Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1513750_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. marts 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 180 (Alm. del – bilag 134)
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. februar 2015 fra Dansk
Magisterforening (DM) om medbestemmelse på universiteterne, jf. FIV alm.
del - bilag 134.
Svar
Udvalget har bedt om min kommentar til universitetslærerne i Dansk Magisterfor-
enings (DM) henvendelse.
I det forgangne år har Uddannelses- og Forskningsministeriet afgivet en status til
udvalget om medbestemmelse og medinddragelse. Medbestemmelse og medind-
dragelse har mange facetter, og det var derfor vigtigt for mig at sikre en proces, der
involverede de centrale interessenter – universitetsledelserne, medarbejdere og de
studerende – så den afgivne status på en balanceret måde kunne afspejle de for-
skellige perspektiver på medbestemmelse og medinddragelse.
Akademikerne, Danske Studerendes Fællesråd og Danske Universiteter bidrog i
den arbejdsgruppe, der var med til at understøtte processen, og de har hver især
ydet væsentlige bidrag både med deres skriftlige refleksioner om medbestemmelse
og medinddragelse, som udgør et bilag til statusrapporten, og i tilrettelæggelsen af
den konference, der blev afholdt i foråret 2014. Ministeriets status er således base-
ret på interessenternes refleksion, en undersøgelse fra Epinion, konferencen, uni-
versiteternes redegørelser og en åben postkasse.
Uddannelse- og Forskningsministeriets status er netop en status, og den peger på
en række opmærksomhedspunkter, som universiteterne bør arbejde videre med.
Det gælder blandt andet spørgsmålet om at sikre gennemsigtighed, så studerende
og ansatte ved, hvornår og i forhold til hvad, de har indflydelse. Og det gælder for-
ventningsafstemning, så medarbejdere og studerende bliver involveret i de væsent-
lige beslutninger på en effektiv måde, der kan være til gavn for det samlede univer-
sitet.
Det er vigtigt, at universiteterne fortsat og løbende arbejder med at udnytte og ud-
fylde rammerne for medbestemmelse og medinddragelse på det enkelte universitet.
Dialog mellem ledelse og medarbejdere og en gensidig anerkendelse af hinandens
roller og funktioner er generelt vigtigt på enhver arbejdsplads. Det gælder også på
Den 27. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/005949-04
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513750_0002.png
et universitet, hvor de studerende spiller en væsentlig rolle i samspil med ledelser-
ne og de ansatte i forhold til at sikre spændende og udfordrende arbejdspladser og
studiemiljøer.
Nedenfor er mine svar på de tre konkrete spørgsmål, som indgår i henvendelsen.
Universitetslærerne i DM spørger til, hvordan det kan sikres, at Danmark lever
op til de internationale UNESCO standarder for medbestemmelse og medinddra-
gelse
DM indgav i 2008 en officiel klage til UNESCO. I klagen anførte DM, at Danmark
ikke overholder UNESCOs anbefalinger for universitetsansatte (Recommendation
concerning the Status og Higher-Education Teaching Personnel). UNESCO videre-
sendte klagen til et fælles ILO-UNESCO ekspertudvalg (CEART).
CEART afviste overordnet set DM’s klage i indstillingen og kommenterede på, at
UNESCO’s anbefalinger er brede principper, der giver hvert land mulighed for at
organisere universiteterne ud fra nationale forudsætninger.
Universitetsloven blev ændret i 2011. Her blev det præciseret, at bestyrelsen skal
sikre, at der er medbestemmelse og medinddragelse af medarbejdere og studerende
i væsentlige beslutninger. Det er fortsat en forudsætning, at der sker en effektiv
inddragelse af medarbejdere og studerende på alle organisatoriske niveauer.
De lovgivningsmæssige rammer er altså med til at sikre, at Danmark lever op til
UNESCOs standard, og i den forbindelse spiller universitetsbestyrelserne naturlig-
vis en vigtig rolle.
Universitetslærerne i DM spørger til, om der kan ses frem til en lovrevision på
området.
Jeg har drøftet ministeriets status med universitetsforligskredsen. Derudover har
jeg, senest på møder i januar 2015, haft en drøftelse med universiteternes bestyrel-
sesformænd og rektorer. Der har både i forligskredsen og blandt universiteterne
været bred enighed om, at rammerne for medbestemmelse og medinddragelse er,
som de skal være, og at der ikke er behov for yderligere lovgivning. På møderne
med bestyrelsesformændene og universitetsrektorerne blev det anerkendt, at om-
rådet er vigtigt, og at der på institutionerne vil blive arbejdet videre med at fylde
rammerne ud. Jeg vil således ikke lægge op til en lovrevision på området.
Universitetslærerne i DM konstaterer, at der på amerikanske universiteter er en
tradition for at inddrage den professionelle viden fra de ansatte. Og om jeg har
overvejet denne mulighed.
I Danmark har vi også en rodfæstet tradition for at inddrage den professionelle
viden fra de ansatte på universiteterne. Jeg mener, at vi med formuleringerne i
universitetsloven har fastsat de fornødne rammer for denne inddragelse.
Det er min opfattelse, at universitetslærerne naturligvis spiller en vigtig rolle i den
dynamiske udvikling med at udfylde rammerne for medbestemmelse og medind-
dragelse. Og mit budskab til dem vil være det samme, som jeg har givet udtryk for
Side
2/3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513750_0003.png
over for universitetsledelserne; tag fat på dialogen, insister på den, for kun ved at få
drøftet tingene og få argumenterne på bordet kan vi udvikle den sektor, der er så
vigtig for det danske samfund.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3