Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 193 (Alm. del)
I forlængelse af spørgsmålet om ECTS-point bedes ministeren svare på, om det er
korrekt, at professionshøjskolerne allerede i dag netop har muligheden for at bruge
80-ECTS-point til faget Lærerens Grundfaglighed, som så vil tage ECTS-point fra
enten bachelorfaget, eller fra undervisningsfagene. Således, at eksempelvis tre un-
dervisningsfag kan opnås med 120 ETCS-point fordelt på hhv. 40 ECTS-point på
hvert undervisningsfag?
Svar
I henhold til aftalen af 1. juni 2012 om Reform af læreruddannelsen består lærer-
uddannelsen af nedstående grundstruktur på i alt 240 ECTS point:
Lærerens Grundfaglighed: 60 ECTS point
Undervisningsfagene: 140 ECTS point
Praktik: 30 ECTS point
Bachelorprojektet: 10 ECTS point
23. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr. 15/006942-04
Strukturen giver derudover mulighed for at flytte op til 20 ECTS point fra under-
visningsfagene til hhv. Lærerens Grundfaglighed, som kan øges med op til 20 ECTS
point, og/eller bachelorprojektet, som kan øges med op til 10 ECTS point. Efter
omfordelingen af ECTS point skal summen fortsat være præcis 240 ECTS point.
I praksis har professionshøjskolerne valgt at øge bachelorprojektet til 20 ECTS
point ved at flytte 10 ECTS point fra undervisningsfagene. Hvis Lærernes Grund-
faglighed skal øges til 80 ECTS point, kræver det således – i forhold til professions-
højskolernes nuværende praksis - at der både flyttes 10 ECTS point fra undervis-
ningsfagene og 10 ECTS point fra bachelorprojektet til Lærernes Grundfaglighed.
I henhold til § 23, stk. 2, 3. pkt. i læreruddannelsesbekendtgørelsen skal professi-
onshøjskolerne beskrive i studieordningen, hvor mange ECTS-point, der skal til for
at kunne indstille sig til afsluttende prøve i de forskellige fag. Det er således profes-
sionshøjskolernes fagligt begrundede beslutning, om det er mest hensigtsmæssigt,
at en studerende kan opnå undervisningskompetence i tre undervisningsfag på
baggrund af 120 ECTS point eller om der skal mere til.
Side
1/2