Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1502577_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 5. februar 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 160 (Alm. del)
Vil ministeren be- eller afkræfte om SEA-huslejen genererer et nettoprovenu til
BYGST og dermed til staten, og hvis dette er tilfældet, vil ministeren så redegøre
for, hvorfor og hvor stort dette nettoprovenu er?
Svar
Jeg har indhentet svar fra finansministeren, der oplyser følgende:
"SEA-ordningen er konstrueret således, at universiteterne modtager en bevilling på
de årlige finanslove, hvorfra en del af denne bevilling anvendes til at betale husleje
til Bygningsstyrelsen, som administrerer SEA-ordningen. Huslejeindtægten fra
universiteterne anvendes til at afholde en række udgifter i Bygningsstyrelsens ejen-
domsvirksomhed, som består af følgende fire hovedelementer:
Administration, forsikring, tab mv.
Vedligeholdelse
Bygningsstyrelsens renteudgifter
Afkastkrav til staten
3. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/003926-04
Administrationsomkostninger
Bygningsstyrelsen administrerer SEA-ordningen og er bl.a. statens bygherre for
universiteterne. På den baggrund afholdes udgifter til administration, bygherreom-
kostninger, forsikringer mv. i Bygningsstyrelsen.
Vedligeholdelse
Ved huslejeordningens indførelse blev der fastsat forskellige procentbidrag ud fra
en vurdering af behovet til finansiering, administration, vedligeholdelse mv. Beho-
vet til vedligeholdelse blev sat dels ud fra, at der i universiteternes bevillinger alle-
rede indgik vedligeholdelsesmidler, dels at vedligeholdelsen via bidraget kun skulle
opretholde den stand som bygningerne havde ved indgangen til ordningen.
Den del af huslejeindtægten, som vedrører vedligeholdelse, anvendes til udvendigt
vedligehold, bygningssyn samt universiteternes honorar og administrationsom-
kostninger, idet universiteterne varetager det udvendige vedligehold på vegne af
BYGST.
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502577_0002.png
Universiteterne har ansvaret for det indvendige vedligehold. Ved SEA-ordningens
indførelse blev indført en incitamentsordning for det indvendige vedligehold, som
universiteterne indbetalte til over huslejen. Universiteterne modtog efterfølgende
tilskud til afholdte omkostninger til indvendigt vedligehold fra BYGST. Ved den
seneste justering af SEA-ordningen i 2013 er denne incitamentsordning bortfaldet,
mens der ikke er ændret på ansvarsfordelingen, således at universiteterne fortsat
har ansvaret for det indvendige vedligehold, mens Bygningsstyrelsen fortsat har
ansvaret for det udvendige vedligehold.
Bygningsstyrelsens renteudgifter
Bygningsstyrelsen finansierer ejendomsporteføljen, herunder ny- og ombyggeri,
ved at optage lån igennem statens likviditetsordning. På finansloven for 2015 bud-
getteres der med, at renteudgifterne beløber sig til 994,0 mio. kr.
Afkastkrav til staten
I forbindelse med SEA-ordningens oprettelse blev der indført et afkastkrav, således
at der blev indført markedslignende vilkår i ordningen. Afkastkravet består dels af
et direkte overskud til staten, dels af et internt overskud i ordningen.
Det direkte overskud til staten fremgår af finansloven i form af en negativ udgifts-
bevilling på § 29.53.01. Af finansloven for 2015 fremgår det således, at overskuds-
kravet i ordningen er på 477,9 mio. kr.
Det interne overskud er i perioden 2007 – 2017 disponeret til renovering af univer-
siteternes laboratorier, jf. aftale af 5. november 2009 om
”Fordeling af globalise-
ringsreserven til forskning og udvikling 2010-2012”.
Det interne overskud, som i
perioden samlet set udgør ca. 3 mia. kr., tilbageføres således til universiteterne og
er disponeret frem til 2017."
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2