Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1513508_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. marts 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 184 (Alm. del)
Vil ministeren orientere udvalget om, hvilken effekt et evt. salg af Københavns Uni-
versitets bygninger har på statens driftsudgifter/driftsindtægter vedr. vedligehol-
delse, modernisering, i året umiddelbart efter overtagelse samt efter 5 og 10 år,
herunder virkningen på Københavns Universitets driftsudgifter/driftsindtægter
vedr. bygningsområdet, samt herunder vurdere den evt. øgede samfundsmæssige
gevinst, der forventes opnået ved et salg?
Svar
Jeg har indhentet svar fra klima-, energi- og bygningsministeren, der oplyser føl-
gende:
"Det er forudsat, at en evt. overgang til bygningsselveje skal være udgiftsneutral for
staten. Det indebærer, at staten ikke skal have en nettoindtægt/-udgift ved et byg-
ningsselveje for Københavns Universitet. Vilkårene for statslig udgiftsneutralitet
ved et bygningsselveje er ikke endeligt fastlagt.
For så vidt gælder udvendig vedligeholdelse, forsikring, administration mv. indgår
dette i dag som del af huslejen. Et universitet vil skulle beholde disse midler ved et
bygningsselveje, da man fortsat vil have disse udgifter, og bevillingen vil som en
følge heraf ikke skulle reduceres for dette beløb.
For så vidt gælder tidsperspektivet skal den statslige udgiftsneutralitet i princippet
også være gældende fremadrettet. Det kan dog være vanskeligt at udmønte i prak-
sis, da det afhænger af mange faktorer, herunder universitetets fremadrettede age-
ren på bygningsområdet og udviklingen i f.eks. bygge- og ejendomspriser. Det er
ikke muligt at sige noget præcist om udviklingen i økonomien for et bygningsselv-
eje i år 1, 5 og 10 udover, at der med stor sikkerhed vil være en del engangsomkost-
ninger forbundet med overgangen og tilpasningen for såvel den afgivende som den
modtagende organisation.
For så vidt gælder en evt. samfundsmæssig gevinst trækker tab af stordriftsfordele
og faglig specialisering ned. Dertil kommer ovennævnte engangsomkostninger og
risici forbundet med overgangen. Heroverfor har Københavns Universitet selv
fremhævet øget fleksibilitet og frihedsgrader for institutionen ved et eventuelt selv-
27. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/005952-03
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513508_0002.png
eje. Ingen af ovennævnte effekter lader sig estimere nøjagtigt økonomisk. Der hen-
vises i øvrigt til svar på FIV alm del spørgsmål 179. Der kan således ikke dokumen-
teres en samfundsmæssig gevinst ved en overgang til bygningsselveje."
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2