Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 200 (Alm. del)
Hvilken påvirkning forventer ministeren, at fremdriftsreformen vil få i forhold til
andelen af stressramte studerende, i forhold til de studerendes gennemførelse, og i
forhold til andelen af studerende der gennemfører, som kommer fra ’uddannelses-
fremmede hjem’?
Svar
Det var en af hensigterne bag reformerne for SU og studiefremdrift, at flere unge
skulle begynde på en uddannelse og blive færdig i en tidligere alder. Det er fortsat
min forventning, at flere og flere på de videregående uddannelser vil få en kortere
studietid.
Det er ikke min forventning, at det forhold, at de studerende skal studere på fuld
tid, vil betyde færre, der gennemfører. Jeg mener tværtimod, at det vil gavne nogle
studerende, at de bliver mødt med krav om fuldtidsstudier, så de i højere grad fo-
kuserer på studierne og bruger mere tid på at fordybe sig i deres uddannelse. Der
vil uden tvivl være tale om en kulturændring på nogle uddannelser, især på uddan-
nelser med lange studietider, men det var også en intention med reformen.
Det vil som hidtil være uddannelsesstedernes ansvar at støtte de studerende, der i
dag og fremover måtte opleve problemer med stress. Og en af flere måder til at
mindske risikoen for det er at få etableret gode studiemiljøer for de studerende. Det
kan angå de faglige forhold, f.eks. at skabe mere faste holdstrukturer og bedre
sammenhænge i undervisningen, men det kan også være ved at sikre faciliteter til
sociale arrangementer mv.
Hvad angår studerende fra såkaldt ’uddannelsesfremmede hjem’, vil jeg nævne, at
Aalborg Universitet er det universitet i landet, hvor langt den største andel af deres
nye studerende – omkring 80 pct. – kommer fra ikke-akademiske hjem. Aalborg
Universitet er samtidig det universitet med de korteste studietider på ca. 5 år i gen-
nemsnit for et samlet bachelor- og kandidatforløb. En af årsagerne til det er, at
universitetet prioriterer at sikre klare og tydelige rammer og aktiviteter for deres
studerende fra første studiedag. Det ville være fint, hvis studiefremdriftsreformen
kan få en lignende effekt på øvrige institutioner.
13. april 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/007472-04
Side
1/2