Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1502581_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 5. februar 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 161 (Alm. del)
Bygningsstyrelsen nævner i et indlæg i Weekendavisen 23/1-2015, som en reaktion
på en artikel i Weekendavisen om SEA-ordningen, at ”Universiteterne betaler hus-
leje, som de dog vel at mærke har fået penge til at betale via finansloven”. Vil mini-
steren redegøre for hele økonomien i dette? Bliver f.eks. Aarhus Universitet og Kø-
benhavns Universitet særskilt og fuldt kompenseret for SEA-huslejen, herunder for
kommende lejestigninger?
Svar
Med indførelse af SEA-ordningen i 2001 fik universiteterne et rammeløft til beta-
ling af den faktiske husleje under SEA-ordningen. Omlægningen var således ud-
giftsneutral for sektoren jf. akt. 233 af 21. maj 2001, hvor i alt 1.103,0 mio. kr. (pl-
2001) blev udmøntet til universiteterne fra § 20.11.79.50 Reserve til husleje kom-
pensation.
Ved SEA-ordningens indførelse fik universiteterne mulighed for at prioritere in-
denfor bevillingen. Der er således i dag ikke en direkte sammenhæng mellem bevil-
linger og den betalte husleje, da det vil afhænge af universiteternes prioritering
mellem udgifter til lokaleforbrug og de øvrige aktiviteter. Hvis et universitet har
valgt at opsige en række bygninger, så bliver bevillingerne ikke reduceret, på sam-
me måde følger der ikke ekstra bevillinger med, hvis et universitet ønsker en række
nye bygninger.
Rammeløftet til universiteterne indeholdt en mindre grundbevilling og en over-
gangsordning. Derudover blev ca. halvdelen af løftet fordelt som taxametre til hus-
leje, udløst af uddannelsesaktiviteter og ca. halvdelen som bidrag til husleje som en
del af forskningsbevillingerne. Modellen blev indfaset over 10 år.
Det kan i øvrigt oplyses, at modellen blev fastlagt af et bevillingsudvalg med delta-
gelse af universiteternes rektorkollegium, Forskningsministeriet samt Under-
visningsministeriet.
De uddannelsesaktivitetsudløste bevillinger til SEA-lejen var direkte opført på fi-
nansloven (§ 19.2.) til og med 2006. I 2007 indførtes et forenklet taxametersystem,
3. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/003926-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502581_0002.png
der samlede forskellige taksttyper (undervisnings, fællesudgifts- bygnings- og prak-
tiktaxameteret) i en enkelt uddannelsestakst. Taxameterreformen blev implemen-
teret udgiftsneutralt.
På finansloven for 2008 (i forlængelse af aftale af 1. marts 2008 (Regeringen (V og
K) S, DF og R) om opfølgning på globaliseringsaftalerne) indføres en generel over-
headsats på 35 pct. på forskningsmidler, som tildelt fra forskningsrådene. Der var
tale om en udgiftsneutral omlægning af forskningsbevillingerne, som betød, at de
bevillinger universiteterne tidligere har fået som SEA-bygningsoverhead på den
eksterne forskning blev overflyttet fra universiteternes basisbevillinger til forsk-
ningsrådene.
Derudover er der ikke planlagt lejestigninger. Siden indførelsen af SEA-ordningen
har der kun været huslejestigninger som følge af de årlige pris- og lønreguleringer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2