS-point, skal som heltidsud-
dannelse tilrettelægges sådan, at den studerende kan gennemføre sin uddannelse
fra 1. september og afslutte den 22 måneder senere. Det vil sige enten med udgan-
gen af juni, eller fra 1. februar og afslutte den 24 måneder senere, det vil sige med
udgangen af januar. Disse regler har været gældende siden 1993. Reglerne hænger
sammen med, at Statens Uddannelsesstøtte udbetales månedsvis i de nævnte antal
måneder, hvis der er tale om en kandidatuddannelse. Der er med reformen af
rammerne for studiegennemførelse ikke foretaget ændringer heri.
Det er universitetets ledelse, der har ansvaret for tilrettelæggelse af undervisning
og af prøver og anden bedømmelse, der indgår i eksamen, herunder kandidatspeci-
alet, og i denne opgavevaretagelse skal studienævnet og studielederen inddrages.
Derfor vil jeg anbefale dig at kontakte de studerendes repræsentanter i studienæv-
net med henblik på at få rejst de kvalitetsspørgsmål i forbindelse med tilrettelæg-
gelsen og bedømmelsen af kandidatspecialet, som du omtaler, i studienævnet.
Side
1/2
14. april 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/007131-04
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1518192_0002.png
Det er også universitetets ledelse, der har ansvaret for, at den studerende hvert
studieår tilmeldes fag og dertil hørende prøver svarende til 60 ECTS-point. I de
centralt fastsatte regler herom er der naturligvis også åbnet mulighed for, at uni-
versitetet kan dispensere herfra, når der foreligger usædvanlige forhold, der f.eks.
vil være tilfældet, hvis en studerende har fået forhåndsmerit til et udlandsophold,
og dette ophold ligger forskudt i forhold til semestre eller studieår i Danmark.
Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser, også kaldet Kva-
litetsudvalget, har i deres 2. rapport fra november 2014 påpeget, at hovedparten af
de studerende i gennemsnit anvender ca. 35 timer om ugen på deres studium i
løbet af undervisningsåret. Et niveau som også genfindes i andre undersøgelser af
de studerendes ugentlige timeforbrug. Det er efter min mening ikke godt nok, og
derfor forventer jeg også, at vi med fremdriftsreformen kan forøge den tid, de stu-
derende bruger på deres studie.
Når vi i regeringen ønsker at undgå, at studietiden bliver unødigt lang, betyder det
efter min mening ikke en ringere uddannelseskvalitet. Jeg mener tværtimod, at det
vil gavne mange studerende, at de bliver mødt med krav om fuldtidsstudier, så de i
højere grad fokuserer på studierne og bruger mere tid på at fordybe sig i deres ud-
dannelse.
Jeg er enig i, at kandidatspecialet er en central del af en kandidatuddannelse, idet
det skal dokumentere færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder
under arbejdet med et fagligt afgrænset emne. Med fremdriftsreformen er det hel-
ler ikke tanken at slække på de faglige og indholdsmæssige krav til specialet, men
alene at stille krav til både studerende og universiteterne, så de studerendes mulig-
heder for at gennemføre på normeret tid understøttes.
Jeg har sendt en kopi af dette svar til Folketingets Uddannelses- og Forskningsud-
valg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2