Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 194 (Alm. del)
I forlængelse af ovenstående to ECTS-spørgsmål bedes ministeren svare på, om det
er korrekt, at en fastsættelse af modulerne i faget Lærerens Grundfaglighed til 20
ECTS-point ikke vil ændre andet i uddannelsen, end færre, men større moduler i
netop dette fag?
Svar
En fastsættelse af modulerne i Lærerens Grundfaglighed til præcis 20 ECTS point
vil betyde en væsentlig reduktion i professionshøjskolernes mulighed for at tilrette-
lægge læreruddannelsen efter faglige hensyn.
Forslaget kan vise sig særligt problematisk, idet det vil medføre, at de fire kompe-
tenceområder under Pædagogik og lærerfaglighed ikke længere kan tilrettelægges i
særskilte moduler, såfremt professionshøjskolerne måtte finde dette fagligt rele-
vant.
Endvidere vil forslaget betyde, at professionshøjskolerne ikke længere kan tildele
10 ekstra ECTS point til Lærerens Grundfaglighed, således at området udvides fra
60 til 70 ECTS point. Hvis forslaget blev imødekommet skal rammen være delelig
med 20, hvilket betyder, at professionshøjskolerne er forpligtede til at vælge enten
60 eller 80 ECTS point for Lærerens Grundfaglighed.
Forslaget vil således reducere uddannelsens fleksibilitet betydeligt.
23. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/006942-04
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/1