Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1513535_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. marts 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 186 (Alm. del)
Vil ministeren kort orientere udvalget om udviklingen af SEA-modellen, herunder
om bortfaldet af nedskrivninger/nedslag for f.eks. forældelse, samt kommentere de
stærkt øgede "leje" udgifter, som Københavns Universitet forventer de kommen¬de
år for universitetets bygninger, som ikke ejes af universitetet.
Svar
Jeg har indhentet svar fra klima-, energi- og bygningsministeren, der oplyser føl-
gende:
"Ang. nedskrivninger/nedslag for f.eks. forældelse
Muligheden for forældelse er ikke bortfaldet under SEA-ordningen. Tværtimod
bruges der i perioden 2010-2017 3 mia. kr. finansieret af ejendomsvirksomheden til
imødegåelse af funktionel forældelse ved en modernisering af universiteternes la-
boratoriefaciliteter.
Der er afsat i alt 6 mia. kr. til investeringer i universiteternes laboratorier, heraf 2,4
kr. til Københavns Universitet. Halvdelen af den samlede laboratoriebevilling på 6
mia. kr. finansieres af Uddannelses- og Forskningsejendomsvirksomhedens tidlige-
re og fremtidige interne overskud.
Det interne overskud anvendes blandt andet til funktionel forældelse. Da det inter-
ne overskud i perioden 2010 til ca. 2017 således i meget vidt omfang er disponeret
til laboratoriegenopretningerne, er det tilkendegivet, at det finansielle råderum for
at gennemføre anden nedskrivning er begrænset.
Ang. de stærkt øgede "leje" udgifter
Københavns Universitet har i "Sagsnotat: Bygningsselveje – hvorfor?", dateret 19.
februar 2015, til Uddannelses- og Forskningsudvalget oplyst at "SEA-
ekstraomkostninger for KU" vil stige fra 0 kr. i 2014 til 85 mio. kr. i 2024.
Omkostningerne ved SEA i forhold til et eventuelt selveje vil afhænge af de konkre-
te vilkår for et eventuelt selveje, hvilket pt. er under afklaring.
27. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/005952-03
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513535_0002.png
Københavns Universitet har ved brev af 12. marts 2015 oplyst til Bygningsstyrelsen,
at tallene fremkommer ved, at universitetet har sammenlignet SEA-huslejen over
årene med de anslåede omkostninger ved bygningsselveje ved de af Københavns
Universitet ønskede vilkår for købspris og finansiering, hvilket indebærer en købs-
pris på 9 mia. kr.
Det kan oplyses, at den bogførte værdi af den udlejede bygningsmasse til KU inkl.
igangværende byggearbejder udgør 13,5 mia. kr. og er således væsentligt højere end
den af universitetet forudsatte købspris. Det bemærkes, at Københavns Universi-
tets opgørelse udelader en række byggeprojekter.
Samlet er udviklingen i KU’s husleje primært bestemt af den løbende udvikling i
nettoprisindekset og af de beslutninger, KU træffer om opsigelse eller indgåelse af
nye lejemål under SEA-ordningen. De stærkt øgede huslejeudgifter, som KU har
anført, fremkommer således efter det oplyste ved at sammenligne den gældende
husleje med den udgift, som KU vil have til bygningerne, hvis universitetet overta-
ger dem på de vilkår, som universitetet selv har foreslået.
Ang. udvikling af SEA-modellen
Den 1. januar 2001 overgik en række af statens bygninger til administration un¬der
den statslige huslejeordning (SEA-ordningen). Forinden overgangen til huslejeord-
ningen blev de statslige ejendomme værdisat af et uafhængig valuarfirma ud fra en
vurderet genopførelsespris fratrukket slid og ælde.
Den statslige huslejeordning blev indført for at:
fremme en mere aktiv kapitalforvaltning ved at danne en statslig ejendoms-
virksomhed med et særligt budget- og bevillingsretligt styringsgrundlag
sikre et incitament hos brugerne til større effektivitet i lokaleanvendelsen
gen¬nem indførelse af huslejebetaling
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ved indførelsen af huslejeordningen blev universiteterne kompenseret for merud-
gifterne til lejen og den forventede egenbetaling til den indvendige vedligeholdelse
af deres eksisterende bygninger og for allerede vedtagne byggeprojekter (f.eks.
KUA 1, 2, og 3). Institutionens bevillinger skulle fremover dække huslejen og insti-
tutionen kunne dermed frigøre midler til andre aktiviteter ved at nedbringe sin
husleje.
En tværministeriel arbejdsgruppe evaluerede SEA-ordningen i 2006, jf. akt 5 af 5.
oktober 2006. Evalueringen viste, at mange institutioner, der nu var lejere, havde
udnyttet ordningens muligheder for at effektivisere lokaleforbruget. Den fulde
effekt af ordningen blev dog vurderet først at ville vise sig på længere sigt. Det var
endvidere arbejdsgruppens vurdering, at de statslige ejendomsvirksomheder målt
på tomgang, driftsomkostninger og brugertilfredshed forvaltede ejendomsporteføl-
jen tilfredsstillende, og at ændringerne af rammevilkårene ved huslejeordningens
indførelse havde medvirket hertil.
Arbejdsgruppen anbefalede, at huslejeordningen blev bibeholdt og over tid udbredt
til flere områder. Arbejdsgruppen anbefalede dog, at der blev foretaget nogle juste-
ringer, herunder af finansieringsmodellen. Ændringerne af finansieringsmodellen
Side
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513535_0003.png
indebar bl.a., at der fremover ikke skulle afdrages på gælden og at belåningsgraden
blev reduceret, samt at der blev fastsat et overskudskrav til staten.
I 2013 blev der med universiteterne aftalt en revision af huslejeordningen, således
at det bl.a. blev tydeliggjort, at universiteterne uden samtykke fra Bygningsstyrel-
sen inden for en grænse på 60 mio. kr. har mulighed for at finansiere og gennemfø-
re fornødne og hensigtsmæssige tilpasninger i form af ombygninger og renoverin-
ger af de lejede arealer.
Der vil være tale om ændringer, der ikke tilfører ejendommen merværdi ud fra et
videresalgsperspektiv. Endvidere blev afkastet, der betales som en del af lejen, sat
ned med ca. 20 pct. for nye byggeprojekter, og der blev åbnet for muligheden for, at
der kan indgås individuelle aftaler med universiteterne omkring varetagelsen af
vedligeholdelsesopgaven.
Der arbejdes i øjeblikket på fase 2 af revision af ordningen. Dette sker med inddra-
gelse af universiteterne. Der henvises i øvrigt til svar på FIV alm del. spørgsmål
185."
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
3/3