Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1502588_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 5. februar 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 164 (Alm. del)
Da ministeren i et svar på spørgsmål 5 (B 63) til Folketingets Uddannelses- og
Forskningsudvalg har nævnt, at den bogførte værdi af de bygninger, som KU lejer
af Bygningsstyrelsen er 12,6 mia. kr., og KU har oplyst, at den offentlige ejendoms-
vurdering af de samme bygninger er 8 mia. kr., bedes ministeren kommentere
denne væsentlige difference, herunder klargøre, om reglerne for belåning af statens
ejendomme, idet det desuden har været fremme, at staten har lån i nogle af ejen-
dommene. Yderligere bedes ministeren oplyse, hvorledes den statslige bogførte
værdi er fastsat, samt om der er tale om en intern statslig værdiansættelse mellem
f.eks. et ministerium og en styrelse, eller om værdiansættelsen sker med udgangs-
punkt i konkrete markedsvilkår og efter en konkret vurdering af bygninger evt. med
bistand af en ejendomsvaluar/ejendomsmægler eller lign, og endelig bedes mini-
steren oplyse, efter hvilke principper der evt. optages lån i statens bygninger, f.eks.
om de er omkostningsorienterede eller markedsorienterede, samt oplyse om even-
tuelle lån i de nuværende universitetsbygninger f.eks. er baseret på en intern stats-
lig låneordning mellem et ministerium og en styrelse?
Svar
Jeg har indhentet svar fra klima-, energi- og bygningsministeren, der oplyser føl-
gende:
"Ejendomsværdier
Som oplyst ved besvarelsen af spørgsmål 5 (B63) 2014 til Folketingets Uddannel-
ses- og Forskningsudvalg var den bogførte værdi for de bygninger, KU lejer hos
Bygningsstyrelsen 12,6 mia. kr. (ultimo 2013). I den bogførte værdi indgår såvel
eksisterende (færdige) bygninger og udnyttede byggeretter som værdien af de af-
holdte udgifter til de igangværende (men endnu ikke færdiggjorte) byggerier. Vær-
dierne af de uudnyttede byggeretter indgår ikke.
Den bogførte værdi for den enkelte bygning er baseret på genopførelsesprisen fra-
draget slid og ælde, men tillagt værdien af den udnyttede byggeret. Denne metode
anvendes, fordi der ikke findes et sammenligneligt marked for f.eks. laboratorier
eller undervisningsbygninger. Dette er afspejlet i, at SEA-ordningen for uddannel-
ses- og forskningsejendommenes vedkommende er baseret på et omkostningsprin-
3. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/003926-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502588_0002.png
cip, hvorimod huslejeordningen for de statslige kontorejendomme er baseret på en
markedsvurdering, da der findes et reelt marked for disse ejendomme.
Den omkostningsbaserede værdi, som er bogført, blev oprindeligt vurderet konkret
ved indgangen til SEA-ordningen. Bygninger, der efterfølgende er opført under
ordningen, tager udgangspunkt i den konkrete opførelsespris. Genopførelsesprisen
for bygningerne og den udnyttede byggeret bliver genvurderet hvert 4. år (2004,
2009 og 2013) af et eksternt vurderingsfirma på grundlag af en konkret vurdering
af et repræsentativt udsnit af ejendomsporteføljen.
Den bogførte værdi kan ikke sammenlignes direkte med den offentlige ejendoms-
vurdering på grund af forskellige vurderingsprincipper, opgørelsesmetoder og op-
gørelsestidspunkter. Den væsentligste forskel er, at den offentlige vurdering ikke
værdisætter de mange særindretninger og særinstallationer, som netop er karakte-
ristiske for uddannelses- og forskningsejendommene. I den bogførte værdi indgår
derimod de statsligt afholdte udgifter til disse særindretninger og særinstallationer.
Derfor vil den bogførte værdi som udgangspunkt være højere end den offentlige
vurdering. Dertil kommer, at de 12,6 mia. kr. også indeholder værdien af de realise-
rede andele af de igangværende byggearbejder. Disse er ikke inkluderet i den of-
fentlige ejendomsvurdering.
Den offentlige ejendomsvurdering er ud fra denne betragtning ikke umiddelbart
anvendelig som grundlag for en retvisende vurdering af uddannelses- og forsk-
ningsejendommenes værdi.
Låntagning under den statslige huslejeordning
Bygningsstyrelsen har ikke en gæld i den enkelte ejendom under SEA-ordningen -
men i stedet en samlet gæld i hele porteføljen via statens likviditetsordning. Dvs. at
der er tale om interne statslige lån. Hver gang der foretages om-, ny- og tilbygnin-
ger samt køb af ejendomme finansieres disse ved gældsoptagelse. Gælden reduce-
res tilsvarende løbende i forbindelse med udbetalingen af den bogførte værdi ved
afhændelser af ejendomme og udbetaling af gæld i forbindelse med værditab på
ejendomme (nedrivning, funktionel forældelse mv.).
En enkelt undtagelse fra ovennævnte belåning er et realkreditlån, som er videreført
i en ejendom, der er overgået fra en selvejende institution til at være del af den
statslige huslejeordning."
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2